Wat moet zichtbaar zijn op pleziervaartuigen? De thuishaven of de woonplaats van de eigenaar (als deze niet overeenstemmen)? Je hoort hierover vaak verschillende verhalen en daarom ging Zeilen op onderzoek uit en plaatste de feiten op een rij.
De regels in België
In België zijn de regels duidelijk: voor pleziervaartuigen is het verplicht om de thuishaven op de boot te vermelden. Dit is bepaald door Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Ongeacht deze geregistreerd is voor binnenwateren of zee en of het vaartuig groter of kleiner dan 20 meter is. De thuishaven moet zichtbaar zijn op de spiegel of aan beide zijden. Het enige verschil is de lettergrootte. Op pleziervaartuigen kleiner dan 20 meter geldt 10 centimeter en groter dan 20 meter 15 centimeter.
De kleinzeilerij (pleziervaartuig zonder motor, zonder kajuit, met zeil en met een romplengte van 6,5 meter of minder) hoeft niet aan deze vereiste te voldoen.
De reden dat dit zichtbaar moet zijn, heeft te maken met het feit dat een ander (bij doorvaren na aanvaring) weet welk schip het geweest is
De regels in Nederland
In Nederland steken de regels weer anders in elkaar. In het BPR hoofdstuk 2 staat vermeld dat de naam en de woonplaats van de eigenaar zichtbaar moeten zijn op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het kleine schip (een lengte van minder dan twintig meter van het vaste deel van de romp) als deze aan de scheepvaart deelneemt. “De reden dat de woonplaats zichtbaar moet zijn, heeft te maken met het feit dat een ander (bij doorvaren na aanvaring) weet welk schip het geweest is en dat bij onbeheerd aantreffen van een schip (ongeveer) bekend is wie de eigenaar is,” laat een woordvoerder van de politie ons weten. “Op een klein schip moet dus minimaal iets staan als: ‘Ora et labora, K. Pieterse, Breda’.” Feitelijk verlangt de wet dat schippers van kleine schepen deze informatie vermelden. Alle pleziervaartuigen langer dan 7 meter moeten dit zo voeren en als dat niet gedaan is, is dat dus eigenlijk een strafbaar feit. Een schip kleiner dan 7 meter hoeft niet te voldoen aan het in de wet vereiste.
Schepen met een lengte van meer dan twintig meter moeten juist de thuishaven van het schip vermelden. Aan beide zijden van het schip of aan de achterzijde.De tekens moeten een hoogte van 15 centimeter hebben en een breedte en een stamdikte die in goede verhouding tot de hoogte staan.
Wordt vervolgd…
Waarom kleine schepen de woonplaats van de eigenaar moeten vermelden en op grote schepen de thuishaven aangebracht moet zijn, is voor ons onduidelijk. Onze vraag staat uit bij het ministerie, waarvan we binnen vier weken een antwoord ontvangen. Telefonisch kon er helaas geen reactie worden gegeven op de vraag.
Update: Op 18-09-2023 hebben wij een reactie van het ministerie ontvangen, waarin staat dat onze vraag niet binnen de gestelde afhandeltermijn van vier weken behandeld kan worden. Om ons vraag zo goed mogelijk te beantwoorden, hebben zij meer tijd nodig.
Tags: BPR Last modified: 18 september 2023
Wat wordt er verstaan uit thuishaven ?
Woonplaats is toch thuis?
Je eigen naam op de romp/spiegel nooit van gehoord!
De eigen naam verbaasde me ook. Even opgezocht, maar het staat echt in de BPR:
Artikel 2.02. Kentekens van kleine schepen.
1. Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.
2. Op een bijboot van een schip behoeft echter, aan de binnen- of de buitenzijde, slechts een zodanig kenteken te zijn aangebracht, dat daaruit kan worden opgemaakt wie de eigenaar is.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op snelle motorboten, waarop het registratieteken bedoeld in artikel 8.02 is aangebracht, en op een door spierkracht voortbewogen schip noch op een zeilschip met een lengte van minder dan 7 m.
Dus de schrijver van het hoofd artikel is abuis vwb schepen <7mtr. Motorboten onder de 7 mtr moeten dus wel een naam hebben. Ik denk niet dat de politie of boa daar veel aan doen of tijd voor hebben.
Ik denk dat ik dan nog nooit een klein schip (muv snelle boot/<7m) heb gezien waar dit juist is aangebracht… meestal is de plaats de ligplaats en de naam van de eigenaar zie ja al helemaal zelden
Op zich wel logisch als je bedenkt dat kleine schepen niet altijd een (vaste) ligplaats hebben of in de zomer elders liggen dan in de winter en er ook behoorlijk wat trailerbare zijn zonder ligplaats. Naam en Woonplaats eigenaar is dan best handig.
Mij is op de werf van mijn schip verteld dat de woonplaats van de eigenaar op het schip moet zijn vermeld. Dit om te voorkomen dat iedereen met “stoere’ zeehavens gaat pronken…
Terschelling staat dan beter dan bv. Borne. Maar als je in Borne woont is het toch Borne dat achterop het schip moet staan.
Als een schip kadastraal geregistreerd is is toch alleen het kadasternummer (b.v. zichtbaar in de kuip) en de thuishaven (b.v. op de spiegel) voldoende?
Op de zijkanten van de boot ,heb ik een boot naam staan, achterop de spiegel staat mijn thuishaven ,en als iemand de kajuit binnengaat,ziet deze voor zijn of haar snuffert een messing kleurig plaatje met mijn naam , plaats en postcode en huisnummer erop.
Ik voldoe aan de in de wet gestelde eisen.
“Op een zichtbare plaats aan de binnenzijde van de boot” .
Ik zeg goed idee.
Wie is er nu zo dom geweest dit te bedenken.
Kan aan mij liggen hoor.
Maar maak het voor diefstal nog aantrekkelijker.
Door je naam en woonplaats te plaatsen.
Maar goed ik zal het wel weer verkeerd zien
In België moet naast de thuishaven (is niet noodzakelijk de vaste ligplaats, maar de naam van een willekeurige Belgische gemeente) ook het registratienummer op de romp worden aangebracht. Daarmee is voor de autoriteiten de eigenaar wel vindbaar. Maar niet voor een willekeurige omstaander.
Ik ga er, varend onder Belgische vlag, maar met een vaste ligplaats in Nederland, maar vanuit dat ik aan de Belgische regels moet voldoen. En heb dus mijn naam en woonplaats niet op mijn boot gezet.