Groen, stil en schoon: de voordelen van een elektrische motor zijn evident. Het aanbod groeit dan ook hard, met uiteenlopende specificaties én dito prijzen. In deze koopwijzer zetten we de populairste elektrische buitenboordmotoren op een rij – is het al tijd om over te stappen? We schreven er een artikelen over in Zeilen editie 05/2023.
Vraag je een willekeurige zeiler in de haven naar de voordelen van een elektrische buitenboordmotor, dan is de kans groot dat die als eerste het milieuvoordeel noemt: geen schadelijke verbrandingsgassen, geen stank en vieze grijze rook. Zeker als je de motor oplaadt met groene energie, waarover later meer, dan is de milieu-impact van je dinghyritje helemaal minimaal – de productie van accu’s en motor even buiten beschouwing gelaten.
Een ander veelgenoemd voordeel van elektrische buitenboordaandrijving is de rust: niet langer hoef je je verstaanbaar te maken boven het gebrul van je benzinemotor uit. Dat komt niet alleen de communicatie aan boord ten goede, ook vaart het waterleven er wel bij – helemaal als je bedenkt dat de beruchte minimilieuramp van gelekte benzine tot het verleden behoort. Want, hoe goed je ook voorbereid bent met trechters en doekjes, zo’n gekleurd plasje gemorste benzine op het water is lastig te voorkomen.
Onderhoudsarm
“Geheel onderhoudsvrij!” “Waarschijnlijk de laatste motor die je zult kopen!” De ronkende verkoopteksten die we online tegenkomen kennen weliswaar weinig nuance, ze hebben natuurlijk wel grotendeels gelijk: elektrische buitenboordmotoren zijn een stuk onderhoudsvriendelijker dan conventionele exemplaren. Ze bevatten weinig bewegende delen die gesmeerd of gekoeld moeten worden en de meeste accu’s en motoren zijn bestand tegen kou, dus winterklaar maken is niet nodig. Even de half opgeladen accu ontkoppelen is in de meeste gevallen het enige wat je het hele jaar door hoeft te doen.
Daarbij kunnen ze ook wel tegen een stootje: mocht op een ongelukkig moment de gehele motor of accu te water raken, dan kun je in de meeste gevallen het volledig waterdichte exemplaar na het opduiken zonder problemen weer gebruiken.
Nadelen?
Is er dan geen enkel nadeel aan de overstap naar elektrisch? Natuurlijk wel. De belangrijkste: met een traditionele buitenboordmotor vaar je aanzienlijk harder dan met een elektrische motor van een vergelijkbaar formaat of prijskaartje. Wil je een motor met 5 pk, dan betaal je voor een conventionele buitenboordmotor nieuw zo’n 1500 euro. Voor dat geld vind je geen elektrische motor met een vergelijkbaar vermogen. Een buitenboordmotor is dus in de meeste gevallen duurder in aanschaf, tenzij je inlevert op kracht.
Daarnaast heb je te maken met een beperktere actieradius: een goed gevulde tank benzine brengt je verder dan een set accu’s. De accu’s moeten namelijk na een paar uur weer opgeladen worden. En dat opladen gaat niet zo snel als even een tankje volgooien; dat kost wel een paar uur. Daarentegen heb je de benodigde energie dan wel weer direct aan boord beschikbaar.
Zeilen 05/2023
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wanneer is het wijs om over te stappen op een elektrische buitenboordmotor? Wat moet je weten over paardenkracht en watt? Hoe zit het met het gewicht? Wat valt er te vertellen over de actieradius, de accu en het opladen? Aan welk prijskaartje moet je denken? En wat is de conclusie? Je leest het allemaal in Zeilen 05/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 24 mei verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Omslagfoto en foto: Eric van den Bandt
Tekst: Marit Verbeek