Nieuws

Havenmeester Klaas Jan houdt van het contact met de bootgasten

Zeilen gaat op zoek naar de mensen achter de havens

10:10

In 2019 werd hij uitgeroepen tot Havenmeester van het Jaar. Deze enthousiaste havenmeester is (we citeren het juryrapport): “een echt visitekaartje voor Ameland. Je wordt keurig ontvangen en met veel enthousiasme wordt een touwtje aangepakt.” Waarom staat deze rasechte Amelander met zo veel plezier op de haven?

Wat is er leuk aan havenmeester zijn?

“Elke dag is anders. In de zomer maak je lange dagen en is het druk. In de wintermaanden is er het grote onderhoud. We zijn afhankelijk van het weer, de wind en uit welke richting onze gasten komen. Het mooie is dat we in de bescheiden kleine haven erg veel contact met onze gasten kunnen onderhouden. Het begint al bij een belletje vooraf, waarbij we echt schippers over de wantijen heen helpen.”

Waar moet een goede havenmeester aan voldoen, vind je?

“Gastheerschap is een belangrijke eigenschap. De havenmeester bepaalt de sfeer. Hij moet geduld hebben en tijd maken voor de gast, ook al is het druk. Even een praatje maken is wel zo leuk. Verder moet je als havenmeester, vind ik, iets kunnen vertellen over het eiland. Als geboren en getogen Amelander ken ik het eiland door en door. Ik weet precies waar de leuke plekjes zijn, en waar je goed kunt eten of bijvoorbeeld een fiets huren.”

© Flying Focus

Wat is er recent aan de haven veranderd?

“De gemeente heeft recent de haven dieper uitgebaggerd. De nieuwe diepte is NAP -3,22. (LAT -1,50). Dit is goed nieuws voor diepgaande zeilschepen, deze blijven nu ook met laag water drijven. En de charterkade is verlengd, hierdoor kunnen er meer charterschepen afmeren. Ook de stroomvoorziening is verbeterd en er is nu zelfs krachtstroom beschikbaar. Daarnaast zijn de steigers voorzien van groene lantaarns. Deze hebben iets minder lichtopbrengst maar zijn wel vogelvriendelijk.”

Welke zeemanschappelijke uitdagingen zijn er?

“Gelukkig hebben we voldoende manoeuvreerruimte in de haven; er gebeuren bijna nooit ongelukjes of aanvaringen. We zijn vrijwel de hele dag aanwezig en helpen actief mee bij het indelen van ligplaatsen en aannemen van lijntjes. Veel aandacht schenken we aan het geven van vaaradvies: Hoe kom je op Ameland, en hoe kun je verder? Dat zijn leuke dingen om te doen.”

Lees ook: Havenmeester Herman verbindt mensen

Omslagfoto: © Jook Nauta

Tags: Last modified: 29 november 2021
Sluiten