Wereldzeilen

Lek én stuurloos op de oceaan

Schippers van de Brainstorm krijgen moeilijkheden midden op de Atlantische Oceaan.

18:17

Het waait ongeveer 15 knopen en de golven zijn niet hoog. Het weer is rustig. Ideale omstandigheden om de Atlantische Oceaan over te steken. Het is 18 januari en de Nederlandse bemanning van Brainstorm, een X4.9, zeilt gemoedelijk voor de wind, tot er ineens een probleem ontstaat met het roer.

Het gebeurt tijdens de ARC January, een zeiltocht van 2700 mijl die begint in Gran Canaria en eindigt in Saint Lucia. Precies halverwege de reis raakt de roerkoning uit de bovenste lager. Dit zorgt ervoor dat de roeras ruimte krijgt om te bewegen en zo is een lekkage ontstaan.

Instructies via telefoon

Het lukt de vierkoppige bemanning om niet te veel water in de boot te krijgen. Vervolgens proberen ze de roeras weer in positie te krijgen, maar dit blijkt niet eenvoudig. Via de satelliettelefoon neemt de bemanning contact op met Nanno Schuttrups, eigenaar van X-Yachts Holland. Tot drie uur in de nacht probeert hij instructies te geven via de telefoon, maar het lukt de bemanning niet om de bovenkant van de roeras weer terug in de bovenste lager te plaatsen.

Ondertussen neemt de organisatie van ARC contact op met twee jachten die in de buurt van Brainstorm varen. Het gaat om Rhapsodie VI en What’s Next. ’s Middags op 19 januari stapt de bemanning over op de twee andere boten. Ze varen verder, maar Brainstorm dobbert nu stuurloos op de oceaan.

Sleepboot

Op 25 januari, bijna een week later, komt een bergingsschip aan bij de X4.9. Het is een zeesleper met de naam Bever. Het lukt de bemanning van de sleepboot om binnen anderhalf uur de lekkage provisorisch te dichten en de roeras terug in positie te brengen. Zij vertrekken nu met de zeilboot terug naar Las Palmas.

Sleepboot ‘Bever’

“Toen de verzekering na een dag merkte dat het schip nog steeds op zee dreef, hebben ze direct gezegd: ‘Die gaan we ophalen’”, vertelt Nanno Schuttrups. Als de boot aankomt in Las Palmas wil hij als een van de eerste zien wat er met ‘zijn’ boot gebeurd is. “Ik ben heel erg benieuwd, maar ik ben vooral onder de indruk dat de boot na een week dobberen op zee nog steeds drijft. Ik vind het bijzonder dat de lekkage maar zo klein is gebleven.”

Oorzaak

Volgens Schuttrups kunnen er twee oorzaken zijn: of de boot heeft iets geraakt, of er is iets niet goed gegaan tijdens het onderhoud. “Afgelopen zomer is het roer nog in onderhoud geweest bij een werf in Mallorca. Het kan zijn dat er toen een bepaalde borgschroef niet is geplaatst. Maar nu is het vooral nog onduidelijk. Als de boot straks terugkomt in Las Palmas hebben we mooi de gelegenheid om de boot te controleren.”

Veilig

“De bemanning is veilig, dat is het allerbelangrijkste”, vervolgt Schuttrups. Ook is er volgens hem geen reden tot zorg wat betreft de veiligheid van de andere X-Yachts.

Een dezer dagen zal de boot aankomen in Las Palmas. Er zal dan meer bekend worden over de oorzaak van het incident.

Foto’s: WCC / Jésus de Leon, dv-hans

Tags: Last modified: 7 februari 2022
Sluiten