Plastic soup surfer Merijn Tinga heeft in 2015 een zeilreis gemaakt over de Oostzee. Tijdens zijn reis jaagt hij met zijn gezin op plastic in zee. De reis verloopt goed, maar een berichtje uit Nederland zorgt uiteindelijk voor een wrange nasmaak. Op social media reageert men verbaast: “Er staat een forse boete op het mooier maken van de wereld.” Ook de Tweede Kamer buigt zich over deze ongelukkige situatie. In deze podcast van Richard den Haring en René van Es volg je al luisterend het avontuur van Merijn en zijn familie op de voet.
Afval opvissen
Merijn, zijn vrouw Bregtje, kinderen Jildou (7) en Fedde (5) gaan vijf maanden lang op jacht naar kleine plastic deeltjes in de zee. Ze nemen monsters voor het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Het gezin wil met deze zeilreis aandacht vragen voor het plastic afvalprobleem in onze zeeën. Merijn heeft zelf ervaring met lesgeven en onderwijst zijn kinderen gedurende de reis, toch ziet hij een regel in de wet over het hoofd en moet hij voorkomen bij de rechter.
Deze zesde podcast van MakersRadio is een radioverhaal over dromen najagen, wetten en praktische bezwaren. En over de vraag wat je je kinderen meegeeft.
Tags: Duurzaam Last modified: 22 april 2021
Een viering van het leven!
Bizar dat een leerplichtambtenaar niet wat meer “out of the box” kan denken maar ja zijn functietitel omschrijft al wat hij is. Dit soort “smallmindedness” kan alleen in het overgereguleerde Nederland, erg jammer dat zo’n lovenswaardig project zo kansloos afgeschoten wordt onder het mom van: “iedereen wil dit wel en waar is het eind dan?” maar als dit het geval zou zijn dan moet diezelfde ambtenaar wat gaan doen, meedenken aan een oplossing, en ja, dat staat niet in zijn functieomschrijving….. Ondanks die belachelijke boete hebben Merijn en Bregtje toch een goede stap gezet, de kids zijn een ervaring en een bewustzijn rijker die ze nooit door die “onvervangbare” lagere school leraar aangeleerd had kunnen worden. Wat leer je nu werkelijk in groep 1/2 en 3/4 een beetje lezen, schrijven en rekenen, waar de aandacht in een gemiddelde klas over 25 kinderen of meer verdeeld wordt tegenover de 1 op1 aandacht van een gediplomeerde leraar. Bizar verhaal.