Actueel

Nu in Zeilen: De kunst van het buitenboordmotoronderhoud

09:29

Er zijn zeilers die hun buitenboordmotor keurig volgens het boekje onderhouden, maar er zijn er ook veel zeilers die verzaken. Waarom zou je het toch doen? Wij kijken de kunst af bij de monteur, die ons stap voor stap meeneemt door het onderhoudsprogramma.

Het is in het vroege voorjaar als wij de buitenboordmotor van onze redactieboot Zoef voor een onderhoudsbeurt wegbrengen naar Yamaha Center Amsterdam. Als we onze 6 pk-viertakter de werkplaats indragen, generen we ons een beetje. We hadden hem wat beter kunnen schoonmaken. Eigenaar en directeur Wiep Torenvliet kijkt er niet van op: “Dit ziet er nog redelijk netjes uit. Je moest eens weten wat hier zoal binnenkomt. Soms is zo’n motor één bonk corrosie en groeien de waterplanten uit het staartstuk. Ik kan daar pisnijdig om worden. Mensen gaan het water op, soms met hun hele gezin. Dan moet je rekening houden met onvoorziene omstandigheden waarbij je de motor nodig hebt om weer veilig naar de haven te komen. Als je een beetje verantwoordelijkheidsgevoel in je lijf hebt, zorg je dus dat zo’n machientje in goede conditie is.”

Smeeroliecheck. (c) Rob Bijnsdorp

Rustig jaartje

Onze buitenboordmotor heeft een jaartje onderhoud overgeslagen omdat hij erg weinig was gebruikt. Torenvliet: “Dat is een verkeerde gedachte. Je mag een buitenboordmotor niet benaderen zoals een automotor waarvoor je de kilometerteller in de gaten houdt. Stilstand levert meer schade op dan gebruik. Bovendien is de spiegel van een boot een plek die altijd bloot staat aan agressieve omstandigheden.” Hij neemt ons mee naar een hoek van de werkplaats waar een motor van een KNRM-RIB in onderdelen uit elkaar ligt. “Groot onderhoud. Die mannen van de KNRM zijn natuurlijk heel kien op betrouwbare spullen, maar kijk eens hier!” Hij wijst op het staartstuk met bracket en de onderste helft van de motorbehuizing. Er zit een laag zand in, tot in de kleinste hoekjes. Deze motor heeft bijzonder ruige omstandigheden te verduren gehad. Maar vergis je niet, ook de spiegel van een kleine zeilboot staat aan veel elementen bloot: altijd nat, onder helling soms half onder water, condens, soms zout water, ondiep water met zand erin of zwevend slib.”

Voorkomen is beter dan…

Hij is duidelijk: “Mensen moeten hier niet komen omdat er iets kapot is, maar om te voorkomen dat ze in de problemen komen doordat iets kapot gáát.” Om die stelling kracht bij te zetten voorspelt Torenvliet dat zijn monteur tijdens de servicebeurt van onze motor iets vindt waarvan we blij zijn dat hij het tijdig ontdekt.

Zeilen 12-2019Zeilen 12/2019

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Naar welke indicatoren kijkt een monteur om een eerste indruk van de toestand van de motor te krijgen? Welk verborgen probleem ontdekt monteur Onno Hage in de buitenboordmotor van Zoef? En waarom controleert Hage als vaste regel de hele carburateur bij elke servicebeurt? Je leest het in Zeilen 12/2019! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 18 december verkrijgbaar in de winkel.

Omslagfoto: CSA ISTOCK
Tekst: Rob Bijnsdorp

Tags: , , , Last modified: 10 december 2019
Sluiten