In gesprek met Rosalin Kuiper

Mijlen maken in een racemonster

Rosalin Kuiper over de voorbereidingen van Team Malizia op The Ocean Race

10:10

Rosalin Kuiper bereidt zich voor op haar deelname aan The Ocean Race

Nog een klein half jaar tot de start van ’s werelds zwaarste fully crewed zeilrace, The Ocean Race. Aan boord van een van de deelnemende boten het Nederlandse aanstormend talent Rosalin Kuiper. Na de te waterlating van IMOCA Malizia – Seaexplorer op 28 juli is het nu – heel simpel gezegd – een kwestie van testen, testen en nog eens testen. We belden met Rosalin voor een update van de voorbereidingen op de start van The Ocean Race in januari.

Hoe is het met je?

Goed! De afgelopen dagen zijn we naar Hamburg gezeild voor de doop van de boot. We hebben een warm onthaal gehad hier. Hamburg is natuurlijk de hometown van Boris (Herrmann, red.), maar het is heel bijzonder om te zien hoeveel mensen er op de wal stonden te wachten op ons.

Gaaf! Heb je het idee dat The Ocean Race in Duitsland meer leeft dan hier in Nederland?

Ja wellicht ook omdat Boris dus uit Hamburg komt, maar hij is in Duitsland ontzettend bekend. Tijdens de vorige Vendée Globe (Herrmann was de eerste Duitser ooit die aan de Vendée Globe meedeed en finishte als 5e, red.) is hij bijna dagelijks in het nieuws geweest. En ook door zijn zeiltocht met klimaatactivist Greta Thunberg naar de klimaattop in de VS in 2019 is hij erg bekend geworden.

Wat hebben jullie, naast de doop van de Malizia – Seaexplorer, zoal gedaan de afgelopen tijd?

De afgelopen maanden zijn we vooral bezig geweest met de commissioning van de boot en hebben ons bijna volledig op de sea trials en performance training gericht. We testen dan de constructie van de boot, de werking van de foil extention en het trimmen van de zeilen in verschillende omstandigheden. Eigenlijk ben je als team constant bezig om de boot zo goed mogelijk te leren kennen. Normaal gesproken duurt zo’n proces 2 tot 4 jaar, alleen dat hebben we nu niet meer. Dat leerproces gaat dan gewoon verder tijdens de race. Natuurlijk legt dat wel meer druk op iedereen, maar we zitten allemaal in dezelfde situatie dus we kunnen elkaar er ook samen doorheen helpen.

Malizia – Seaexplorer in actie. Foto: Malizia – Seaexplorer / Antoine Auriol

Hoe groei je in je rol als co-schipper?

Ervaring opdoen! Zoveel mogelijk met de boot en het team zeilen. Ik moet de boot steeds beter leren kennen en dat kan alleen maar door veel onder verschillende omstandigheden te varen en zo ervaring op te doen.

Zo’n IMOCA lijkt een behoorlijk ingewikkelde racemachine. Hoe stoom je je klaar om verantwoordelijk te zijn voor alle techniek aan boord?

Een IMOCA is zeker een ingewikkelde racemachine. Helemaal als je alle elektronica voor het eerst ziet kan het best intimiderend zijn. Ik heb meteen geholpen bij het installeren van de systemen, dus dan doe je al de nodige kennis op. Daarna is het een kwestie van ervaring en leren hoe alles werkt. Gelukkig hebben we tijdens de race een hulplijn aan de wal die we in kunnen schakelen als ik er zelf niet uitkom. En we zijn met z’n vijven aan boord, dus ik sta er niet hélemaal alleen voor.

26 oktober organiseert Zeilen een webinar met Rosalin Kuiper. Geïnteresseerd? Schrijf je alvast in! Of schrijf je extra voordelig in voor de hele reeks (start op 12 oktober).

Foto’s: Malizia – Seaexplorer / Antoine Auriol

Tags: Last modified: 24 november 2022
Sluiten