Actueel

VO70 Ocean Breeze weer op de markt

10:00

Heb je het al gezien? De Telefonica Blue AKA Sanya Lan AKA Ocean Breeze staat te koop! Wow, wat een schip! Op de foto’s al behoorlijk indrukwekkend, in werkelijkheid een waar racemonster. Wat doet zo’n VO70 nou met een beetje harde wind? Het 24-uurs record op een monohull heeft met 596 mijl lang op naam gestaan van een VO70. Dat is een etmaal lang 24,8 knoop gemiddeld, need we say more? Een schip met weinig beschutting en zonder enige luxe aan boord, nog minder dan haar opvolger, de VO65. Bekijk de beelden hier:

Ocean Breeze is een tweede generatie Volvo Open 70, gebouwd in 2008 om mee te doen aan de Volvo Ocean Race. Het schip van team Telefonica Blue, met aan het roer Bouwe Bekking, deed in 2008-2009 mee aan de race. Met een podiumplek, want ze kwamen als derde over de finish. De VO70 is ontworpen door het Amerikaanse Farr-kantoor en gebouwd in Spanje, bij King Marine. Ze ging de volgende editie van de VO-race 2011-2012 in als Iers/Chinees team Sanya Lan, met schipper Mike Sanderson, en eindigde als zesde. De huidige naam is Ocean Breeze en het schip kreeg in 2018 een refit en werd klaargemaakt om in haar derde leven te gaan charteren.

Geen smetteloos verleden

Dat de Ocean Breeze nu te koop ligt wordt door de meeste betrokkenen betreurd, want het wordt verkocht vanuit een faillissement. Het schip kwam in 2018 in handen van de Belgische zakenman Marc Leclercq die Ocean Breeze BV oprichtte. Via een crowdfunding actie werd 400.000 euro opgehaald voor het schip en een uitgebreide refit. Ysbrand End was destijds als schipper aan de boot verbonden en speelde ook bij de refit een belangrijke rol. “Het is ontzettend jammer dat het zo is gelopen met de Ocean Breeze. Het is een schip met veel potentie. Ik ben in 2018 aangesteld om de vernieuwingsslag in goede banen te leiden. Er is hier vier maanden ontzettend hard aan gewerkt. Je kunt het zo gek niet bedenken, en het is gedaan: elektriciteit vervangen, nieuwe deklayout incl. lieren, up-to-date apparatuur, mastcheck, kiel eraf, romp geverfd, nieuwe antifouling, nieuwe set zeilen. De refit was voor zo’n 90% uitgevoerd, toen de werkzaamheden werden gestaakt. Bedrijven kregen hun geld niet en we begonnen onraad te ruiken.” Zeilen sprak met diverse producenten en leveranciers die tot op de dag van vandaag hun rekeningen niet betaald hebben gekregen. Op 24 april 2019 werd Ocean Breeze BV failliet verklaard door de rechtbank van Rotterdam. De betalingsproblemen zorgden voor veel publiciteit. Het televisieprogramma Opgelicht?! besteedde uitgebreid aandacht aan de Ocean Breeze en eigenaar Marc Leclercq. Het schip wordt nu door de curator van het faillissement verkocht en ligt in Zaandam. Als het schip niet via de makelaar wordt verkocht dan zal het op 2 april in een online executieveiling worden geveild.

Specificaties

  • Ontwerp schip: Reichel Pugh
  • Bouwjaar: 2007
  • Refit: 2016 en 2018
  • Lengte overall: 21,50 m
  • Diepgang: 3,85 m (canting keel)
  • Grootste breedte: 4,50 m
  • Masthoogte: 31,50 m
  • Theoretische rompsnelheid: 14 knopen
  • Topsnelheid: 37 knopen
  • Max slaapplaatsen: 10
  • Displacement: 14 ton
  • Te koop bij: De Valk Monnickendam
  • Vraagprijs: 495.000 euro (btw nog niet betaald)

Fotogalerij

Lees ook: Opgelicht: Fraude met oude ocean-racer

(Omslag)foto’s: Laurens Morel / De Valk Yacht Brokers

Tags: , , , , , Last modified: 3 maart 2020
Sluiten