Actueel, Wedstrijden

De eerste non-foilers druppelen binnen – waaronder koning Jean

15:25

#EN# LES SABLES D’OLONNE, FRANCE - JANUARY 29: Yes We Cam!, skipper Jean Le Cam, is pictured coming to the press conference during finish of the Vendee Globe sailing race, on January 29, 2021. (Photo by Jean-Louis Carli/Alea) #FR# LES SABLES D’OLONNE, FRANCE - 29 JANVIER: Yes We Cam!, skipper Jean Le Cam, est photographié sur le chemin de la conférence de presse lors de son arrivée dans la course du Vendee Globe, le 29 Janvier 2021. (Photo Jean-Louis Carli/Alea)

Negen zeilers kwamen inmiddels aan in Les Sables d’olonne, de finish van de Vendée Globe. Donderdagavond arriveerde ook Jean Le Cam binnen op zijn boot Yes We Cam, als tweede deelnemer zonder foils.

‘Le Roi Jean’ -koning Jean- liet zien dat je met succes een Vendée kan varen zonder megabudget en een boot vol met de nieuwste technologieën. Terwijl sommige concurrenten meer dan vijf miljoen te besteden hadden, deed koning Jean het met anderhalf. Een deel daarvan scharrelde hij zelf bij elkaar door te klussen aan de boten van zijn concurrenten.

#EN# LES SABLES D’OLONNE, FRANCE - JANUARY 29: Yes We Cam!, skipper Jean Le Cam, is portraited at his press conference during finish of the Vendee Globe sailing race, on January 29, 2021. (Photo by Jean-Marie Liot/Alea)<br />

Helse laatste mijlen

De tweede helft van de race ging Le Cam door een hel, vertelde hij tijdens de persconferentie na zijn aankomst. “Deze race was bijna ondragelijk. Anderhalve maand lang was ik elke dag bang dat de boot in stukjes zou breken en ten onder zou gaan.” Niet lang na de redding van Kevin Escoffier ontdekte Le Cam delaminatie in de romp. “Het was zwaarder dan mijn avontuur in 2009. Toen zat ik 19 uur gevangen in een omgeslagen boot, maar de afgelopen anderhalve maand leefde ik dag na dag, uur na uur in spanning. Het is een mirakel dit ik hier nu ben.”

Eén hand

Tot overmaat van ramp brak de koning twee weken geleden nog een rib. Met een knipoog naar Damien Seguin: “Ik ben blij dat ik twee handen heb, maar op de boot heb je er vaak drie nodig. Tijdens het plassen in een emmer maakte de boot een schuiver en ging ik onderuit.” Seguin, ook een publieksfavoriet, finishte donderdagochtend als eerste zeiler zonder foils. Een bovenmenselijke prestatie, en niet alleen omdat hij maar één hand heeft.

De aanvaring

 

Donderdagochtend kwam ook Boris Herrmann aan in Les Sables d’olonne. De Duitser lag tot 90 mijl voor de finish goed op schema om op het podium te komen, maar raakte een vissersboot. Door een gebroken stag kon hij niet op volle snelheid door, maar wist onder verminderd zeil de finish te halen. “Jammer dat dit net voor de finish moest gebeuren, maar ik ben vooral blij dat ik eindstreep heb gehaald.”

Om dit soort aanvaringen te voorkomen zijn alle deelnemende boten voorzien met een radar, AIS en een camerasysteem. Herrmann: “Normaal zouden alle alarmsystemen afgaan bij het naderen van een ander schip, dat werkte de hele reis perfect.” Vissers schakelen vaak hun AIS uit om hun positie niet aan concurrenten te verraden, maar waarom de andere systemen hun werk niet deden moet nog blijken.

Tijdwinst door foils klein

Vrijdagochtend arriveerde Benjamin Dutreux als negende. Ook Dutreux voer deze race zonder foils, op een oude boot uit 2007. Het is opvallend hoe weinig voordeel de foils tijdens deze race lijken te hebben opgeleverd. Waarschijnlijk is dat te wijten aan het feit ze alleen bij perfecte omstandigheden voor extra snelheid zorgen. Bij licht weer zorgen ze juist voor extra weerstand. Ook zijn de foils kwetsbaar: APIVA voer de laatste anderhalve maand met een afgezaagde foil.

De komende dagen komen er nog meer helden aan in Les Sables d’Olonne. Volg ze via deze link.

Omslagfoto: © Jean-Louis Carli/Alea

Tags: Last modified: 29 januari 2021
Sluiten