Actueel

Blauwe Golf voor op het water

11:55

Tijd besparen door te kijken wanneer er een brug draait? Je wachttijd terugdringen bij een sluis? Dat is waarom Blauwe Golf Verbindend is ontwikkeld: efficiënter gebruik maken van de (vaar)wegen.

Blauwe Golf Verbindend biedt gegevens voor een groot aantal regio’s in Nederland en breidt deze diensten steeds verder uit over heel het land. Via deze link kun je de realtime informatie over de sluizen en bruggen bekijken. Het aantal getoonde sluizen is momenteel nog beperkt, maar zal snel worden uitgebreid.

Hetzelfde principe

Deze blauwe variant lijkt op de Groene golf die we kennen van op de weg. Als je op de Groene golf rijdt, hoef je niet of nauwelijks wachten bij stoplichten want die staan op groen. Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid. De Blauwe Golf is gebaseerd op hetzelfde principe.

Konvooivaart

Terugdringen van brug- en sluisopeningen, met name tijdens spitsuren, wordt gerealiseerd door het in konvooi laten varen van scheepvaart. Zo kunnen zij tegelijkertijd gebruik maken van brugopeningen. Dit wordt ook wel konvooivaart of ‘Blauwe Golf’ genoemd. Naast dat dit efficiënt is voor de beroeps- en recreatievaart biedt het ook voordeel voor het wegverkeer. Zij hoeven immers minder vaak stil te staan voor onder andere een brugopening.

Nog een optie van Blauwe Golf Verbindend is dat binnenvaartschippers de beschikbare ligplaatsen (aangeduid in percentages) in de havens van Amsterdam en Rotterdam kunnen bekijken, evenals de ligplaatsen die in het beheer zijn bij North Sea Port en Rijkswaterstaat.

Het principe. (c) Platform Beter Benutten

Westelijke Staande Mastroute

Noord-Holland heeft in 2014 het concept Vaarpadplan getest op de Westelijke Staande Mastroute. Op een vaartraject dat normaal ca. acht tot negen uur in beslag neemt – het traject tussen de A9 en A44 dat onder andere door Haarlem loopt – werden de brugopeningen op elkaar afgestemd. Hierbij werd rekening gehouden met de de gemiddelde snelheid die de boten voeren en aan de hand daarvan gingen de bruggen op vaste tijden open. Zo ontstond er een open vaarpad en konden de boten met staande mast in konvooi het traject, dat gemiddeld zo’n negen uur in beslag neemt, nu in de helft van de tijd afleggen. De aangepaste openingstijden van de bruggen op de A9 (Zijkanaal C) en de A44 (Kaagbrug) zorgen voor de meeste tijdswinst.

Het Watersportverbond

Ook de regioteams van het Watersportverbond zijn betrokken bij het realiseren van verschillende Blauwe Golven in Nederland. Zo heeft de beheerder van het kanaal door Walcheren op initiatief van het regioteam Deltawateren van het Watersportverbond en de HISWA Vereniging een Blauwe Golf voor deze vaarweg ingesteld.

(c) Screenshot Blauwe Golf Verbindend

Uitbreiding van Blauwe Golf Verbindend

Op 1 februari 2018 hebben de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Nationale Databank Wegverkeersgegevens, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam en Rijkswaterstaat de samenwerkingsovereenkomst, Blauwe Golf Verbindend, getekend. Ondanks een aantal kinderziektes, is er geconcludeerd dat er vooral moet worden doorgegaan met het uitbreiden van de Blauwe Golf. In 2019 heeft de provincie plannen om een Blauwe Golf te realiseren voor het traject Zaandam/Den Helder.

Wil je meer weten over Blauwe Golf Verbindend? Bekijk dan deze video waarin projectleider Martijn van Hengstum uitleg geeft:

Klik hier voor de website van Blauwe Golf Verbindend.

Omslagfoto: Screenshot Blauwe Golf Verbindend

Tags: , Last modified: 9 oktober 2019
Sluiten