Actueel

Zelfsturende Mayflower klaar voor Atlantische oversteek

15:18

Het zelfsturend schip Mayflower Autonomous Ship (MAS) is klaar voor de oversteek naar de Verenigde Staten, zonder kapitein. Of beter gezegd; zonder ménselijke kapitein, want het hightech schip heeft een door artificiële intelligentie aangedreven besturingssysteem aan boord, AI Captain genaamd. Onderweg zal het onderzoek doen naar de staat van de oceaan, maar eerst wacht het nog een mooi weergaatje af voor vertrek.

Vierhonderd jaar verschil

In 1620 zeilden de eerste Engelse kolonisten, de zogenaamde Pilgrim Fathers, van Plymouth in het Verenigd Koninkrijk naar Plymouth in de VS. Vierhonderd jaar later staat het futuristische Mayflower Autonomous Ship klaar om in het kielzog van haar historische naamgenoot een zelfde baanbrekende reis maken, als eerbetoon. “De oorspronkelijke Mayflower-reis ging helemaal over het verkennen van een nieuwe wereld. Dit project is grotendeels hetzelfde. Het tilt autonoom varende zeeschepen naar een nieuw niveau en opent talloze wetenschappelijke mogelijkheden”, vertelt Fredrik Soreide, projectleider bij het maritieme onderzoekscentrum ProMare in een persbericht. In nauwe samenwerking met IT-gigant IBM en diverse wetenschappelijke instituten ontworpen zij een ‘Mayflower van de 21e eeuw’.

De verschillen tussen de twee Mayflowers zijn groot  (c) Promare/IBM (Klik voor vergroting)

Dieselgenerator

Met een gemiddelde snelheid van 10 knopen zal de moderne Mayflower in ongeveer 12 dagen aan de overkant zijn. Haar historische voorganger deed er zo’n twee maanden over. De 15 meter lange en 6,2 meter brede trimaran is uitgerust met een radar, zes camera’s, gps-antennes, dertig sensoren en heeft een aluminium composiet behuizing. Het schip weegt zo’n 5 ton. Alle elektriciteit wordt geleverd door een met zonne-energie gevoede lithium-ion-fosfaat batterij, maar er is ook een reservedieselgenerator aan boord voor noodgevallen. In eerdere ontwerpen was er nog een vleugel te zien die zou dienen als zeil, maar uiteindelijk is er voor gekozen om de volledige voortstuwing uit twee 20 kW elektromotoren te halen.

Aanvaringen voorkomen

AI Captain, de artificiële kapitein van Mayflower Autonomous Ship, onderging een trainingsprogramma van maar liefst twee jaar, waarbij ze meer dan een miljoen nautische afbeeldingen uit het hoofd leerde. IBM’s deep learning-systeem moet ervoor zorgen dat Mayflower een leven lang zal leren. Ook zonder verbinding met het internet (bijvoorbeeld voor actuele weerberichten) moet Mayflower in staat zijn om haar omgeving in te schatten, slimme beslissingen te nemen en vervolgens op basis van deze inzichten te handelen in een zo kort mogelijke tijd, zoals het een kapitein betaamt volgens het Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee (internationaal bekend als COLREG). Ook is MAS in staat om met andere schepen te communiceren. Blijkt een aanvaring toch onvermijdelijk? Dan staat de veiligheid van de bemanning op andere schepen altijd voorop. Hoe dat precies gaat, zie je in onderstaande video.

(c) Saildrone

Saildrones

De ontwikkelingen richting een onbemande zeevaart zijn al een tijdje bezig. Het is dan ook niet de eerste keer dat een zelfsturend vaartuig de Atlantische oceaan oversteekt. In 2019 maakte SD 1021 al een oost- én westwaartse oversteek. Het eerste prototype van deze zeven meter lange unmanned surface vehicles (USV) – beter bekend als saildrones – ging te water in 2010 en sindsdien zijn de vaartuigen uitvoerig getestonder andere tijdens een reis rondom Antarctica in 2019.  De knaloranje oceaanzeilers zijn ontworpen om wekenlang meteorologische en oceanografische gegevens te verzamelen zonder bemanning.

(c) Promare/IBM

MAS volgen

Ook Mayflower zal verslag uitbrengen over de gezondheid van onze oceaan, microplastics en de populatie van walvissen en andere zeezoogdieren. Ook zullen de zeespiegel en de golfenergie heel naukeurig gemeten kunnen worden door een Global Navigation Satellite System (GNSS) en een accelerometer. Gecombineerd met videobeelden van hoge-resolutie camera’s die de golven filmen, vergroot dit het inzicht in stromingen en levert MAS waardevolle informatie voor de scheepvaart. Via de website kan de hele wereld live meekijken hoe al die gegevens verzameld worden. Daar vind je ook deze tracker. Het team rond MAS hopen dat het schip ergens volgende week kan vertrekken, maar dat is afhankelijk van het weer.

Lees ook:

Omslagfoto (c) Promare/IBM

Tags: , , , Last modified: 9 juni 2021
Sluiten