Vanaf vandaag, 1 juli 2019, krijg je een bekeuring van maar liefst € 95 als je je telefoon vasthoudt tijdens het fietsen. Je kunt dus beter pas een appje sturen als je naast je stalen ros staat. Schrik je al van dit bedrag? Ook de boetebedragen voor overtredingen op het water zijn zeker niet mals. Iedereen die de waterregels overtreedt, kan forse sancties tegemoet zien. Zeilen dook in de ‘Boetebase’ op de website van het Openbaar Ministerie en zette een aantal boetebedragen voor je op een rijtje.
- Negeren verbod voor zeilschepen: € 240
- In- uit- of doorvaren waar verboden: € 360
- Oplopen waar het niet mag: € 230
- Aanleggen waar dat verboden is: € 210
- Ankeren waar het niet is toegestaan: € 340
- Marifoon niet in overeenstemming met de regels, of niet aanwezig: € 280 tot € 850
- Onjuist gebruik marifoon: € 110
- Varen zonder klein vaarbewijs: € 550
- Niet overleggen van vereiste documenten (verschilt per aantal): € 95
- Snelheidsovertreding met een klein schip (< 20 meter), tot 6 km/uur: € 90
- Snelheidsovertreding met een groot schip (> 20 meter), 2 – 5 km/uur: € 280 – € 1400
- Geen of ondeugdelijke blusapparaat: € 140
- Varen waar dat verboden is: € 140
- Zwemmen waar verboden (brug, vaarweg, haven, etc.): € 140
- Alcoholpromillage vanaf 0,51 promille: Dagvaarding
Excl. de administratiekosten
En dan ben je er nog niet… Deze bovenstaande bedragen zijn exclusief de € 9 administratiekosten die je ook nog moet betalen. Wil je weten hoe hoog andere boetes zijn voor het verkeer te water? Klik dan hier.
Bekijk ook: Varen bij mist: wat mag wel én niet
Tags: Bekeuring, Boetebedragen, Overtreding, Waterpolitie Last modified: 24 juli 2019
Geweldig, maar waar zijn de handhavers? Heel zelden dat wij iemand van de handhaving zien. M.a.w de regels zijn er maar heel veel meer is het niet.
ik zou gelijk de bijbehorend borden erbij zetten.
In Amsterdam op het IJ, daar zien we ze nog wel eens. En midden op de Golf van Biskaje ben ik eens geënterd door de Franse marine 🙂
Dat is buiten de territoriale wateren en dan is er volgens mij geen bevoegdheid. Of was u binnen de 12 mijlszone?
Belachelijk hoge boetes, buiten alle proporties, en terwijl de verkeersboetes vaak veel lager zijn terwijl juist in het verkeer de risico’s veel groter zijn. Ik vraag mij af wie dit soort bedragen verzint. Ik had ergens een keer aangelegd vanwege opkomend slecht weer en iemand van rws wilde mij een boete geven van 320 euro terwijl ik niets of niemand in gevaar bracht. Ik heb moeten lullen als brugman om de boete ongedaan te maken
Heeft RWS de bevoegdheid tot het opleggen van boetes? Of ging het om de waterpolitie ?
RWS heeft dezelfde bevoegdheden als KLPD
Die lieden RWS denken dat ze meer zijn dan anderen, omhoog gevallen lieden.
Ja je mag niet appen op de fiets en in de auto. Maar in Groningen verwachten ze dat als je de stad invaart dat je naar een website gaat om de bedieningstijden van bruggen te achterhalen. Bij de Zernikabrug en de Oosterpoort brug draait een lichtkrant met de tekst. Pas op gewijzigde bedieningstijden. zie http://www.gemeente.groningen/brugbediening. Er werd dus van mij als solozeiler verwacht dat ik met een dikke wind en wat stroom achterop op mijn smartphone naar een website ga om gewijzigde bedieningstijden te achterhalen, terwijl ze die bedieningstijden natuurlijk ook gewoon in die lichtkrant hadden kunnen vermelden.
Functie omschrijving Varend Verkeersleider RWS (https://werkenbij.rws.nl/vacature/01380-837547657011):
Je ziet toe op naleving van de aan het scheepvaartverkeer gestelde randvoorwaarden en milieuwetgeving en voert toezicht- en handhavingstaken uit. Inspecties, vergunningcontrole, handhavingsacties, schouwen en Minst Gepeilde Diepte-metingen; het zijn allemaal zaken waarmee jij je bezighoudt. Is er sprake van een overtreding? Dan handel je als toezichthouder of buitengewoon opsporingsambtenaar. Je maakt hierbij boeterapporten en processen-verbaal op.
Dus JA, RWS mag bekeuren!
Gisteren en vandaag door de bosrandbrug gevaren. Wordt op afstand bediend vanuit de brug over de A9 nabij Schiphol aan de zuidkant van Amsterdam. Beide keren ging de brug half open. Omdat ik het niet veilig vond ging de brug weer dicht en kreeg ik van de brugwachter te horen dat ik er ruim door kon. Een dag later hetzelfde verhaal. Nadat ik bijna de zaling er af voer ging de brug een stukje verder open. Waar kan ik dit aankaarten? Over het algemeen zeer te spreken over al die mensen die ons zeilers behulpzaam zijn maar hier is iets niet in de haak.