Nederlandse wedstrijden

Competitie tijdens corona; deze prestatietochten winnen populariteit

15:19

Wedstrijdzeilen in coronatijd; het kan. Omdat veel wedstrijden en evenementen van de kalender werden geschrapt vinden steeds meer zeilers toegang tot prestatietochten waar deelnemers zelf het startmoment en de startlocatie bepalen. Je neemt het op tegen jezelf of tegen concurrenten in het klassement. Het is laagdrempelig, maar met nog genoeg uitdaging voor de fanatiekeling. Ook bij onze zuiderburen vinden dit soort prestatietochten steeds meer aanhang. In navolging van de inmiddels razend populaire 75/30Mijls verschenen voor de kust van België twee uitdagende banen; de SOLO100Mijl en de Charlie Solo (43 mijl). Wij zetten ze voor u op een rij.

Wat is het?

Het principe is eenvoudig: Een aantal vaste boeien vormen een rondje, dat door iedereen afgelegd mag worden. Iedere deelnemer kiest zelf een ideale dag uit en gaat van start bij één van de merkpunten in de baan. Je kunt de baan met de klok mee of tegen de klok in zeilen, zolang je maar weer eindigt waar je gestart bent. Je houdt zelf je route bij met een tracker. Na afloop deel je je prestatie en zie je of je een plek in het klassement hebt verdiend. Er is geen wedstrijdcommissie, alles berust op de eerlijkheid van de deelnemer. Je mag zo vaak deelnemen als je maar wil, het is kosteloos en er zijn ook geen prijzen te winnen, enkel de eeuwige roem in de hall of fame van het klassement!

75/30 Mijls

Deze wedstrijd/prestatietocht werd vier jaar geleden in het leven geroepen door organisatoren Berry Dijkhuizen en Otto le Grand, die het idee uitwerkten om op basis van een tracker wedstrijden te gaan varen. Inmiddels is de 75/30Mijls uitgebreid met drie extra banen en wordt het initiatief ondersteund door tracker-app Navionics. In Zeilen 9/2020 lees je meer over deze Strava op het water.

Berry Dijkhuizen: “Het aantal deelnames is het afgelopen jaar echt geëxplodeerd. Op Zeilersforum vind je hele analyses en discussies over de juiste windrichting om voor een bepaalde baan de beste tijd neer te zetten, heel grappig. We merken ook dat deelnemers meerdere keren meedoen om een persoonlijke tijd te verbeteren. Het kan je dus ook helpen om een betere zeiler te worden.”

Voor wie?

Er is een klasse voor solo, two-handed, of full crew. Deelnemen staat open voor monohulls, multihulls en rond- en platbodems. Afhankelijk van het klassement waarin je deelneemt hanteert de 75/30Mijls een andere handicapformule. Hier wordt uitgelegd hoe deze werken. Voor monohulls die beschikken over een geldige ORC meetbrief is er, naast het basis SW klassement, ook een speciaal Monohull (ORC) klassement.

Waar vind je de banen?

Er zijn momenteel zes banen. Het boeienbestand van elke baan en extra informatie vind je hier. De banen kunnen zowel linksom (tegen de klok in) als rechtsom (met de klok mee) worden gevaren. Elk merkteken van de baan kan als start/finish locatie worden gekozen – behalve bij de 30Mijls Scheveningen, die bij de SCH moet worden gestart. Op de vraag of er nog banen zullen bijkomen antwoordt Berry Dijkhuizen het volgende: “We gaan eerst kijken hoe de nieuwe banen zich ontwikkelen, maar opschaling is eventueel mogelijk omdat nu alles geautomatiseerd is. Wat we wel belangrijk vinden is dat er voor elke baan een lokaal contact is die de omstandigheden in de gaten houdt. En er moet natuurlijk eerst vraag zijn vanuit de zeilers.”

  • 75Mijls IJsselmeer
  • 30Mijls IJsselmeer
  • 30Mijls Markermeer
  • 30Mijls Scheveningen
  • 30Mijls Haringvliet
  • 30Mijls Oosterschelde

Hoe neem je deel?

SOLO 100 mijl

Aan het begin van de corona-epidemie ontstond bij initiatiefnemer Paul Willaert het idee om een solo prestatietocht uit te tekenen voor de kust van België. Het resultaat is de SOLO100mijl, een uitdagende baan die de deelnemer langst alle uithoeken van de Belgische Noordzee voert.  “Ik heb het parcours uitgetekend in de Belgische exclusieve economische zone, die tot 40 mijl uit de kust loopt. Het is een echte uitdaging voor de solozeiler geworden, omdat het een geweldig spel is met wind en stroming. Het ligt in het kamp van de zeiler om te bepalen wat de beste tijd voor vertrek is. De baan passeert voorbij enkele iconische punten van onze Noordzee, waaronder de Birkenfels en de Westhinder. Naast een wedstrijd is het dus ook een leuke verkenningstocht van onze wateren.”

Voor wie?

Paul Willaert beschouwt de solozeilers als de Koninginnenklasse, maar hij heeft het parcours ook opengesteld voor two-handed en full crews, waardoor er nu drie aparte klasses bestaan. Het ratingsysteem is gebaseerd op het laagdrempelig handicapsysteem dat ook door de 200 Myls Solo wordt gehanteerd. “Tot nu toe zijn er zo’n negen deelnemers geweest. Natuurlijk zijn Nederlanders van harte welkom om een poging te wagen. Het lijkt me heel erg leuk om binnenkort ook een vrouwelijke solozeiler aan de start te zien!”

Waar vind je de baan?

De baan bestaat uit 13 waypoints, waarbij alle obstakels op zee op een veilige manier worden omzeild. Starten kan bij eender welke boei, zolang je maar op hetzelfde punt weer eindigt. De baan is makkelijk te bereiken vanuit elke haven aan de Belgische kust. Alle informatie staat op de Facebookpagina SOLO100mijl. De summiere wedstrijdvoorschriften, een overzicht van de baan en een logboek kunt u aanvragen via solo100mijl@hotmail.com.

Hoe neem je deel?

  • Een deelname hoeft niet op voorhand worden gemeld.
  • Je kunt bij elke boei starten, zolang je maar weer finisht bij diezelfde boei.
  • Na je finish mail je je prestatie naar solo100mijl@hotmail.com. In je mailtje vermeld je de naam van de schipper, de naam en het type van je boot, een kopie (foto of schermafbeelding) van je logboek met datum, start- en finishtijd. Een digitale track is mooi maar niet noodzakelijk.
  • Bekijk het klassement op de Facebookpagina solo100mijl, waar ook je foto- of filmverslag welkom zijn!

Charlie Solo

Voordat de SOLO100mijl het leven werd ingeroepen bestond er al een eerste initiatief voor solozeilers; de 43 mijl lange prestatietocht Charlie Solo. Deze baan werd uitgestippeld voor zeilers die (nog) geen nacht willen doorzeilen, maar wel een uitdagende dagtocht willen aangaan. “Ik ben het initiatief gestart omdat ik een mooie tocht wou samenstellen voor de solozeiler, niet om een wedstrijd te organiseren. Daarom is er ook geen klassement. Ik plaats alle prestaties onder elkaar op Facebook zodat de deelnemers zelf kunnen vergelijken. Ik merk wel dat het tijdsaspect erg leeft onder de deelnemers, dus misschien evolueert het nog naar een andere vorm.” vertelt de bescheiden initiatiefnemer, die het fijner vindt om niet bij naam vernoemd te worden. “Het is heel leuk om mensen op de steiger over Charlie Solo te horen praten, zonder dat ze weten dat ik erachter zit.”

Voor wie?

Zoals de naam al doet vermoeden is Charlie Solo gericht op solozeilers, maar ook two-handed crews zijn welkom. Er is geen klassement. Ook deze initiatiefnemer laat weten dat er voor vrouwelijke solozeilers nog een primeur te pakken is. “Tot nu toe was het uitsluitend een mannelijke aangelegenheid en dat vind ik jammer. Hierbij mijn warme oproep aan vrouwelijke solozeilers!”

Waar vind je de baan?

De 43 mijl lange tocht ligt uitgestippeld in de vaargeulen voor de kust van België. Het is mogelijk om vanuit elke Belgische zeehaven te vertrekken. Meer informatie over de baan vind je in deze gidsen op de Facebookpagina van Charlie Solo.

Hoe neem je deel?

  • Een deelname hoeft niet op voorhand worden gemeld
  • Elke deelnemer kiest zijn of haar ideale dag en bepaalt het perfecte startmoment.
  • Starten kan door aan één van de boeien van het parcours aan de tocht te beginnen. Je finisht na een volledige ronde aan dezelfde boei.
  • Starttijd = de lokale tijd binnen de vijf bootlengtes van een gekozen boei van het parcours (zie lijst boeien bij ‘parcours’).
  • Eindtijd = de lokale tijd binnen de vijf bootlengtes van jouw startboei na het afleggen van het volledige parcours.
  • Na de finish stuur je de volgende gegevens via een chatbericht op de Facebookpagina Charlie Solo: Naam en voornaam, naam en type schip, het bouwjaar, de startjachthaven, de startdatum, de startboei en -tijd, de eindtijd. Een screenshot of gpx van de gezeilde track is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Je prestatie wordt opgenomen in de ‘Roll Of Honour’ en gepubliceerd op de Facebookpagina Charlie Solo

Kent u nog meer initiatieven die in dit rijtje passen?

Laat het ons weten in de comments onder dit artikel!

Lees ook het artikel Strava op het water in Zeilen 9/2020. Je kan het nummer hier bestellen.

Omslagfoto (c) SOLO100mijl

Tags: , , , Last modified: 18 maart 2021
Sluiten