Actueel

UPDATE: Transat Jacques Vabre

17:23

Imoca60: wisseling van de wacht

De Doldrums gemakkelijk? Vertel dat Jeremie Beyou en Christopher Pratt aan boord van de Imoca60 Charal. Zij hebben de afgelopen 24 uur hun 100 mijl voorsprong zien veranderen in 150 mijl achterstand op de eerste in de vloot: de Fransen Charlie Dalin en Yann Elies op de Apivia.  “We waren 100 mijl voor en we gaan nu ze allemaal verliezen. We hebben geen wind, we kunnen geen kant op,” aldus Beyou (situatie 7 november – in de vroege ochtend). De vloot is de Inter Tropical Convergence Zone ingevaren, met wisselende resultaten. “We waren op de goede weg en we vingen vanmorgen nog een mooie laatste bui en daarna is het gordijn opgegaan.”

Acht uur later, op de 11:00 UTC-ranglijst, is Apivia 50 mijl ten oosten van Charal afgezakt. In de afgelopen 24 uur had Charal, de favoriet en de meest geoptimaliseerde en geoefende van de vijf nieuwste generatie foilers in de race, slechts 106 mijl afgelegd. Apivia had in die zelfde tijd 273 afgelegd. Soms leek Charal volledig tot stilstand te zijn gekomen. Uitzonderlijke taferelen in deze 13e editie.

Er is vanuit de vloot zeker sympathie voor de twee die momenteel in de Doldrums liggen te dobberen. Naderhand zullen we pas echt kunnen zien wat de juiste volgorde was, als de vloot weer samenkomt in de passaatwinden. Maar momenteel zijn de verschillen groot in snelheid. Zo gaat de Apivia momenteel 18,9 knopen, de Charal volgt op afstand met een speed van 7,6 knopen. De volgens halen snelheden van 10 tot 12 knopen.

(c) Christophe Breschi

Nieuw 24-uurs record in Class40

Ian Lipinski en Adrien Hardy zijn echt indrukwekkend op de Transat Jacques Vabre. Het duet op de Crédit Mutuel staat nu aan kop en hebben het snelheidsrecord in 24-uurs verbroken. Ze legden een afstand van 415,86 mijl af tussen dinsdag 5 november 15.30 uur (Franse tijd) tot woensdag 6 november (3.30 uur) met een gemiddelde snelheid van 17,3 knopen. Het vorige record was in het bezit van V and B, gevaren door Maxime Sorel en Antoine Carpentier op 10 november 2017. Ze bereikten toen 377,7 mijl met de gemiddelde snelheid van 15,7 knopen tijdens de Transat jacques Vabre 2017. Deze nieuwe Max40, die enkele maanden geleden werd gelanceerd, bewijst met dit nieuwe record dat de nieuwe generatie Class40’s qua prestaties zeer dicht bij de oude generatie Imocas (2007) liggen.

Hugo Boss op weg naar Kaapverdië

De Britten Alex Thomson en co-schipper Neal McDonald, aan boord van de Imoca60 Hugo Boss, hebben hun Transat Jacques Vabre gedwongen gestaakt door een aanvaring met een object in het water. Dit gebeurde zondagochtend, met een snelheid van 25 knopen. De heren hebben door de aanvaring geen grote verwondingen opgelopen, maar de boot liep grote schade aan de kiel op. Dit betekent het einde van de race voor de twee Britten. Ze hebben de kiel moeten lozen en varen momenteel de meest veilige koers richting Kaapverdische Eilanden, waar ze zullen aanmeren. Met een snelheid van 10 knopen op dit moment zal dit vijf dagen in beslag nemen.

Ross Daniel. Technisch directeur, Alex Thomson Racing: “Alex en Neal zijn veilig en boeken goede vooruitgang aan boord van de Hugo Boss. Ze zijn nu ongeveer 300 mijl verwijderd van de Kaapverdische eilanden en varen voorzichtig met ongeveer 10 knopen. Ze zijn er allebei in geslaagd om wat te slapen en zijn gericht op veilig aankomen in de haven. Een aantal leden van het technische team van Alex Thomson Racing zijn aangekomen in Kaapverdië en bereiden zich voor op de aankomst van de boot. Met deze route en snelheid is de verwachting dat de heren vrijdagochtend zullen aankomen. We hebben regelmatig contact met onze schippers en houden de voortgang van de boot 24 uur per dag in de gaten, zoals we zullen blijven doen totdat HUGO BOSS veilig in de haven ligt ”

Alex Thomson – aan boord van de Hugo Boss – over het ongeluk:

De Transat Jacques Vabre volgen doe je hier: transatjacquesvabre.org

(c) Foto’s Transat Jacques Vabre

Tags: , , , , , , Last modified: 28 november 2019
Sluiten