Het zeiljacht My Song is gedurende het transport vanuit het Caraïbisch gebied richting Ibiza van een cargoschip gevallen. In het weekend van 25-26 mei kwam het vrachtschip in een storm terecht op de Middellandse Zee. Na de val kon de bemanning slechts nog een klein deel van het superjacht zien. Dit incident heeft tot gevolg dat het 39,6 meter lange gevaarte nu waarschijnlijk als verloren wordt beschouwd.
My Song, waar een prijskaartje van € 30 miljoen aanhing, werd op transport naar het Spaanse eiland Ibiza gebracht. Een paar dagen later zou het schip meedoen aan de Loro Piana Superyacht Regatta. Dit evenement vindt van 3 juni tot 6 juni plaats in Porto Cervo, Italië. Vorig jaar was het schip de grote winnaar van deze regatta.
Nog maar 3 jaar oud
Het Baltic 130 Custom-schip, amper drie jaar oud, stond bekend om het slanke silhouet naar een ontwerp van de studio Nauta Design. Het interieur met vijf hutten werd eveneens door Nauta Design ontworpen. Het jacht was eigendom van Pier Luigi Loro Piana, de man die gelijknamige jachtrace-evenementen organiseert.
(c) Pressmare
Jachttransporteur Peters & May
My Song was aan boord van een van de vrachtschepen van rederij Peters & May. Dit transportbedrijf vervoert zeil- en motorjachten, superjachten en uitrustingen van zeeschepen over de hele wereld. Jachtfabrikanten, particulieren, internationale raceteams, jachtbeheerbedrijven en commerciële organisaties zetten hun schepen via Peters & May op transport. Het bedrijf heeft wereldwijd zestig mensen in dienst.
Nadat de jachttransporteur op de hoogte was gesteld van het ongeluk, is er direct een grote bergingsactie op touw gezet. In een verklaring laat de CEO van Peters & May, David Holley, weten dat de bok waarop het superjacht stond waarschijnlijk is ingestort. Hierdoor raakte My Song overboord. Er is een uitgebreid onderzoek gestart naar de toedracht van het incident. De andere schepen die werden vervoerd, zijn ongedeerd gebleven. Klik hier om Holleys hele verklaring te lezen.
(c) YCCS/StudioBorlenghi
Prijs na prijs
Het superjacht is in de drie jaar tijd heel vaak in de prijzen gevallen. Tijdens een Italiaanse verkiezing is My Song met de titel ‘Boot van het Jaar’ naar huis gegaan. Afgelopen december heeft de crew een nieuw snelheidsrecord neergezet tijdens de RORC Transatlantic Race. De 3000 mijl, van de Canarische eilanden naar Grenada, legde de bemanning in 10 dagen, 5 uur, 47 minuten en 11 seconden af. Dat was bijna 1 uur en 20 minuten sneller dan dat de vorige recordhouders het in 2015 deden. De zeilen die werden gehesen op de 56 meter lange mast zorgde ervoor dat het superjacht tot 30 knopen kon lopen.
In 2017 won het jacht de titel van het beste zeiljacht van 30 tot 39,9 meter volgens de World Superyacht Awards, samen met de prijs voor het meest innovatieve zeiljacht op de Showboats Design Awards.
Bekijk hieronder een video van de ooit zo prachtige My Song:
Omslagfoto: YCCS/StudioBorlenghi
Tags: Incident, Jachttransport, Middellandse Zee, My Song, Peters & May Last modified: 29 mei 2019
Als het schip in eigendom van een Italiaan is, waarom staat er dan London als thuishaven op? En tweede vraag, waarom zou je een jacht dat 30 knopen op eigen kiel loopt aan boord van een vrachtschip zetten, dat hooguit de helft haalt? En nog een uiterst kostbaar transport ook.
Het gebeurt wel vaker dat schepen elders worden geregistreerd dan je zou verwachten. Dat kan om fiscale redenen zijn of dat het eigendom formeel van een Engelse onderneming is.
Schepen van deze omvang worden heel vaak op deze wijze getransporteerd. Het scheelt bemanning en de aankomstdatum is betrouwbaar. De eigenaar heeft kennelijk ook de portemonnee die er bij hoort
Onder Britse vlag varen maakt het makkelijk om o.a. geen BTW af te tikken. Scheelt toch snel 6 mln