Nieuws

Je boot goed de winter doorhelpen? Denk aan deze punten

Voorkomen is beter dan genezen

16:53

Maak je boot klaar voor de winter

Voorlopig hoeven we de zwembroeken en bikini’s niet meer uit de kast te pakken om vervolgens neer te vleien in de kuip. Het is nu tijd om de boot klaar te maken om deze goed de winter door te laten komen. Om eventuele (vorst)schade te voorkomen, hebben we een aantal punten voor je op een rij gezet.

Houd de accu’s in tact in de winter

Accu’s kunnen slecht tegen kou, zeker wanneer ze leeg zijn. De gemiddelde lood-zuur-accu heeft last van zelfontlading, dus die moet je tussendoor opladen. Een zogenaamde intelligente lader kan je direct op de accupolen aansluiten en zorgt eenmaal ingeschakeld voor een optimale laadspanning en -snelheid, waardoor de accu’s langer meegaan. Heb je een slimme lader aan boord, dan hoef je niet veel te doen, enkel het 12V- of 24V-netwerk afkoppelen. Je kan de accu’s ook mee naar huis nemen, waar je ze aan een druppellader legt. De keuze binnen het ruime assortiment druppel- of onderhoudsladers is afhankelijk van het type accu en de capaciteit. Voor Lithium-Ion accu’s gelden er andere regels. Die kun je met 60-70% lading rustig een half jaar stallen zonder er naar om te kijken.

De motor vorstvrij houden

Naast het gewone onderhoud, zoals olie verversen en filters vervangen, is het voor de winterperiode belangrijk om je motor vorstvrij te houden. Hoe je dat doet hangt af van je motor, dus lees eerst de handleiding voor je eraan begint. Over het algemeen geldt dat je bij motoren met indirecte koeling alleen het buitenwater gedeelte met antivries moet vullen. Bij schepen met directe koeling moet het hele systeem gevuld worden.

Laat direct gekoelde motoren eerst warmlopen voordat je de antivries in de wierpot gooit, want pas na warmlopen opent de thermostaat zich en vult de hele motor zich met antivries. Blijf net zolang gieten tot de antivries er bij de uitlaat weer uitkomt. Zorg wel dat je de antivries opvangt, want goed voor het milieu is het niet. Draai de afsluiter van de koelwaterinlaat een keer open en dicht zodat er ook antivries in de afsluiter komt.

Denk ook aan je uitlaat deze winter

© Jasper Themans

Gooi drinkwater-antivries in je tank

Voor het drinkwatersysteem in de boot heb je antivries nodig van het niet-giftige soort. Dit is te verkrijgen bij de watersportwinkel. Het best is om je tank volledig leeg te laten lopen door de kraan open te zetten en te wachten tot de tank leeg is. Laat de waterpomp niet te lang drooglopen, daar kan hij niet tegen. Daarna gooi je drinkwater-antivries in je tank en zet eerst de kraan open die het verst van de tank vandaan zit. Draai hem weer dicht als er antivries uitkomt. Dat doe je bij alle kranen, van ver weg naar dicht bij de tank. Vergeet de douche en de dekwas niet. Als je een boiler hebt, kun je die het best afkoppelen (ook de elektra) en leeg laten lopen voordat je het antivriestrucje uitvoert, dat scheelt veel dure antivries.

IJsvrije afsluiters

Sluit de afsluiter en haal het deel van de slang dat boven de waterlijn zit los. In het ideale geval blaas je hem eerst even door, totdat je bubbels hoort onder/aan de zijkant van de boot. Tegelijkertijd draai je de afsluiter dicht. Vul dan de slang tot boven de waterlijn met antivries en draai de kraan langzaam dicht terwijl het antivries-peil daalt. Zo zit er ook antivries in het kogelhuis. Koppel de slang vervolgens weer aan.

Toilet klaar voor de winter

Als je de aanvoer van het toilet zo hebt behandeld als de afsluiters, hoef je in principe alleen nog maar even een sloot antivries door het toilet te spoelen. Als je dan de afsluiter, vlak voordat de laatste antivries de pot verlaat, langzaam dicht doet, is hij helemaal klaar voor de vrieskou.

Gebruik van de kachel

Een verkeerd geïnstalleerd, kapot of slecht werkend verbrandingstoestel, bijvoorbeeld een kachel, kan grote risico’s met zich meebrengen. Zoals een koolmonoxidevergiftiging die zelfs tot de dood kan leiden. De kans hierop wordt nog groter als het verbrandingstoestel in een kleine, slecht geventileerde ruimte als een boot staat. Hang daarom een CO-melder op. Het liefste aan het plafond dicht bij een mogelijke risicobron, maar niet te dicht of strak in een hoek of bij ventilatieroosters.

Tankstation

© Ben Rutte

Wel of geen sap in de brandstoftank in de winter?

Hoe zorg je dat de brandstoftank de winter overleeft? De standpunten over dit onderwerp zijn nogal verschillend. De een pleit voor helemaal voltanken en de ander zweert bij een lege tank. Een gulden middenweg is er niet. Als booteigenaar moet je kiezen of je je brandstoftank vol of leeg de winter in laat gaan en die keuze hangt van meerdere factoren af. Op welke brandstof loopt je motor? Van welk materiaal is je tank gemaakt? En blijft de boot in het water of staat-ie op de kant? Eerder zijn we op onderzoek uitgegaan en spraken diverse mensen over het winterklaar maken van je brandstoftank. Klik hier om het artikel te lezen.

En denk hier ook nog even aan…

Bestrijd condens aan boord door vochtvreters neer te zetten en de boot regelmatig te ventileren. Controleer de zeilen op reparatiewerk en check ook de vervaldatum van alle reddingsmiddelen aan boord. Is je reddingsvlot aan vervanging toe? Haal hem dan voor het hijsen van boord. En zijn de patronen in je reddingsvest nog goed? En hoe zit het met de inhoud van de EHBO-kist?

Op deze manier zijn je boot en bemanning klaar voor nog vele jaren (vorstschadevrije) vaarplezier.

Tags: Last modified: 9 november 2022
Sluiten