Promo

Tijd voor een nieuw reddingsvest?

Waar je op moet letten

11:02

nieuw reddingsvest more marine

Het voorjaar staat weer voor de deur: een uitgelezen moment om alle veiligheidsitems aan boord te checken. Zo ook je reddingsvesten. Gaan je oude vertrouwde nog een seizoen mee of is je vest aan vervanging toe? En hoe kom je daar eigenlijk achter? Als je besluit dat het tijd is voor een nieuw reddingsvest, zijn er vervolgens tientallen opties met allerlei verschillende specificaties om uit te kiezen. Hoeveel drijfvermogen heb je nou eigenlijk nodig? Welk afvuurmechanisme kies je, en heb je een lampje of spatwaterkap nodig? In dit artikel leggen we uit wanneer je oude reddingsvest aan vervanging toe is en waar je bij de aanschaf van een nieuw vest allemaal uit kan kiezen. In april kun je zelfs je oude vest inruilen om direct korting te krijgen op een nieuw reddingsvest.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:

nieuw reddingsvest

Aan vervanging toe

Belangrijk bij je jaarlijkse controle is je reddingsvest zelf even open maken om te kijken of alles er vanbinnen nog degelijk uit ziet. Controleer of het afvuurmechanisme en de cilinder goed vast zitten en niet gecorrodeerd zijn. Check ook de bevestigingspunten en de rits. Je kunt je vest natuurlijk ook door een watersportwinkel laten keuren, dan ben je helemaal zeker van je zaak. Vaak is een vest inmiddels ouder dan je dacht en is het misschien toch al tijd voor een nieuw exemplaar. Na zo’n tien jaar wordt een vest meestal al niet meer gekeurd. Om veilig te blijven zeilen zul je dan dus een nieuw reddingsvest moeten kopen. Maar wat voor reddingsvest kies je?

Drijfvermogen, licht of zwaarder?

Het eerste waar je een opblaasbaar reddingsvest op selecteert, is het drijfvermogen. Met een groter drijfvermogen draait het lichaam makkelijker in het water om bij bewusteloosheid. Volgens de KNRM is een 275N reddingsvest noodzakelijk als je zware zeil- of regenkleding draagt of op open zee of in extreem weer vaart. Maar er zitten ook nadelen aan een zwaar vest; zo is het lastiger om weer aan boord of in het reddingsvlot te klimmen met de grote, opgeblazen longen van het vest om je heen. Met licht weer of op binnenwateren kan een vest van 150-170N daarom juist geschikter zijn, omdat je dan zelf in het water nog mobieler bent. Het meest ideale is dan ook eigenlijk om twee vesten te hebben; een vest van rond de 170N voor licht weer en een 275-300N vest voor zwaar weer.

Spinlock reddingsvest.

Afvuurmechanisme: Hammar of UML?

Reddingsvesten blazen op door een afvuurmechanisme, dat wordt geactiveerd door meer druk of doordat ze nat worden. Het Hammarsysteem gaat af wanneer de druk op het vest toeneemt doordat je in het water belandt. Het voordeel is dat spatwater het vest niet onbedoeld kan laten opblazen, maar het is wel lastiger om het mechanisme op termijn te vervangen. De cilinder zit namelijk in de longen van het vest ingebouwd.

Het UML (United Moulders Limited) afvuurmechanisme blaast het reddingsvest op als het nat wordt. De ‘smeltpatronen’ van vroeger hadden de neiging om af te gaan op momenten dat je dat niet wilde, maar tegenwoordig zijn ze ook goed bestand tegen regen of spatwater. De huidige UML-patronen werken namelijk op basis van een soort oplosbaar papier en gaan pas af als het mechanisme echt onder water komt. De meeste zeilers kiezen tegenwoordig dan ook gewoon voor het UML-mechanisme. Alleen commerciële gebruikers en voordekkers op wedstrijdschepen kunnen nog weleens doorweekt raken en hebben baat bij het Hammarsysteem.

Spatwaterkap? Flitslicht? AIS?

Als je de belangrijkste keuzes hebt gemaakt, kun je naar de details gaan kijken. Een spatwaterkap is erg aan te raden bij zwaar weer. Het is een doorzichtige kap die over je hoofd en de longen van het vest komt te zitten als je in het water belandt. Het voorkomt dat je alsnog water binnen krijgt en zorgt er ook voor dat je minder snel afkoelt. De hoogwaardige vesten zoals de Spinlock 6D hebben deze kap standaard geïntegreerd.

Zeil je wel eens in het donker, of ‘s nachts? Weet dan dat je totaal niet zichtbaar bent als je overboord valt. Een lampje op je reddingsvest is daarom geen overbodige luxe. Spinlock heeft zelfs twee lampjes standaard in de 6D en Vito vesten zitten. De unieke Lume-On flitslichten verlichten de complete longen waardoor je zeker zichtbaar bent. Tenslotte is een AIS-systeem op je vest zeker een aanrader als je op groot water vaart. Bij alle Spinlock vesten is het populaire RescueMe Systeem van Ocean Signal eenvoudig te integreren. Op die manier ben je niet alleen visueel zichtbaar, maar ook op de plotter van schepen in de buurt.

De longen lichten op in het water.

Andere specificaties

Naast bovenstaande punten is het belangrijk om op andere specificaties te letten zoals de afwerking, garanties en de gebruikte materialen. Bij Spinlock kun je tegenwoordig bijvoorbeeld je vest ombouwen met een Harnas Release System. Hiermee kun je aan een hendel trekken waardoor de lus van de lifeline open gaat. Mocht je overboord zijn gevallen en door het water worden gesleurd doordat je nog vastzit aan de zeereling, dan kun je hiermee jezelf alsnog losmaken van de boot.

Sta ook stil bij hoe het vest in elkaar zit; sluitingen van klittenband zijn goedkoper, maar sluiten soms niet goed af. Na een paar jaar kunnen ze juist weer zo vast in elkaar zitten, dat het vest wellicht niet open gaat. Een rits is daarom altijd veel beter. Het allermooiste is een rits die je vanaf beide kanten kunt openen, zodat je het vest zelf makkelijk kunt inspecteren en dan niet helemaal opnieuw hoeft in te pakken. Een laatste punt om goed op te letten is de garantie op je reddingsvest. Zo krijg je bij Spinlock vesten vijf jaar garantie en kun je met problemen dus altijd terug naar de fabrikant.

Is het tijd voor een nieuw reddingsvest en ben je eruit wat je zoekt? Dan is de actie van Spinlock erg interessant: in de maand april geeft Spinlock tot wel € 50,- kassakorting bij inruil van je oude vest. Een nieuw Spinlockvest kopen kan bij verschillende dealers door het hele land, zie de website van importeur More Marine voor meer details over de actie.

Last modified: 30 maart 2023
Sluiten