Golden Globe Race

Stormen teisteren kop en staart GGR-vloot

Een overzicht van week 22 van de Golden Globe Race

14:05

knockdown in de golden globe race

Wie dacht dat een ‘langzamere’ non-stop race rond de wereld saai is, heeft het mis. Ook deze editie van de Golden Globe Race zit vol onverwachte wendingen en drama. Week 22 is daarop geen uitzondering: twee zeilers in de Golden Globe Race kregen te maken met een knockdown en de eerste helft werd getekend door het officiële uitstappen van koploper Simon Curwen. Curwens windvaanbesturing raakte in week 21 onherstelbaar beschadigd, waardoor de Brit noodgedwongen koers zette naar de Zuid-Amerikaanse kust.

Omdat hij officieel pas naar Chichester Class overgeplaatst zou worden als hij daadwerkelijk hulp kreeg of aan land zou gaan, was het nog even de vraag of het Curwen voor de tijd zou lukken om het systeem zelf te repareren. Helaas lukte dat niet en had hij contact met zijn sponsor over het leveren van nieuw materiaal. Dat betekende dat Kirsten Neuschäfer afgelopen week officieel de leiding in het klassement overnam.

positie vloot in de Golden Globe Race
De posities van de deelnemers aan het begin van week 22. Foto: GGR

Naderende storm voor Kaap Hoorn

Met een naderende storm was dat wellicht niet een van de eerste dingen waar Neuschäfer al te lang bij stil gestaan heeft. En ook Abhilash Tomy, die vorige week net weer ‘echt’ begon te racen nadat hij zijn lichaam wat rust moest geven, zal niet al te veel met zijn nieuwe positie in het veld bezig zijn geweest. Hij gaf eerder al aan dat de Golden Globe Race voor hem niet per se meer een wedstrijd was, maar vooral een avontuur dat hij graag heelhuids wilde volbrengen.

knockdown in de golden globe race
Abhilash Tomy tijdens zijn voorbereidingen op de storm. Foto: Abhilash Tomy/ GGR2022

In afwachting van de storm, die de twee koplopers in het begin van week 23 over zich heen krijgen, was Tomy 22 uur non-stop bezig met reparaties en voorbereidingen om Bayanat zoveel mogelijk stormproof te krijgen. Ook Neuschäfer, wiens spiboom door pure slijtage is gebroken, besteedde het laatste deel van de week aan het voorbereiden van Minnehaha. Een van haar twee voorzeilen moest, om te voorkomen dat haar tuigage te veel te verduren zou krijgen, naar beneden. Dat zou ze idealiter – zeker in haar eentje – in rustige omstandigheden hebben gedaan, maar daarin wilde de wind helaas niet meewerken. Het kenmerkende beeld van Minnehaha voordewind zeilend met dubbele voorzeilen zullen we voorlopig dus niet meer zien. Met name op voordewindse koersen zal Neuschäfer dit nogal wat snelheid gaan kosten.

Voorlopig zal Kirsten Neuschäfer geen gebruik kunnen maken van haar dubbele voorzeilen, zoals bij de aankomst in Hobart.
De posities van Kirsten Neuschäfer en Abhilash Tomy in de storm. Foto: GGR

UPDATE: Het is Neuschäfer de afgelopen dagen gelukt iets noordelijker te gaan zeilen. Hierdoor trekt het ergste deel van de storm onder haar door. Ze maakt op dit moment niet veel snelheid, maar dat zal waarschijnlijk uit veiligheidsoverweging zijn. Tomy heeft inmiddels twee knockdowns achter de kiezen. Gelukkig heeft Bayanat, naast de chaos in binnen, elektronische schade en een gescheurd grootzeil, geen ernstige schade opgelopen zo vertelt hij in het laatste telefoongesprek met de organisatie.

Reddingsvlot overboord

Ondertussen, in de staart van de vloot, had Guy Waites al te maken met een hevige storm. Weliswaar een ander weersysteem dan de twee koplopers, maar dat maakte zijn laatste mijlen in deze editie er niet comfortabeler op. Tijdens de eerste knockdown in deze Golden Globe Race in golven van 10 meter hoog en een windsnelheid van 60 knopen, waarin de Britse zeiler vastgesnoerd in zijn kooi lag, verloor Waites zijn reddingsvlot zo liet hij de organisatie weten. Een stop in Hobart is daardoor onvermijdelijk geworden. Volgens de regels van de Golden Globe Race mag hij daarna niet eerder dan december 2023 verder zeilen. Waites liet eerder al weten op eigen houtje door te willen, maar dat plan staat nu op losse schroeven. “Er zit op dit moment gewoon te veel tegen”, zo liet Waites de organisatie weten.

Weinig progressie en problemen met watervoorraad

Het midden van de vloot zeilt gelukkig in betere omstandigheden, maar ook daar kampt iedereen met eigen problemen. Officiële hekkensluiter Ian Herbert-Jones maakt, na zijn enorme inhaalslag in de zuidelijke Atlantische en daarna Indische Oceaan, maar langzaam progressie richting Kaap Hoorn. Hij bevindt zich een grove 3000 mijl achter Tomy, en wordt pas in de tweede helft van maart bij de laatste kaap van de Golden Globe Race verwacht. Datzelfde geldt voor Jeremy Bagshaw. De Zuid-Afrikaanse zeiler zeilt zo’n 400 mijl verder naar het oosten, maar krijgt de komende dagen te maken met een front dat hem naar het noorden dwingt.

Ian Herbert-Jones maakt weinig progressie
Ian Herbert-Jones maakt maar weinig progressie richting Kaap Hoorn. Foto: GGR2022/ DD&JJ

Michael Guggenberger, de nummer drie in het GGR klassement, zeilde afgelopen week per ongeluk de exclusion zone in. Hem wacht nu, naast zijn eigen frustratie, een tijdstraf in de Atlantic Penalty Box van 4,5 uur (drie keer de anderhalf uur die hij daadwerkelijk in de exclusion zone heeft gezeild). Dat betekent dat hij dus niet in een keer door kan zeilen naar Les Sables d’Olonne. Gelukkig heeft het, door zijn voorsprong op Herbert-Jones, geen invloed op zijn positie. Om de situatie nog net iets erger te maken, kampt Guggenberger ook nog met een serieus drinkwater tekort. Hopelijk lukt het hem om in het reguliere klassement te blijven.

positie vloot in de Golden Globe Race
Positie van de deelnemers in het begin van week 23. Foto: GGR

Week 23 belooft, zeker met de razende storm aan de kop van de vloot, een spannende week te worden.

Omslagfoto: Nora Havel / GGR

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de live tracker van de organisatie.

Tags: , , Last modified: 8 februari 2023
Sluiten