Na twaalf dagen op zee heeft de bemanning van Maxi Edmond de Rothschild haar poging om de Jules Verne Trophy te winnen moeten staken. De beslissing kwam gisteren, vrijdag 22 januari, kort nadat het team schade had ontdekt aan het roer aan stuurboordkant. Het is deze winter de tweede keer dat Gitana Team, dat zich aan boord van Maxi Edmond de Rothschild bevindt, een recordpoging moet stopzetten. Eind november van vorig jaar moest de 32-meter lange maxitrimaran al na drie dagen terugkeren na schade aan de bakboord foil.
Geen aanvaring
De recordpoging zag er nochtans beloftevol uit. Met goede weersverwachtingen in het vooruitzicht zette Gitana Team, geleid door co-schippers Franck Cammas en Charles Caudrelier, donderdag nog twee nieuwe referentietijden bij Kaap de Goede Hoop en Kaap Agulhas. Het team telde een voorsprong van 860 mijl op de huidige recordhouder IDEC Sport, toen men problemen opmerkte aan het roer aan stuurboordkant.
“Alles ging goed aan boord”, legt Caudrelier uit. “We kwamen uit een zware nacht, met zware zeeën en een zeer grillige bries, maar de zaken waren verbeterd sinds onze gijp. Franck had net het roer aan Morgan doorgegeven toen we trillingen voelden. Het viel ons op dat het lijwaartse roer, ons stuurboordroer, veel heen en weer bewoog. We brachten de boot tot stilstand zodat David het kon inspecteren. Helaas merkte hij al snel dat de roerkoning ernstig beschadigd was. We hebben geen specifieke impact gevoeld.”
Eerbetoon
L’histoire ne s’écrira malheureusement pas cette année, mais cette expérience est loin d’être finie.
▸ https://t.co/GEflxT1dHe#TropheeJulesVerne #GitanaTeam pic.twitter.com/2USOmREh7l
— GitanaTeam (@GitanaTeam) January 22, 2021
Lees ook het artikel: Gitana Team op schema in de roaring forties
Tags: Gitana Team, Jules Verne Trophy, Maxi Edmond De Rothschild Last modified: 23 januari 2021