Internationale wedstrijden

Van Aanholt en Bramervaer winnen kwalificatie EK 29er

Op zondag 19 juli sloten Odile van Aanholt en Quinten Bramervaer de kwalificatiereeks van het EK 29er 2015 winnend af. Na zeven races staat het talentvolle duo bovenaan het klassement van 130 boten uit 19 landen. Het verschil met de Slovenen Peter Lin Janezic en Anze Podlogar bedraagt een punt. Zij pakten op de tweede dag van het kampioenschap in Medemblik de volle score van drie eentjes op rij.

Van Aanholt en Bramervaer vieren hun winstDe condities waren vandaag lastig op het IJsselmeer. De aanvankelijk zuidelijke wind was licht (windkracht 2) en viel gaandeweg weg. Slechts één van de vier groepen, waarin de vloot was opgedeeld, had het geluk om een race te finishen voordat een enorme winddraaiing en -afname de uitstelvlag tevoorschijn liet komen. Na een uur wachten stopte de regen, klaarde de lucht op en begon het weer te waaien. In rap tempo werd het wedstrijdschema van drie kwalificatieraces afgewerkt, waarvan de laatste met 18 knopen wind uit het zuidwesten.

Van Aanholt en Bramervaer begonnen met twee achtereenvolgende zeges en sloten de serie af met een tweede plek. Van Aanholt: “Het was een mooie dag voor ons. We hebben lekker gevaren. Het was ook wat lichter en dat vond ik wel leuk om te kijken hoe we dan in de vloot zouden liggen. Dat ging goed. In de laatste race hebben we net wat te veel foutjes gemaakt. De grootste was in het eerste kruisrak. We lagen voor, maar hebben niet verdedigend genoeg gevaren. In het laatste spinnakerrak kwamen we weer bij de Duitsers. Zij pakten toen in de laatste gijp iets meer druk, terwijl wij door gingen en zo pakten zij de zege.” Met deze score nam het gemengde duo de leiding in het totaalklassement over van de Zweden Emil Järudd en titelverdediger Julius Hallstrom.

Punten morsen en punten pakken

Julius Hallstrom valt van boordNa een vliegende start van het kampioenschap morsten Järudd en Hallstrom vandaag enkele punten. Ze finishten als zevende en zestiende plek in de eerste twee wedstrijden van de dag. Hallstrom: “Toch zijn we tevreden, want de condities waren aanzienlijk lichter dan gisteren en wij houden van veel wind. We begonnen goed en lagen bijna aan kop toen ze de race moesten afbreken vanwege de afnemende en draaiende bries. Het was moeilijk om daarvan te herstellen, maar uiteindelijk zeilden we een tweetje in de laatste race. Ondanks dat ik bij de bovenboei van de boot viel.” Het Zweedse duo viel terug naar de vierde plek overall.

Ook de Nederlanders Pieter van Leijen en Richard Schuurmans leverden op deze tweede wedstrijddag in. Ze zakten van de derde naar de zesde plek. Van Leijen: “Het verschil was dat er minder wind stond, die schuin op de golven stond. Dat maakte het heel moeilijk. De eerste wedstrijd met heel lichtweer ging nog wel goed. Daarna hadden we uitstel en ging het regenen, waardoor het water weer vlakker werd. Er volgde twee races. Alleen had de andere vloot op onze baan zijn eerste wedstrijd niet kunnen finishen, dus we moesten daarop wachten.” Dat kost concentratie en focus, maar de jongens blijven positief: “Ons voornaamste doel is nu om de gold fleet te halen. Daarna wordt de klassering in de kwalificatiereeks het aantal punten dat je meeneemt, dus niet alle afzonderlijke resultaten. Morgen beginnen we eigenlijk weer op nul. Dan moeten we knallen.”

Van Leijen en Schuurmans (links) in het spirakFoutloos

De winnaars van de Dutch Youth Regatta 2015, Peter Lin Janezic en Anze Podlogar uit Slovenië, zeilden vanmiddag juist feilloos. “We maken geen grote fouten. We zeilen naar ons kunnen en nemen de juiste beslissingen. Al deze dingen te samen maken het verschil”, verklaart het tweetal zijn succes. Zij gaan als tweede geplaatste naar de gold fleet, gevolgd door de Denen Daniel Nyborg en Sebastian Olsen.

Top 25 naar Gold fleet

De top 25 van de kwalificatieserie gaat verder in de gold fleet. Zij strijden de laatste twee dagen om de medailles. Cas van Dongen en Robin Becker horen daarbij. Zij plaatsten zich met hun veertiende plek als derde Oranjeduo voor de gold fleet. De overige teams komen afhankelijk van hun klassering uit in de silver, bronze of emerald fleet. Dinsdag 21 juli worden de medailles definitief verdeeld.

Top vijf na zeven races en een aftrek: