Nieuws

Over de impact van lithium wordt nog niet nagedacht

Onze boot-accu's laten elders diepe sporen achter

15:46

lithium

Lichter, een langere levensduur en volledig te ontladen; voordelen genoeg met de relatief nieuwe lithiumaccu. Echter, hoe duurzaam is de lithiumindustrie zelf? Het winnen van dit zeldzame, zilverige metaal in onder meer Zuid-Amerika zorgt voor watertekorten en -vervuiling, aldus milieuorganisatie Friends of the Earth, maar keurmerken voor lithium bestaan nagenoeg niet. Na een belronde bij Nederlandse leveranciers van bootaccu’s komt Zeilen erachter dat weinig fabrikanten de oorsprong en impact van de grondstof kennen.

“Over het algemeen komen onze lithiumaccu’s uit China,” vertelt de woordvoerder van Bootman, een grote watersportwebshop, “Wij kopen ze in bij Nederlandse leveranciers zoals Victron Energy en Voltium. Maar verder weet ik er eigenlijk niet zo veel over.” Bootman heeft de afgelopen twee jaar een forse toename gezien in de verkoop van lithium bootaccu’s. “De batterijen gaan ruim vijf jaar mee, wegen ongeveer een derde van loodzuur accu’s en je kunt ze volledig ontladen,” vertelt de watersportwinkel. Ook Accudienst.nl geeft aan dat ze met leveranciers werken, maar over de oorsprong van het lithium in de batterijen tasten ze in het donker.

Oorsprong onbekend

Een stap verder terug dus: wat zeggen de leveranciers? Johannes Boonstra van Victron Energy legt uit dat een lithiumaccu bestaat uit lithiumcellen. Die worden maar op een paar plekken op aarde geproduceerd. Boonstra: “China heeft de meest vooruitstrevende fabrieken voor het type lithiumaccu’s dat we in de watersport nodig hebben. Daar kopen wij onze cellen in. We zijn klant bij meerdere fabrikanten aangezien de range producten per fabrikant net anders is.” Omdat Victron Energy geen lithium als ruwe grondstof inkoopt, is het hen niet bekend waar het specifieke lithium in hun accu’s vandaan komt.

En dat is iets wat moet veranderen, aldus Syb ten Cate Hoedemaker van Maritime Battery Forum, een organisatie die zich inzet om batterijen in de maritieme sector tot een succes te maken. “Op dit moment is het systeem verre van waterdicht. De grote partijen die lithiumaccu’s inkopen, vooral in de commerciële scheepvaart, eisen vaker dat er certificaten worden meegeleverd met informatie over de materiaalbronnen. Maar vooral met batterijen uit China, waar er veel partijen tussen zitten, is er weinig controle.”

De monopolie van China

Controle die best wel eens nodig kan zijn. China bezit zestig procent van de wereldwijde lithiumverwerking. De grootste mijnen liggen in Australië, Bolivia, Chili, Argentinië en in China zelf. Het lithium bevindt zich onder de zoutvlaktes. Door gaten te boren in de vlakte kan er pekel (water met een hoog zoutgehalte) omhoog worden gepompt. Wanneer het water verdampt en er verdere zuiveringstechnieken worden toegepast, blijven na twaalf tot achttien maanden de lithiumzouten over. China heeft in andere landen veel rechten verworven om te mijnen.

De zoutvlaktes liggen vaak in droge gebieden waar water schaars is. De winning van lithium heeft aanzienlijke sociale en milieugevolgen, aldus een rapport van milieuorganisatie Friends of the Earth, “vooral door waterverontreiniging en uitputting. Bovendien zijn giftige chemicaliën nodig om lithium te verwerken. Het vrijkomen van dergelijke chemicaliën door uitloging, lekkage of luchtemissies kan schadelijk zijn voor gemeenschappen, ecosystemen en de voedselproductie.”

Dode yaks drijvend in de rivier

De Washington Post omschreef de situatie op een Tibetaans hoogplateau, waar een Chinese lithiummijn de rivier verontreinigt, resulterend in dode vissen en yaks. Toch zegt de Nederlandse fabrikant Victron Energy dat er geen certificaten nodig zijn bij het inkopen van de lithiumcellen uit China, “afgezien van de certificaten voor veilig transport,” zegt Boonstra. Watersportwebshop Bootman bevestigt dit. Internationale keurmerken, zoals FSC bij houtverwerking en RSPO bij palmolie, ontbreken in de lithiumwereld.

En daar moet verandering in komen, aldus de Europese Unie. De EU wil steeds meer van deze industrie naar Europa halen, mede om controle over de verantwoorde oorsprong en verwerking te hebben. Tegen 2030 verwacht de Europese Commissie dat onze vraag naar zeldzame metalen zoals lithium is vervijfvoudigd. “Lithium en zeldzame aardmetalen worden belangrijker dan olie en gas. … We moeten als Europese Unie vermijden dat we opnieuw afhankelijk worden, zoals met fossiele brandstoffen gebeurde,” constateerde president van de commissie Ursula von der Leyen vorige maand.

Europees lithium en alternatieven

Op dit moment zijn de prijzen van de grondstof acht keer zo hoog als in begin 2021, meldt de Financial Times. In Frankrijk en Oostenrijk worden de komende jaren de eerste Europese lithiummijnen geopend. China loopt voor omdat ze tientallen jaren geleden al begonnen met investeren in lithium.

Ten Cate Hoedemaker zet momenteel binnen Maritime Battery Forum een project op om de duurzaamheid te inventariseren van lithiumaccu’s voor de maritieme sector. “In bijvoorbeeld Noorwegen en Zwitserland worden ook lithiumcellen in elkaar gezet, maar dat is duurder dan de Chinese varianten. We willen precies uitzoeken wat de impact van de gehele life cycle is van de maritieme batterijen,” zegt de directeur. Daarbij noemt hij dat lithium en zeldzame metalen niet de toekomst van accu’s zijn, en ook niet de enige materialen in batterijen die uit dubieuze mijnen komen. “We moeten juist kijken naar accu’s die op duurzamere wijze geproduceerd kunnen worden. Hier is steeds meer onderzoek naar. In Noorwegen gebruiken ze bijvoorbeeld zaagsel in de batterijproductie.”

Beeld: (c) Unsplash

Tags: Last modified: 28 oktober 2022
Sluiten