Nieuws

Reddingsvlot huren of kopen?

Wat is de voordeligste keuze

11:11

Je hoopt nooit een reddingsvlot nodig te hebben, maar in noodsituaties hangt je leven ervan af. Het is belangrijk dat je reddingsvlot altijd naar behoren werkt. Wat is nu de voordeligste keuze: een vlot huren of kopen?

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen editie 06/2020
Tekst: Bertine van Dijk

In Nederland is het niet wettelijk verplicht om je reddingsvlot te laten keuren. Sterker nog, het is niet eens verplicht om als recreant een reddings­vlot aan boord te hebben. In veel andere landen, zeker in de landen rondom de Middellandse Zee, ben je wel verplicht een gekeurd vlot aan boord te hebben dat voldoet aan de moderne normen (ISO 9650 internationale regelgeving vanaf 2005 voor eisen aan reddingsvlotten van plezier­ jachten). Mocht je een boot in het buiten­land kopen of verkopen, dan is dat altijd inclusief up­to­date reddingsvlot.

Vlot kopen

Zeker op zee geeft een reddingsvlot aan boord een veilig gevoel. Veel booteigenaren schaffen om die reden dan ook een reddingsvlot aan. Nu koop je al een vlot voor 500 à 600 euro, maar er zijn ook vlotten van rond de 1500 euro op de markt. Dat forse prijsverschil zit ’m niet alleen in de naam – voor een gevestigde naam betaal je meer dan voor een minder bekend merk – maar vooral in het materiaal en de eigenschappen. Zo is een vlot met vast dak minder kwetsbaar dan een tent met ritsen.
De vlotten die Peerbolte Lifesaving verkoopt, kosten 800 tot 1000 euro: hoe meer personen, hoe duurder het vlot. Qua materiaal zijn deze vlotten vergelijkbaar met de bekendere merken. Het is vooral belangrijk om te kijken waar gezeild wordt en wat er daarom in het reddingsvlot aanwezig moet zijn. Hoe uitgebreider het pakket, hoe hoger de aanschafwaarde en hoe hoger later de keuringskosten, omdat er dan meer vervangen moet worden.

Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

Periodieke keuring

Heb je een vlot gekocht, dan moet het om de paar jaar gekeurd worden, om te voorkomen dat het materiaal of bepaalde onderdelen verouderen. De fabrikant bepaalt binnen welke termijn een vlot gekeurd moet worden. Dit verschilt per fabrikant, maar gemiddeld dient een periodieke keuring om de drie à vier jaar te gebeuren. Laat je het vlot niet keuren, dan verloopt de garantie. Is een vlot uit de garantie gevallen, dan mag het slechts gekeurd worden voor de duur van een jaar. Ook een verzekeraar kan eisen stellen omtrent een gekeurd reddingsvlot. Sla je polis hierop na of neem contact op met je verzekeraar. Moderne reddingsvlotten zijn overigens van hoge kwaliteit en zijn door­ gaans verpakt in een vacuümtas die ervoor zorgt dat de inhoud langer goed blijft en niet onderhevig is aan weersinvloeden. Daarom hoeven zulke reddingsvlotten minder vaak gekeurd te worden.

Tijdens een periodieke keuring wordt het vlot helemaal nagelopen. Daarbij vormen drie categorieën het uitgangspunt:
1. Materialen om aandacht te trekken van de omgeving, zoals een fluit, zaklantaarn met batterijen, spiegel en handsignalen of parachutepijlen.
2. Materialen om in leven te blijven, zoals medicatie, tabletten tegen zeeziekte, isolatiedekens of EHBO­-middelen, survivalvoedsel en drinkwater.
3. Materialen voor het vlot zelf, zoals peddels, reparatieset en materialen om het vlot van binnen droog te houden.

Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

Vlot huren

Ga je slechts af en toe de zee op, bijvoor­beeld voor een oversteek naar Engeland of een paar keer per jaar een zeilwedstrijd voor de kust? Dan is het huren van een reddingsvlot interessant. Dat geldt ook voor korte uitstapjes op ruim water, zoals het IJsselmeer, de Zeeuwse wateren of de Noordzee of verder. Een vlot is hier niet verplicht, maar als je schip afborrelt, is het wel zo fijn als je kunt overstappen op een drijvend vlot. Beperkt je vaargebied zich tot de Nederlandse meren, dan is een vlot niet nodig. Een goede rubberboot en reddings­vesten zijn dan voldoende.

Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

Omslagfoto en foto’s: © Bertine van Dijk
Tekst: Bertine van Dijk

Tags: Last modified: 13 februari 2023
Sluiten