The Ocean Race

Team Brunel blikt terug op zesde etappe

09:59

In de zesde etappe van de Volvo Ocean Race finisht Team Brunel als derde en heeft deze positie ook in het algemeen klassement. De winnaar worden van de race rond de wereld is hiermee niet meer haalbaar voor de Nederlanders, ze strijden nu voor een tweede plaats. Het Nederlandse zeilteam heeft er 17 dagen en 9 uur over gedaan om van Itajaí (Brazilië) naar de Amerikaanse stad Newport te zeilen.

Team Brunel op podium in NewportOnboard Reporter Stefan Coppers schrijft in zijn dagelijkse blog het volgende over de zesde etappe.

“Het is altijd goed om weer op het podium te staan,” zegt Bouwe Bekking na de finish in Newport. “Maar omdat Abu Dhabi Ocean Racing een te grote voorsprong heeft, kunnen we de race helaas niet meer winnen. We gaan vechten voor de tweede plaats in het eindklassement, we willen de havenraces-serie winnen en gaan ons best om één of meerdere etappes te winnen. De mannen hebben fantastisch gezeild, maar het is een teleurstelling dat we niet gewonnen hebben. Wederom duurde de etappe net te kort.”

Na de start ontvouwde zich een dragrace richting het noordoosten om zo snel mogelijk de zuidoostelijke passaatwind op te pakken. In de zoektocht naar deze heersende winden voeren de teams, onder invloed van een noordelijke wind, de eerste dagen van de leg een noordoostelijke koers. Ongeveer vijf dagen na de etappestart in Itajai draaide de wind naar het noordoosten. Hierop besloot Team Brunel – samen met de andere teams – de koers te verleggen naar het noordwesten. Ter hoogte van het meest westelijke puntje van Brazilië kon de vloot eindelijk de zuidoostelijke passaatwind oppakken. Na het passeren van de evenaar werd er wederom op de heersende winden gejaagd. In dit geval was het doel de noordoostelijke passaatwind.

Volvo Ocean Race 2014-15 - Leg 6 naar NewportTer hoogte van Porto Rico nam Team Brunel de leiding over van Abu Dhabi Ocean Racing. Door een aanvaring met een grote vis wist het team van schipper Bouwe Bekking deze voorsprong niet lang vast te houden. “We hoorde in één keer een doffe klap en zagen direct de snelheid teruglopen,” zei onboard media reporter Stefan Coppers eerder vanaf de boot. “Na een korte inspectie bleek één van de twee roeren een grote vis gespietst te hebben. Met een reserve zeillat hebben we het beest van het roer afgeduwd. Helaas heeft de vis de aanvaring niet overleefd.” In dit deel van de oceaan had het team ook last van zeewier. Het maakte vooral het zeilen in de nacht ondoenlijk. “Met ruwe stuurbewegingen en manoeuvres probeerden we het zeewier van de roerbladen en de kiel te krijgen,” zegt Gerd-Jan Poortman.

Vrijwel de gehele etappe bleef de vloot dicht bij elkaar varen. Toen de boten de Bermudadriehoek invoeren – een denkbeeldige driehoek tussen Miami, de Bermuda-eilanden en Puerto Rico – moest er een belangrijke tactische beslissing gemaakt worden. “Hier beslis je of je verder op zee blijft en voor de kortste route kiest of dat je meer naar de kust zeilt en profiteert van de Golfstroom,” vervolgt Gerd-Jan Poortman. Dit is een belangrijke transportband van relatief warm water in de Atlantische Oceaan. Deze zeestroom begint in de Golf van Mexico en stroomt vervolgens met een snelheid van gemiddeld 4 knopen langs de Amerikaanse kust naar het noorden en buigt op ongeveer 100 mijl van Newport af naar het oosten. Uiteindelijk kozen de teams ervoor om van de Golfstroom gebruik te maken.

Team Brunel. Volvo Ocean Race 2014-15 - Leg 6 naar NewportIn de laatste twee dagen voor de finish versperde een groot hogedrukgebied en de daarbij behorende transities de weg naar Newport. Volgens Gerd-Jan Poortman kan je een transitiegebied vergelijken met twee stromen water die elkaar tegenkomen. “Precies waar ze elkaar treffen zal het water net zo lang stilstaan tot een van de stromen sterker is en de ander wegduwt. De truc is de plek te vinden waar de wind dus het minst stilstaat. In een transitiegebied kun je de etappe winnen of verliezen.”

In komende dagen ondergaan de zeilers de verplichte medische keuring. Daarna moeten de zeilers van Team Brunel – dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze zesde etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van het Nederlandse Volvo Ocean Race-team, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global, beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. De zeilers krijgen enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe, die op 17 mei start.

 

Tags: Last modified: 5 mei 2021
Sluiten