Op reis

Doorgeefboot voor vertrekkers

Opstappen en wegvaren

08:53

Doorgeefboot vertrekkers

Een wereldreis per zeilboot begint meestal al jaren eerder, aan land. Niet alleen genoeg geld bij elkaar krijgen om de reis te bekostigen kost tijd, ook in de boot zelf moeten vaak vele uren gestoken worden voordat je met een gerust hart het ruime sop kiest. Hoewel die klusuren of -jaren een uitgelezen kans zijn om je boot van masttop tot romp te leren kennen, verzuchten (aanstaande) vertrekkers af en toe: kan dat niet anders? Jazeker wel, vertellen vertrekkers Quinten en Lisanne, met een zogeheten kettingboot.

Kettingboot?

Nee, het is geen boot die aan de ketting ligt en niet meer vaart. Juist het tegenovergestelde: het is een zeilboot die bezig is met een wereldreis, en onderweg wordt doorgegeven aan nieuwe vertrekkers. “De term ‘kettingboot’ bedachten we zelf en is geïnspireerd op een ouderwetse kettingbrief: je voegt er iets aan toe en geeft het door op reis,” aldus vertrekkers Quinten (32) en Lisanne (30) uit Utrecht. De twee zeilen nu nog rond in het Caribisch gebied, maar hun kant-en-klare vertrekkersboot staat al te koop voor de volgende wereldzeiler(s).

Quinten en Lisanne op Marie-Galante, Guadeloupe

“Het staat voor de gedachte dat je in plaats van een jarenlange wereldreis, ook een kortere tocht kan maken, en de boot daarna in een ver oord kan doorgeven aan een nieuwe eigenaar. In plaats van eerst vijf jaar klussen aan je boot en vertrekken als je tegen de zestig jaar oud bent, ga je wat flexibeler en mogelijk korter op avontuur. Denk bijvoorbeeld aan backpackers die in Australië of Zuid-Amerika een kampeerbusje kopen, gebruiken en dan weer verkopen. Of in Vietnam een motorfiets.” Of dus een zeilboot in Panama.

Opstappen en wegvaren

De twee vertrokken bijna een jaar geleden met hun Van De Stadt 36 Zeehond uit Nederland. “Toen we op zoek waren naar een boot voor onze wereldreis, hebben we ook gekeken naar boten in het buitenland. Zodat je in kortere tijd meteen in een gaaf gebied begint. Het is alleen best lastig om een goede boot te vinden. Bovendien is het omslachtig als je een boot koopt met een andere vlag dan de Nederlandse, qua BTW en eigendomsoverdracht. Het is ook ‘zekerder’ om een boot van Nederlanders te kopen. Maar er staan maar weinig Nederlandse boten in het buitenland te koop.” Het werd dus toch een Nederlandse boot in Nederland. “Wij hebben onze boot uiteindelijk in Nederland gekocht van een ander jong stel, dat naar de Middellandse Zee en terug is gevaren. In zekere zin hebben we dus toch een soort kettingboot gekocht!”

Nu willen ze de boot dit najaar in Panama weer doorgeven. “We hebben nou eenmaal helaas niet meer tijd. We gunnen Danae een nieuwe eigenaar die haar naar verdere oorden brengt. Tot nu toe hebben we echter niet veel reacties uit Nederland. Misschien hebben mensen er simpelweg nog nooit over nagedacht om buiten Nederland een boot te kopen. Terwijl je vanuit Panama in ongeveer een jaar tijd een schitterende tocht kan zeilen door de Pacific richting Nieuw-Zeeland, of langs de westkust van Amerika, of naar Mexico, Jamaica, Cuba…”

Prijskaartje

Een ander voordeel van een kant-en-klare vertrekkersboot kopen, is natuurlijk dat ze precies dat is: helemaal klaar voor vertrek. “Je koopt een boot die zich bewezen heeft op grotere afstanden. Veel mensen verkijken zich op de kosten en tijd om een boot echt oceaanwaardig te maken. Bijvoorbeeld: watermaker, windvaan, grote zonnepanelen, uitgebreid reddingsvlot, uitgebreide medische kit, extra communicatieapparatuur (SSB/Iridium), en héél veel reserve-onderdelen…”

Aan zo’n complete vertrekkersboot hangt natuurlijk wel een wat groter prijskaartje dan een aan een boot waar nog een hoop aan verbouwd en toegevoegd moet worden. “Maar mocht de investering het probleem zijn, dan zijn we zelfs bereid om een deel van de vraagprijs af te halen om haar als kettingboot door te kunnen geven. Om zo anderen hun droom waar te kunnen laten maken. Of – nog beter in de gedachte van een kettingboot – kunnen we afspreken dat nieuwe eigenaren een deel van de koopsom voldoen bij aankoop, en het resterende deel pas voldoen wanneer zíj de boot weer doorgeven aan het einde van hún reis.”

“We gunnen zo’n fantastisch avontuur absoluut iedereen. We hebben zoveel verhalen gehoord van mensen die eenzelfde droom hadden, maar het uiteindelijk toch niet hebben gedaan… Wacht niet totdat je ‘oud’ bent – maar ga nu (ook al ga je ‘maar’ een jaar!). En als het bevalt, ga je misschien later nog een keer. Prik een datum, maak een plan… en vertrek!”

We zijn erg benieuwd naar andere ervaringsverhalen van zeilers met kettingboten of soortgelijke constructies. Heb jij een vertrekkersboot in het buitenland gekocht? Zou je ook liever een kant-en-klare boot kopen om meteen te kunnen vertrekken? Of ken je mensen die hun boot voor een zachtere prijs doorgaven aan enthousiaste (jonge) zeilers? Mail ons je verhaal naar info@zeilen.nl.

Afbeeldingen: (c) Quinten en Lisanne, SY Danae.

Tags: , Last modified: 13 juli 2023
Sluiten