De klasse-organisatie speelt daarmee in op een steeds luider wordende klacht onder andere dat de uitkomsten van de races te sterk worden bepaald door de hoogte van de opgehaalde sponsorgelden. In een algemene vergadering kwamen drie duidelijke doelen naar voren. De kosten moeten omlaag, de betrouwbaarheid van de constructie moet beter en de competitie moet weer spannender.
Duur en onbetrouwbaar
In de afgelopen editie van de Vendée Globe lag de gemiddelde kostprijs van de favorieten tussen de 3 en 3.5 miljoen euro. Deelnemers die een romp van de vorige race gebruikten lagen al snel op een forse achterstand. Daarnaast vielen er vier boten uit door falende kielconstructies en voer één boot de volledige tuigage overboord. Voor de meeste sponsoren zijn dat afschrikkende risico’s en brengt de falende betrouwbaarheid de levens van de zeilers onnodig in gevaar.
One-Design
In een meerderheidsstemming is besloten dat er een one-design mast en kielconstructie gaat komen. Ook komt er een restrictie op het gebruik van extreem dure koolstofvezels en titanium in de kiel. De regels worden per direct voor nieuw te bouwen boten ingevoerd, terwijl de huidige vloot mag blijven doorvaren onder de 2012 regels.
Sponsoren
Of de nieuwe ontwerpeisen enerzijds de grip van grote sponsoren en anderzijds de risico’s voor kleinere sponsoren zal doen verminderen blijft nog maar de vraag. Een echte éénheidsklasse zoals de Volvo One-Design 65 wil Imoca vooralsnog niet beginnen.
Evenementen
De boten van de Imoca Open 60 klasse zijn in de volgende evenementen vertegenwoordigd:
2013
Augustus: Fastnet Race
November: Transat Jacques Vabre, from Le Havre (France) to Itajai (Brazil)
2014
lente: Double-handed Transat
Zomer: een te bepalen duizend mijl race
November: Route du Rhum
December: Barcelona World Race