Golden Globe Race

Zeepokken zorgen voor mogelijke vierde uitvaller in Golden Globe Race

Een verslag van week 8

14:41

Zeepokken zorgen voor problemen

Ze lijken in de verste verte niet op het beeld dat de meeste mensen van een kreeftachtige hebben, maar toch behoren ze tot de rankpootkreeften. En ze kunnen behoorlijke lastpakken zijn: zeepokken. Afgelopen weken waren het vooral deze zeepokken die voor problemen zorgen onder de deelnemers van de Golden Globe Race. Op dit moment zijn er zeker drie deelnemers die een merkbare vertraging door de beestjes ondervinden. De komende weken zou Guy Waites zomaar de volgende uitvaller kunnen worden door de grote hoeveelheid zeepokken op achterste deel van zijn onderwaterschip. Alsof het drama afgelopen week door de gebroken windvaanstuurinrichting van Damien Guillou nog niet groot genoeg was.

Hoe kan een windvaanstuurinrichting twee keer kapot gaan?

De schade aan Damien Guillou’s windvaanstuurinrichting zorgde vorige week al voor de nodige dosis drama in de Golden Globe Race. Want hoe kan het dat een systeem, dat nota bene voor de veiligheid van de zeilers zelf verplicht is op de boten én dat betekent staat om de lange levensduur en kwaliteit, kapot gaat? En dan ook nog bij Guillou, voor wie het in deze race de tweede keer is dat hij averij heeft aan zijn stuurinrichting. Dat roept vragen op.

Dat de Fransman de schade zo snel mogelijk moest repareren was duidelijk. De rest van de wereldomzeiling zelf sturen was, uiteraard, geen optie. Hoe zou hij die reparatie gaan uitvoeren? De breuk in de roeras zat op een dusdanige plek dat hij er niet bij kon zonder van boord te gaan. De omstandigheden logen er daarbij niet om op het moment van het breken van de as. Maar misschien nog wel belangrijker, waardoor is deze schade veroorzaakt? Het grootste deel van de vloot vaart namelijk met ditzelfde systeem. Kunnen we dan maar van dit soort schades verwachten?

Onderzoeksrapport organisatie gepubliceerd

Het wachten was op het onderzoeksrapport van de organisatie, en die werd eind vorige week gepubliceerd. Guillou gaf zelf al aan dat zijn aanvallende manier van zeilen na zijn herstart de breuk mogelijk veroorzaakt heeft. Getuige zijn indrukwekkende inhaalslag heeft hij de afgelopen weken erg veel van zijn boot, en de systemen daarop, gevraagd. Dat blijkt echter niet de hoofd oorzaak van het defect.

Guillou gebruikte een windvaanstuurinrichting van Hydrovane, waarmee hij in 2021 zijn kwalificatie-mijlen gezeild heeft. Op zich was hij daar tevreden mee, tot Hydrovane begin 2022 met een nieuwe type op de markt kwam. Guillou kocht die versie in eerste instantie zodat hij een tweede stuurinrichting voor de reserveonderdelen had, maar besloot het roerblad uit zijn gemonteerde stuurinrichting te wisselen met het nieuw ontwikkelde roerblad (High-Perfomance Blade) van zijn nieuw aangeschafte Hydrovane.

Windvaanstuurinrichting Damien Guillou
Damien Guillou’s aangepaste windvaanstuurinrichting. Foto: GGR / Nora Havel

‘Verbeteringen’ aan roeras

Omdat het nieuwe roerblad een beetje los leek te zitten, besloot hij het extra te zekeren met twee bouten van 7mm doorsnede. De standaard borgpen heeft een doorsnede van 6mm. De onderste van deze twee bouten kruist de roeras op dezelfde hoogte als de spiebaan. Die spiebaan moet het uitlijnen van het roer op de roeras vergemakkelijken. Dat betekent dat de roeras op die bewuste plek op drie plekken wordt geperforeerd.

De roeras wordt daardoor op dat punt behoorlijk zwakker dan de bedoeling is. Deze gatenkaas bevindt zich bovendien heel dicht bij het punt waarop het roerblad bevestigd is aan de roeras en waar tijdens het zeilen de meeste kracht op komt te staan. Al met al lijkt het erop dat de breuk van de roeras veroorzaakt is door Guillou’s eigen ‘verbeteringen’. Gelukkig is het de Fransman, aangelijnd met een lifeline, gelukt om overboord te gaan en de schade te repareren.

Zeepokken zorgen voor problemen en veroorzaken mogelijke vierde uitvaller

Eind goed, al goed, zou je denken. Maar jammer genoeg stopt de tegenslag voor de vloot daar niet. Waar de meeste zeilers aan het begin van de week nog konden genieten van de passaatwinden op hun koers richting Kaapstad, werd dat feestje al gauw verstoord door een paar ongenode gasten. De zeepokken zagen een rondje rond de wereld ook wel zitten, en begonnen zich bij meerdere boten aan het onderwaterschip te hechten. Zelfs een van de koplopers Tapio Lehtinen moest eraan geloven, maar kon zijn ongewenste crew redelijk makkelijk verwijderen.  

Guy Waites’ Sagarmatha zit dusdanig onder de zeepokken dat hij besloten heeft naar de kust te zeilen om ze te verwijderen. De kreeftjes groeien dusdanig hard dat het geen beginnen aan is om op open water te proberen ze weg te halen. Omdat ze rond de achtersteven inmiddels zelfs een dubbele laag aan het vormen zijn, loopt de snelheid van de boot enorm terug.

Waites heeft besloten naar Punta Del Esta te zeilen en daar te bekijken wat zijn verdere opties zijn. Het zou zelfs kunnen betekenen dat hij zijn boot op de kant laat takelen om ze op te laten drogen en ze op die manier hopelijk te verwijderen. Als dat laatste scenario waarheid wordt, zou dat betekenen dat Waites de vierde uitvaller van de Golden Globe Race 2022 wordt.

Zeepokken zorgen voor problemen
Zal Guy Waites de vierde uitvaller van de Golden Globe Race worden? Foto: GGR / Nora Havel

Ook Jeremy Bagshaw kampt met de gevreesde zeepokken. Bagshaw vertelde op Soundcloud dat hij van plan is de kreeftjes in Kaapstad te verwijderen. Ook bij hem zorgen ze voor een aanzienlijke vertraging. Om het leed een beetje te verlichten is Bagshaw begonnen aan War & Peace van Lev Tolstoy. Daar heeft hij nu immers, jammer genoeg, alle tijd voor.

Lek boven water en een kapotte discobal

Elliott Smith heeft gelukkig het lek in zijn boot gevonden, zo vertelde hij de organisatie tijdens het wekelijkse telefoongesprek. De bevestiging van zijn stootrand blijkt niet meer helemaal waterdicht te zijn. Het is hem nog niet gelukt om het lek te dichten. Volgens Smith lekt de bevestiging alleen als de stootrand onder water gehouden wordt, maar dat is in de rustigere omstandigheden waarin hij zich nu bevindt niet het geval. Hopelijk lukt het Smith om dit voor de wind weer gaat aantrekken op te lossen.

Stootrand van Elliott Smith's Second Wind
Elliott Smith’s Second Wind blijkt te lekken bij de stootrand. Foto: GGR / Nora Havel

Onze dansende zeiler, Michael Guggenberger, blijft ondanks de soms vervelende en zware zeegang positief. Niets lijkt de Oostenrijker écht uit het veld te kunnen slaan. Zelfs toen zijn lichaam hem enigszins tegen begon te werken in de Doldrums, loste Guggenberger dat op door op het dek te dansen. Mocht de organisatie een prijs uitreiken aan de meest positieve zeiler dan zou Michael Guggenberger een grote kanshebber zijn. Maar toch blijft ook Captain Gugg niet gespaard van schade. Het lijntje van de discobal aan boord van Nuri is namelijk gebroken. Het is te hopen dat het Guggenberger niet van zijn apropos brengt en hij snel een vervangend lijntje vindt.

Discobal aan boord van Nuri
De bewuste discobal aan boord van Nuri voor de start van de Golden Globe Race. Foto: GGR / Nora Havel

Elektronica-problemen Ertan Beskardes houden aan

Ondertussen kampt Ertan Beskardes nog steeds met de defecte accu’s. Het is voor hem nog steeds niet mogelijk om andere apparatuur dan zijn radio non-stop te gebruiken. Als het Beskardes niet lukt om dit probleem voor zijn aankomst in Kaapstad op te lossen, zit er waarschijnlijk niets anders op dan in Kaapstad om hulp te vragen en verder te varen in de Chichester Class. Beskardes heeft nog zo’n 20 dagen voor zijn aankomst bij het tweede media drop-off punt. Hopelijk lukt het hem om de accu’s voor die tijd weer aan de praat te krijgen.

Koplopers naderen Kaapstad

Nu de kop van de vloot Kaapstad nadert, kunnen er ook weer weerberichten ontvangen worden. Hierdoor wordt het voor de zeilers makkelijker om hun koers te bepalen op basis van de posities van de weersystemen. En dat leverde al meteen een aantal interessante koerswijzigingen op. Koplopers Simon Curwen, die inmiddels zijn genuaval gerepareerd heeft, en Tapio Lehtinen hebben de meest rechte lijn naar Kaapstad ingezet. Kirsten Neuschäfer daarentegen is voor een totaal andere strategie gegaan. Neuschäfer heeft een meer zuidelijke koers gekozen, die ervoor gaat zorgen dat ze straks met een meer voordewindse koers naar Kaapstad kan zeilen.

Van de achtervolgers lijkt Pat Lawless enigszins mee te gaan in die strategie, al maakte hij zijn koerswijziging een stuk minder extreem dan Neuschäfer. Damien Guillou en Abhilash Tomy volgen het spoor van Curwen en Lehtinen met een vrij strakke koers richting het oosten. De top zes zit dus nog steeds vrij dicht bij elkaar, maar de nummers zeven tot en met negen (Michael Guggenberger, Ertan Beskardes en Jeremy Bagshaw) lijken de achtervolging zeker niet zomaar op te geven. Dit drietal achtervolgers krijgt de komende dagen meer wind dan de kop van de vloot.

De staart van de vloot stoomt op

Dat geldt eigenlijk ook voor de staart van het wedstrijdveld, waar Elliott Smith, Ian Herbert-Jones en Arnaud Gaist de plekken tien tot en met twaalf ingenomen hebben. Wellicht kunnen zij, ondanks dat de windrichting vooral tegen zal zijn, een grote inhaalslag slaan en een eind op het midden van de vlot inlopen. De komende dagen zal het in elk geval interessant worden om te zien wie er als eerst bij het media drop-off punt in Kaapstad aankomt.

Ian Herbert-Jones bij Lanzarote
Ian Herbert-Jones bij het eerste media drop-off punt in Lanzarote. Foto: GGR / Nora Havel

Omslagfoto: GGR / Nora Havel

Beluister in deze podcast een terugblik op de eerste weken van de Golden Globe Race.

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.

Het is overigens sinds overige week mogelijk om je in te schrijven voor de Golden Globe Race van 2026, dus mocht je geïnteresseerd zijn, je kunt je hier aanmelden.

Tags: , Last modified: 4 november 2022
Sluiten