Golden Globe Race

Exclusion zone geldt niet voor iedereen

Een verslag van week 18 van de Golden Globe Race

18:02

tijdstraf exclusion zones

Hoe vrij de deelnemers ook zijn in de keuze voor hun route, er zijn toch een aantal restricties. De verplichte media drop-off punten natuurlijk, maar daarnaast de zogenaamde exclusion zones. Deze zones zijn ingesteld uit veiligheidsoverweging: enerzijds om te voorkomen dat de zeilers in te zware weersomstandigheden terecht komen, en anderzijds om ze dichterbij te houden in het geval van een eventuele reddingsoperatie. Dit betekent echter wel dat de zeilers van Kaapstad naar Hobart niet de meeste directe (en dus kortste) route kunnen kiezen, en dus iets omvaren. Dat laatste kan, met de druk van de deadline in Hobart op je schouders, een probleem worden. Helemaal omdat er een tijdstraf op het binnenvaren van de exclusion zones staat.

Voor Chichester Class kunnen de regels aangepast

Voor Guy Waites, die vanwege de vele aangroei op zijn onderwaterschip in de Atlantische Oceaan een behoorlijke vertraging opliep en een gemiddelde van 132 mijl per dag moet halen om Hobart op tijd te halen, ligt dat echter anders. Als (enige) deelnemer in Chichester Class geldt er voor hem geen tijdstraf voor het binnen zeilen van de verboden zone. Tenminste, dat leek in de afgelopen week van de een op de andere dag te zijn besloten.

Waarschijnlijk heeft dat Waites’ beslissing om de verboden zone in te gaan niet beïnvloed, maar het is – zeker met de deadline in zijn achterhoofd – dan ook niet verwonderlijk dat Waites de mogelijkheid om ongestraft de zone in te varen extra aangreep om een hogedrukgebied te ontvluchten. Vrijwel meteen bleek dat dit de juiste beslissing was, want Waites zeilde een aantal dagen het meeste aantal mijlen in 24 uur van de hele vloot en brak zowel zijn 24 uurs record als zijn afstandsrecord over zeven dagen. Zo is de Brit toch weer 1039 mijl opgeschoten afgelopen week. Met nog zo’n 3500 mijl te gaan, blijft het spannend of hij de deadline gaat halen.

tijdstraf exclusion zones
Guy Waites tijdens een training aan boord van Sagarmatha. Foto: GGR / Guy Waites

Gunstige storm voor Elliott Smith

Ten oosten van Waites kon Elliott Smith door de storm waarin hij zich bevindt snelheid blijven maken. Fremantle komt daardoor sneller dichterbij dan van te voren gedacht werd. De Amerikaan was aan het eind van de week voorbij de exclusion zone. Met nog minder dan 900 mijl te gaan en daggemiddelden van meer dan 100 mijl, zou hij potentieel over een week in Fremantle kunnen zijn. Omdat Smith officieel nog steeds deelneemt aan de Golden Globe Race zou hij zijn boot in de Australische kustplaats kunnen repareren en door kunnen zeilen naar Hobart. Als hij het redt om daar voor 31 januari te zijn, kan hij – net als Waites – zijn tocht in Chichester Class vervolgen.

Elliott Smith maakt progressie
Kan Elliott Smith voor een verrassing zorgen? Foto: GGR / Nora Havel

Hobart als stilte na de storm

De afgelopen week was de week van de achtervolgers. Terwijl de nummer vier in de race, Michael Guggenberger, net als zijn voorgangers tergend langzaam Storm Bay in dobberde en als vierde het media drop off punt passeerde, liepen zijn twee achtervolgers in rap tempo op hem in. Jeremy Bagshaw en Ian Herbert-Jones konden profiteren van een lagedrukgebied dat vanuit het westen naderde. Naar verwachting komen ze in de loop van volgende week in Hobart, maar ook de nummers vijf en zes wacht daar een hogedrukgebied dat voor een behoorlijke vertraging kan zorgen.

Michael Guggenberger komt aan in Hobart. Foto: GGR2022 / DD&JJ

Na de verplichte stop van 90 minuten om met de organisatie en verschillende media te praten liet Guggenberger de kans om in de beschutting van Storm Bay even te rusten niet onbenut. Net als Abhilash Tomy eerder deed, besloot Captain Gugg om in Hobart te wachten op een gunstigere wind voor zijn vertrek richting Kaap Hoorn. Dat gaf hem ook meteen de gelegenheid om zijn bezaan van een rif te voorzien, zodat hij net wat beter is voorbereid op de beruchte Zuidelijke Stille Oceaan. Na zijn vertrek in de tweede helft van de week had hij een gat van zo’n 700 mijl geslagen met Bagshaw. Hoewel de Brit sterk opstoomt, zal hij straks waarschijnlijk in de windstilte rond Storm Bay weer terrein verliezen, waardoor Guggenberger – die een week met lastige windvoorspellingen tegemoet gaat – weer iets kan uitlopen.

Michael Guggenbergers Nuri in Storm Bay. Foto: GGR2022 / JJ

Gevangen in een windschaduw

Waarschijnlijk zal de Oostenrijker daarmee op zijn beurt weer gaan inlopen op de nummer twee en drie: Abhilash Tomy en Kirsten Neuschäfer. De keuze van Neuschäfer voor wederom een zuidelijkere route bleek vorige week al niet goed uit te pakken, waardoor Tomy hard in kon lopen en haar in het begin van de week zelfs voorbij ging. Maar daarmee was het ook meteen gedaan met de snelheid, want een hogedrukgebied én de windschaduw van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland zorgden ervoor dat de snelheid er bij de nummers twee en drie volledig uit was.

simon curwen heeft de koppositie weer in handen
Simon Curwen heeft wederom een comfortabele voorsprong te pakken. Foto: Don & Jane / GGR

Beide zeilers moesten lijdzaam toezien hoe de koploper Simon Curwen kon profiteren van een zuid-zuidwesten wind en zijn voorsprong inmiddels heeft uitgebouwd tot een goede 700 mijl. Volgens de voorspellingen zouden Neuschäfer en Tomy nog zo’n 24 uur last van het hogedrukgebied hebben. Genoeg voor Guggenberger om nog zo’n 100 mijl in te kunnen lopen en voor Curwen om zijn voorsprong nog eens met 100 mijl uit te kunnen bouwen. 24 uur op een wereldomzeiling is niet veel, maar als je gevangen zit in een windstilte wel.

Omslagfoto: Nora Havel GGR / Nora Havel

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.

Tags: , , Last modified: 10 januari 2023
Sluiten