Advertentie

Nieuws

Rosalin Kuiper: ”Een wereld van verschil!”

Ocean Race Europe vaart enkel met IMOCA's

15:51

(c) polaRYSE

De tweede editie van The Ocean Race Europe komt steeds dichterbij. Tussen 10 augustus en 21 september zijn de Europese wateren gevuld met fanatieke zeilers. Anders dan tijdens de vorige editie is dat de Volvo 65-klasse ontbreekt. In plaats daarvan wordt de race volledig gevaren in IMOCA’s.

Advertentie

De Nederlandse zeilster Rosalin Kuiper (29) doet voor de tweede keer mee aan de Ocean Race Europe. Dit keer als schipper voor het Zwitsers team Holcim-PRB.

(c) polaRYSE

Waarom is ervoor gekozen om alleen met IMOCA’s te varen?

“Ik weet niet precies waarom, maar ik vind het een gave klasse. De IMOCA is geen one-design zoals de Volvo 65, het werkt met een box rule. Dat zorgt voor veel ruimte voor ontwikkeling in materialen en performance, wat het een geavanceerde en vooruitstrevende klasse maakt.”

“Voor de Volvo 65 worden ook geen nieuwe boten meer gebouwd, er is minder animo voor en daarnaast als je kijkt naar performance zijn het best logge schepen. Het zijn echt zwaar gebouwde boten, unbreakable. Ik denk dat de Volvo 65 daarom wat minder bij het innovatieve beeld past waarin we leven, 2025.”

“Dat de IMOCA-klasse populair is, blijkt tijdens de Vendée Globe, waar het deelnemerslimiet van 40 boten werd bereikt. Er wilde zelfs meer boten mee doen, maar dat mocht niet. Veel teams bouwen specifiek een IMOCA om daaraan mee te doen.”

(c) polaRYSE

Is je mening over de IMOCA veranderd?

In een interview in 2021 geeft Rosalin aan liever te varen in een Volvo 65. “Zou ik nu op een IMOCA de wereld rond willen? Niet per se. Ik vind de Volvo 65 heel gaaf. Je vaart meer met een team en het is one-design.’’  was destijds haar antwoord.

(c) polaRYSE

“Ja, die mening is heel erg veranderd.” Antwoordt Rosalin lachend. “Ik weet nog heel goed dat ik dat zei. Ik kon het mij toen ook echt niet voorstellen om met een IMOCA de wereld rond te zeilen. Dit heb ik wel gedaan, twee jaar geleden tijdens The Ocean Race rond de wereld. IMOCA’s zijn gewoon echt andere boten. Ze zijn mega snel, ze bewegen veel en je bent vet zeeziek, maar je vliegt wel met de beste technologie de wereld rond. Dat is wel echt heel bijzonder. Daarin is mijn mening wel echt veranderd.”

(c) polaRYSE

Wat zijn voor jou de grootste verschillen tussen een Volvo 65 en IMOCA?

“Het is echt wel anders zeilen dan in een Volvo 65, ik genoot wel heel erg van de Volvo 65 dat je lekker op zee zit met de wind in je haren en de golven in je gezicht. Dat is echt prachtig. Bij de IMOCA’s vind ik het heel bijzonder om zo hard over de golven heen te scheuren in de snelste boten ter wereld. Het is wel echt op een andere manier zeilen. De IMOCA vind ik aan de landkant veel gaver, omdat je veel meer kan veranderen, het is op het land al een race tegen de klok. We besparen op honderden grammen, zo ver gaat het. We zijn dagelijks bezig met de vraag: “Hoe kunnen we deze boot zo hard mogelijk laten varen?” Alles wat we doen in de campagne is gericht op het sneller maken en innoveren van onze boot. Op dit moment zijn we met een team van achttien leden bezig met dit proces. Dit is zo’n wereld van verschil vergeleken met een Volvo 65 waarbij je niks mag aanpassen aan de boot en de boot gewoon werkend moet zijn. Ik vind dat je daarin ook best wel beperkt wordt in je denkvrijheid. Hier kun je alles aanpassen wat je wil, natuurlijk binnen de regels, maar dit is echt een hele andere manier van zeilen.”

(c) polaRYSE

Waar zit je nu met de voorbereiding?

“Al sinds vorig jaar is het team volop bezig met de voorbereidingen. Mijn collega, Nicolas Lunven, heeft vorig jaar mee gevaren met de Vendée Globe. Hij heeft met dezelfde boot gevaren als waar ik nu op ga varen met mijn team. Op basis van zijn ervaringen hebben wij nu bijvoorbeeld gekozen om andere foils te gebruiken voor de Ocean race Europe, dit omdat er andere condities zijn dan een race rond de wereld.’’ 

(c) polaRYSE

Hoe verloopt het proces van een team zoeken?

”Het kiezen van een team is een mooi spel wat ook al vorig jaar begonnen is. Hierbij kijk je naar de beschikbaarheid bij de zeilers die je wilt. Daarna kijk je naar wie er goed met elkaar zouden samenwerken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet vaak heb meegemaakt dat mensen niet goed met elkaar kunnen samenwerken op een boot. Mijn ervaring is wel dat er in de professionele sport wel goed met elkaar kan worden samengewerkt. Dat er geen klik is tussen verschillende mensen kan wel. Je hebt een sport kant en je hebt een persoonlijke karakterkant en soms kan het wel zijn dat karakters minder goed werken met elkaar. Dat is wel iets waarnaar je probeert je te kijken zodat je een mooie mix van karakters hebt.”

(c) polaRYSE

“In principe verdeel je wel de taken, je moet alles kunnen aan boord, maar gelukkig heb je meer mensen op de boot dan als je alleen zou varen. We verdelen wel taken zodat het duidelijk is wie de verantwoordelijkheid heeft, bijvoorbeeld over de navigatie, de zeilen, de manoeuvres of over de mechanische en hydrolyse onderdelen op de boot. Als je die verantwoordelijkheden niet verdeelt blijft het in het midden liggen. We hebben nu een hele lijst van verantwoordelijkheden aan boord en die proberen we nu onder te verdelen. Als we straks gaan varen kijken we of dat lukt, zo niet dan passen we het aan. Zo zal de taakverdeling zich een beetje ontwikkelen.”  

(c) polaRYSE

Is de zoektocht naar een team anders voor een IMOCA?

“Ja, in principe wel. Je hebt minder mensen aan boord maar je hebt dezelfde hoeveelheid taken. Bij een IMOCA ben je met vier personen aan boord en met een Volvo 65 met tien personen. Bij een Volvo 65 vaar je met 5 personen op het dek en 5 personen beneden, je doet shifts van vier uur. Bij een IMOCA vaar je in shifts van twee om twee, maar met manoeuvres is iedereen aan dek. De zeilers moeten meer allround zijn, je moet in principe bijna alles alleen kunnen. Je moet heel veel van de boot snappen omdat je straks één maatje hebt in plaats vier.”

(c) polaRYSE

Waar ga je je de komende jaren mee bezig houden?

“Ik heb nu een dochter van vier maanden, dus over de aankomende drie jaar kan ik nog niet heel veel zeggen. Op dit moment hou ik mij vooral bezig met de Ocean Race Europe. Aan het einde van dit jaar zou ik het heel mooi vinden om weer mee te kunnen doen met de Ocean Race rond de wereld en verder dan dat kijk ik niet. Daar tussendoor kijk ik ook niet. Ik focus me echt op dit jaar en dat is al uitdaging genoeg.”

Advertentie
Tags: , , , Last modified: 6 May 2025
Sluiten