Donderdag 15 november stond de zaak over het fatale ongeluk dat plaatsvond op de Nieuwe Maas nabij Ridderkerk op de agenda van Gerechtshof Den Haag. In oktober 2013 botste een binnenvaartschip tegen een motorboot waarbij twee opvarenden om het leven kwamen. Volgens justitie had de Duitse schipper onvoorzichtig gevaren en legde hem een werkstraf van 180 uur op. De 37-jarige kapitein legt de schuld bij het motorjacht. Ga jij ook weleens de rivieren op? Houd dan rekening met onder andere de volgende regels die daar gelden.
Over het ongeluk
Het bijna 110 meter lange binnenvaartschip Werner Reich was onderweg naar Karlsruhe. Uit technisch onderzoek van de politie is gebleken dat motorboot Bolero van achteren is aangevaren. Een Zwitsers echtpaar kwam door de aanvaring om het leven. Hun 20-jarige dochter overleefde het ongeluk. Voor justitie is bewezen dat de Duitse schipper Olivier K. de schuldige is. Hij minderde geen gas en had geen signalen afgegeven.
Echter, volgens de binnenvaartschipper week het pleziervaartuig plotseling uit naar rechts en kon hij een botsing niet meer voorkomen. Ooggetuigen meldden dat het pleziervaartuig niet plotseling van koers veranderde. Een Duitse deskundige, die door de advocaten van de verdachte was ingeschakeld, trekt dat verhaal in twijfel. Volgens hem heeft de schipper gelijk en week de Bolero abrupt naar rechts uit.
Voorzichtiger dan collega’s
“Ik zal het beeld van de omgeslagen boot nooit vergeten,” vertelde Olivier K. “Maar ik kom steeds tot de conclusie dat ik het motorjacht niet kon vermijden.” De schipper heeft lang getwijfeld of hij ander werk zou gaan zoeken. “Ik heb psychologische hulp gezocht en ben blijven varen. Ik ben sinds het ongeluk erg voorzichtig geworden, voorzichtiger dan collega’s.”
De zaak blijkt ingwikkeld te liggen en daardoor heeft het Gerechtshof geen requisitoir gehouden. Er was onduidelijkheid over een rapport van een deskundige dat door de rechtbank aan het dossier was toegevoegd. De zaak is voor onbepaalde tijd aangehouden en zal vermoedelijk in maart 2019 worden voortgezet. Dan zullen twee getuigen-deskundigen op de zitting worden gehoord.
Vaarregels
Rivieren als de Rijn, Maas, Lek en IJ zijn erg druk. Zowel door de vele beroeps-, als pleziervaart. Het komt nog al eens voor dat beide partijen letterlijk in elkaars vaarwater zitten. Om ongelukken te voorkomen, zijn er bepaalde vaarregels van kracht zoals je hieronder kunt lezen.
- Zie je een blauw bord? De schipper verzoekt je hiermee zijn schip aan de zijde van het blauwe bord te passeren.
- Grote schepen mogen in sommige situaties aan bakboordwal varen. Bijvoorbeeld om sterke stroming te ontwijken. Grote schepen die aan bakboordwal varen, tonen een blauw bord met wit knipperlicht voor tegemoetkomende vaart. Dit betekent stuurboord op stuurboord passeren.
- Het zijn veelal de schepen die langer zijn dan twintig meter die voorrang hebben. Zij zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen vaak niet snel worden stilgelegd.
- Een afvarend klein schip moet voorrang verlenen aan het opvarende grote schip, bij voorkeur door voorbij te varen aan de zijde die het opvarende grote schip vrijlaat.
- Raadpleeg voor meer informatie het Binnenvaartpolitiereglement, het Rijnvaartpolitiereglement en het Scheepvaartregelement Gemeenschappelijke Maas.
Let op:
- Ga niet vlak voor de beroepsvaart varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg vaak een grote dode hoek, waar de schipper je niet goed of zelfs helemaal niet kan zien. Als je zelf de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper jou ook niet.
- En luister nog vaker dan anders naar de marifoon. Vaak vertellen schippers via de marifoon wat zij van plan zijn.
- Naast vooruit kijken, moet je ook vaak een blik naar achteren werpen. De beroepsvaart loopt vaak verbazend snel op je in.
Omslagfoto: Roos Bähr
Tags: BPR Last modified: 20 november 2018
De term beroepsvaart komt in de regelementen niet voor. Die kunnen dus ook geen voorrang hebben. Grote schepen mogen meestal voor, maar niet in alle gevallen. Bijvoorveeld niet in BPR-gebeid, IJssel en Maas. Een groot schip in de opvaart, moet bij een engte wijken voor een klein schip in de afvaart. In het RPR is dat dan weer niet zo. Onder grote schepen vallen ook de schepen, aan het slepen of vissen zijn (en de tekens daarvoor voeren) en schepen ingericht voor het vervoer van meer dat 12 passagiers.