Het is weer tijd om nieuwe antifouling op de romp te smeren. Vooralsnog is de overheid nog niet met een nieuw verbod op ko- perhoudende antifouling gekomen. Is uw vaargebied en de haven gelegen op zoet water, dan kunt u ook heel goed niet-koper- houdende antifouling gebruiken. Er zijn hiervan verschillende alternatieven op de markt. Ligt u met name in zout water, dan zijn deze opties niet aan te raden.
De ondergrond voor het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling kan bij elk type verschillen. Bij sommige kunt u er probleemloos overheen schilderen, bij andere moet er een primer tussen. Wanneer de antifouling verkeerd wordt opgebracht bestaat de kans dat deze niet hecht en er bij de eerste de beste zeiltocht weer afspoelt.
Er zijn bepaalde onderdelen op de romp die niet mee geschilderd moeten worden. Bijvoorbeeld alle anodes en het schelpje voor de inlaat van het koelwater van de motor. Als deze wordt dichtge- schilderd, krijgt de motor te weinig koelwater en kan deze bij gebruik te warm worden. Maar ook de sensor van de dieptemeter en het wieltje van de snelheidsmeter moeten niet in de antifouling. De meters zullen daarna niet meer werken.
Nu de boot nog op de wal ligt, kunt u het wieltje van de snelheidsmeter gelijk nog even controleren op beschadigingen.
Tags: Antifouling Last modified: 22 april 2021
Bij mij voldoet Coppercoat al een 10 jaar probleemloos tegen aangroei. Minimaal werk, geen aangroei. De boot ligt op zoet water, regelmatig varend op zout. In het najaar hooguit een slijmlaagje, vooral aan de zonzijde.
Overnaadse romp, hout/epoxy basis.
Het advies bij mijn nieuwe snelheidssensor (Airmar) zegt dat het sensorwieltje juist wel antifouling moet krijgen. Ik aarzel, vooral omdat ik daar eerder geen aangroei op heb gezien.
de tekst:
Aquatic growth can accumulate rapidly on the sensor’s surface
reducing performance within weeks. Surfaces exposed to salt
water must be coated with anti-fouling paint. Use water-based
anti-fouling paint only. Never use ketone-based paint, since
ketones can attack many plastics possibly damaging the sensor.
It is easier to apply anti-fouling paint before installing the sensor,
but allow sufficient drying time. Reapply paint every 6 months or
at the beginning of each boating season. Paint the following
surfaces (Figure 1):
• Bore of the valve assembly up 30mm (1-1/4″)
• Exterior flange of the housing and valve assembly
• Temperature insert below the lower O-ring including the
exposed end
• Paddlewheel insert:
–Outside wall below the lower O-ring
–Paddlewheel cavity
–Paddlewheel
• Blanking plug below the lower O-ring including the exposed end