Het water waarop we varen moet schoner. Daarom worden de regels rond antifouling almaar strenger. Antifouling bevat vaak koper of zink, wat giftig is voor planten, dieren en mensen. Milieuvriendelijke(re) aangroeiwerende systemen zoals biocidevrije antifouling, wraps en antifouling door middel van ultrasoon geluid vinden langzaam een weg naar de bootbezitter. Volgens de ontwikkelaars van de Drive-In Boatwash kan het nóg eenvoudiger. In plaats van te smeren, kun je namelijk ook gewoon met je boot naar de wasstraat.
Vijftien minuten
Een wasstraat voor boten maakt de romp van je boot schoon terwijl hij in het water ligt. Ze bestaan al een hele tijd, maar in Nederland waren eerdere proefprojecten met de ‘borstelstraat’ nog geen succes. Ondertussen staat de technologie niet stil. Een van de grootste ontwikkelaars van de wasstraat voor boten is het Zweedse bedrijf Drive-in Boatwash. Zij produceren een semi-automatische schoonmaakrobot.
Dat werkt zo: je legt aan in een U-vormige box, die zichzelf afsluit. Zes ronddraaiende borstels (gemaakt van polymeer met een hoge dichtheid) bewegen heen en weer langs romp en kiel en verwijderen de aangroei. De borstels zijn ontworpen om zich aan te passen aan kielen tot 45 cm breed. Je bestuurt de hydraulisch aangedreven machine met een afstandsbediening. Er worden geen chemicaliën gebruikt om de boot schoon te maken. De losgekomen aangroei en eventuele resten antifouling worden via filters opgevangen en in een bassin onder de boot opgeslagen. Het hele gebeuren duurt ongeveer 15 minuten.
Nooit meer smeren
“Je hoeft geen antifouling te gebruiken als je regelmatig je onderwaterschip schoonmaakt. In de Stockholm archipel in Zweden gebruikt bijna niemand meer antifouling. Op het binnenwater mag het ook niet meer”, vertelt Christian Rosenqvist, marketeer bij Drive-In Boatwash. “Onze poetsmachines werken snel en efficiënt en zijn toegankelijk voor boten tot 15 meter. We werken aan een volautomatisch systeem waarbij de machine het type boot herkent en precies weet hoe hij het onderwaterschip moet schoonmaken. Ze zijn ook zuinig: ze verbruiken ongeveer 1 kWh per wasbeurt van 15 minuten.”
Anti-aangroei app
Hoe vaak je boot een wasbeurt nodig heeft, hangt af per locatie. Drive-In Boatwash adviseert een wasbeurt om de vier tot twaalf weken. Rosenqvist: “Voor boten op de Oostzee zijn slechts twee wasbeurten per jaar genoeg. In een zoutere omgeving zoals Nederland zullen ongeveer vier tot zes wasbeurten nodig zijn. Boten die niet veel varen zullen ook vaker gepoetst moeten worden. De timing van je poetsbeurten speelt een rol. In Zweden maken veel bootbezitter gebruik van een app die je waarschuwt wanneer de aangroei op de locatie van je boot begonnen is. Dan weet je precies wanneer je de romp moet schoonmaken.”
Breken met oude gewoonte
De Drive-In Boatwash werd al in dertien landen geïnstalleerd, waaronder verschillende locaties in Frankrijk, Kroatië en de Verenigde Staten. “De grootste uitdaging is de verandering van mentaliteit. In noordelijke landen zijn we niet gewend om het onderwaterschip regelmatig schoon te maken, terwijl het in warmere landen veel normaler is om in het water te duiken, of de boot op de kant te trekken. Toch merken we een mentaliteitsverandering”, besluit Rosenqvist. “Bootbezitters zoeken steeds meer naar milieuvriendelijke oplossingen en zijn bereid om andere dingen te proberen.”
Kunnen we straks in Nederland ook gebruik maken van de schoonmaakrobot? “We zijn in gesprek met iemand die onze Nederlandse distributeur wil worden, dus wellicht wel. Waar hij komt te staan is nog niet helemaal duidelijk. Er moet genoeg diepgang zijn (tot 3.2 meter) om de robot te kunnen plaatsen, dat is op sommige locaties nog een uitdaging.”
Lees ook: Wat is de toekomst van antifouling? en Antifouling een seizoen lang gevolgd
Omslagfoto: Lamiot/ CC-By-Sa-3.0
Tags: Antifouling, Drive-In Boatwash Last modified: 16 november 2021
Je kan het poetsresultaat lastig controleren. Bovendien moet je er aan denken dat het paddle-wheel van speed/log moet worden ingetrokken en misschien ook de dieptemeter op straffe van schade. Net als het probleem bij de afzuiginstallaties voor toiletten / vuilwater krijg je ook hier een wachtrij tenzij er een afsprakensysteem komt. En dan de kosten. Wegen die op tegen de , in mijn geval, 2 jaarlijkse kosten van anti-fouling.
Prima alternatief. In Sable d’Olonnes sprak ik met de uitbater van een nieuw geïnstalleerde Drive-In Boatwash. De door hem gehanteerde prijs van €170 was welliswaar voordelig in vergelijking tot de lokale schoonmaaktarieven met een kraan, maar voor mij niet aantrekkelijk. Ik heb een AF vrij schip van 44ft, dat ik regelmatig schoonmaak met de hand of hogedrukspuit door het droog te zetten of door te duiken.
In Nederland hebben we weinig faciliteiten door DIY rompreinigen in getijdegebieden zoals je die in Engeland en Frankrijk wel vind. Een overheid die AF gebruik wil terugdringen, zou de aanleg van deze factliteiten moeten ondersteunen.
Prima initiatief. Ik was al gestopt met antifouling, dan maar een beetje meer aangroei, dat krabben we er in de winter wel weer af. Als er op meerdere plekken dit soort poetsmachines komen, dan wordt de anti fouling overbodig. Dat zou heel fijn zijn voor het leven in de zee. Hoe minder gif wij ons leefmilieu inbrengen hoe beter.
Top , waar in Nederland ?