Bestemmingen

Calimero op de Westerschelde

Met redactieboot Zoef zeilen we mee naar Antwerpen

11:11

De Westerschelde is een van de drukste vaarwateren ter wereld. Toch vindt hier elk jaar de grootste zeilrace van België plaats: de Huysman Antwerp Race. Met redactieboot Zoef zeilen we in een vloot met maar liefst 120 boten mee naar Antwerpen.

“Niet veel wind dit jaar, maar wel een zalig zonneke,” klinkt het in een Antwerpse tongval. Een zachte najaarszon legt een gloed over de jachthaven van Terneuzen. Op de steiger staan groepjes bemanningen in losjes opengeritste zeilpakken, biertje in de hand. Mijn wangen branden na van een rustige toertocht uit Vlissingen met Zoef. Vanuit de redactie ontstond het spontane plan om mee te doen met de grootste zeilrace van België: de Antwerp Race. Samen met redactieleden Erik en Ben zeil ik morgen de Westerschelde op, 34 mijl langs zandbanken en kolossale vrachtschepen, in een vloot van 120 concurrerende boten. Er is een zachte oostenwind voorspeld en de zeilers op de steiger berekenen hun kansen. “Gelukkig hebben we altijd nog de stroom mee.”

Toertocht naar de kraan

De Huysman Antwerp Race wordt voor de 33ste keer gevaren. De race ontstond uit de jaarlijkse traditie waarbij Belgische schippers hun boten aan het eind van het seizoen gezamenlijk naar de winterstalling in Antwerpen brachten. Het gezellige toertochtje naar de kraan groeide uit tot een populaire zeilwedstrijd met verschillende wedstrijdklassen, waaraan ook veel Nederlandse jachten meedoen.

Vanuit twee startplaatsen, in Breskens en in Terneuzen, wordt er in één getij naar Antwerpen gezeild. De grotere en snellere Maxi’s, multihulls, IRC 1-2 en CR 1-2 starten in Breskens. De kleinere IRC 3, CR 3-6 en sportboten vertrekken vanuit Terneuzen. Deze voorsprong moet ervoor zorgen dat alle zeilboten ongeveer tegelijk aankomen bij de finish voor de rede van Antwerpen.

Niet de lichtste

In Terneuzen begint de jachthaven al vroeg in de ochtend te bruisen van activiteit. Krakende zeilen worden aan dek gesleept en aangeslagen. Wedstrijdnummers krijgen een plek aan stuurboord en gekleurde groepsvlaggen prijken aan de achterstagen. Redactieboot Zoef is een van de kleinste boten in het wedstrijdveld. De lichtste boot is ze beslist niet meer: Ben laat een volle tas krentenbollen met het gewichtsequivalent van een vierde bemanningslid neerploffen naast de reeds aanwezige boodschappentas van Erik. “Als we straks de keersluis in Antwerpen niet halen, zullen we in ieder geval geen honger lijden,” lacht Erik. Nog even snel het dek poetsen, de route intekenen, een krentenbol eten en dan gaan we naar de start.

Klaar voor de start?

De stroming staat nog flink een uur tegen wanneer het eerste startsignaal klinkt. Met de zeilen over bakboord sturen we hoog aan de wind richting pin end. Dat verloopt niet echt glamoureus; de stroming zet ons weg en de groene boei belandt aan onze stuurboordkant. Na een tweede poging zetten we koers richting ondiep water, waar het minder hard stroomt. Met een oog op de dieptemeter zeilen we langs een drooggevallen plaat, waar in de verte zeehonden genieten van een plekje in de zon. De grotere en snellere boten van de volgende startgroepen razen ons al voorbij. Geconcentreerd sturen, snelheid houden en tactisch gebruik maken van de stroming is de boodschap. De meeste banen zullen we flink moeten opkruisen, waardoor er behoorlijk wat extra mijlen gezeild moeten worden tot aan de finish.

Zeilen 01/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe verloopt de Huysman Antwerp Race? Wat moet je weten over het getij en weer? Hoe zeil je eigenlijk naar Antwerpen? En wat vindt de crew de schoonheid van de Westerschelde? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2022! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 26 januari verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: Sanne van Giel, Ben Rutte, Vincent Bakker
Tekst: Sanne van Giel

Tags: Last modified: 25 januari 2022
Sluiten