Op 20 maart wordt de jaarlijkse prijs de Vernufteling voor het meest vindingrijke project van een Nederlands advies- of ingenieursbureau uitgereikt bij Tata Steel in Velsen-Noord. Op 20 maart wordt de jaarlijkse prijs de Vernufteling voor het meest vindingrijke project van een Nederlands advies- of ingenieursbureau uitgereikt bij Tata Steel in Velsen-Noord. Het meest opvallende project onder de genomineerden is de Boat Conveyor van het advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. Een lopende band heeft ten opzichte van de conventionele sluis veel voordelen voor de watersporter.
Problematische sluizen
Het overbruggen van hoogteverschillen voor boten is sinds jaar en dag een tijdrovende en dure bezigheid geweest. Oplossingen als sluizen en scheepsliften hebben veel voeten in de aarde en dragen nadelen met zich mee in de bediening en onderhoud. De overgang van zoet naar zout wordt daarbij vaak ook nog getergd door de verzilting van water en bodem. De maatschappij vraagt daarom om goedkopere en innovatieve oplossingen.
Simpel en goedkoop
Witteveen+Bos heeft de taak op zich genomen een oplossing te vinden voor de inefficiënte verplaatsing van schepen over hoogteverschillen. Het resultaat is de Boat Conveyor; een lopende band die boten automatisch over obstakels van elk denkbare lengte en hoogte vervoert zonder daarbij de waterkering te doorsnijden. Hierdoor kunnen vaargebieden gemakkelijker met elkaar verbonden worden zonder de hoge financiële en ecologische kosten.
Automatisch werking
Sensoren merken de aanwezigheid van schepen aan weerszijden van de Boat Conveyor op. Hierop wordt automatisch een eerlijke en efficiënte keuze gemaakt welke kant op de lopende band gaat draaien. De boten die de fuik invaren worden opgepikt door de band die een gelachtige vulling heeft met daaromheen een kunststof omhulling die vorm van boot aanneemt. Zo krijgt iedere rompvorm een optimale ondersteuning. Vooralsnog is het ontwerp geschikt voor schepen met een lengte van maximaal 20 meter.
Groter vaargebied
Het voordeel van de Boat conveyor is dat het in Nederland veel vaargebieden voor de recreatievaart op een speelse en innovatieve manier kan verbinden. De aandrijving vindt met elektromotoren plaats en is geluidsarm. Met de band wordt zonne-energie gewonnen. Hierdoor wordt het gehele systeem energieneutraal uitgevoerd. Witteveen+Bos voorziet dat ook jachten vanaf zee in de toekomst gebruik zullen kunnen maken van hun ontwerp. Helemaal nieuw is dit concept echter niet. Zo bestaan er al kleinere en simpelere vormen in Ontario, Canada waar kleine vissersbootjes tussen de grote meren in over rotsformaties heen gezet worden.
Geen sluistheater meer
De Boat Conveyor laat een sterk stukje Nederlandse ingenieurskunde zien dat wellicht in de toekomst het gezellige gedoe in de sluiskolk verleden tijd zal maken. Witteveen+Bos zou het liefst al in 2014 een eerste prototype in werking willen zien ergens in de Randstad. Het systeem biedt voor de koopvaardij weliswaar geen uitkomst, maar op die schaal zijn andere ontwerpen in ontwikkeling zoals de gelsluis naar het ontwerp van Dr.ir. Jarit de Gijt en studenten van de Hogeschool Rotterdam. In 2011 wonnen zij de Vitae Talent Award voor hun concept.
Hier kunt u uw stem uitbrengen op het meest vindingrijke Nederlandse project van een ingenieurs- en adviesbureu: http://www.dagvandeingenieur.nl/vernufteling/publieksverkiezing/
En de video:
Beste ,
Is er ook een oplossing voor een jacht uitgerust met kim kielen,hetzij vaste of beweegbare.
Met vriendelijke groeten Ben .