Actueel

Transat Jacques Vabre is Frans feestje

09:20

SALVADOR DE BAHIA, BRAZIL - NOVEMBER 8: Groupe GCA - Mille et Un Sourires, skippers Gilles Lamire and Antoine Carpentier, wins the Multi 50 category of the Transat Jacques Vabre 2019, duo sailing race from Le Havre, France, to Salvador de Bahia, Brazil, on November 8, 2019 in Bahia, Brazil. (Photo by Jean-Louis Carli/Alea)

De winnaars van de Transat Jacques Vabre zijn dit jaar in alle drie de klassen Franse boten. In Salvador de Bahia kwamen in de Multi50 klasse: Groupe GCA – Mille et un Sourires, Imoca60 klasse: Apivia en in de Class40 klasse: Crédit Mutuel als eerste over de finish. De boten zeilden de 4.350 mijl van Le Havre (Frankrijk) naar Salvador de Bahia (Brazilië) in gemiddeld 14 dagen. Dit na een spannende race, waar in de Doldrums de grootste verschillen zijn gemaakt. De Britten Alex Thomson en co-schipper Neal McDonald, aan boord van de Hugo Boss Imoca60, hebben hun race halverwege moeten staken door een aanvaring met een object in het water. Zij zijn veilig naar de haven op Kaapverdië gevaren, waar momenteel de boot gerepareerd k wordt. Waarna hij richting Verenigd Koninkrijk zal zeilen.

Multi50

De  Fransmannen Gilles Lamiré en Antoine Carpentier zijn, op hun 50-voets trimaran – Groupe GCA – Mille et un Sourires, als allereerste boot van de Transat Jacques Vabre gefinished. Het Franse duo zeilde 4926 mijls met een gemiddelde snelheid van 17,56 knopen. De heren hebben er een mooie race opzitten. Met deze winst zijn ze met hun trimaran de meest succesvolste in de Multi50 klasse. De overwinning in Salvador de Bahia is de zesde overwinning in een trans-Atlantische race.

Imoca60

In de Imoca60 klasse gingen 29 boten van start. Op voorhand zijn er verschillen in de diverse generaties van de boten. Tijdens de race werden deze vergroot door de doldrums, waar de grootste wisselingen zijn geweest. De Doldrums gemakkelijk? Vertel dat Jeremie Beyou en Christopher Pratt aan boord van de Imoca60 Charal. Zij hebben in 24 uur hun 100 mijl voorsprong zien veranderen in 150 mijl achterstand op de eerste in de vloot: de Fransen Charlie Dalin en Yann Elies op de Apivia.  “We waren 100 mijl voor en we gaan nu ze allemaal verliezen. We hebben geen wind, we kunnen geen kant op,” aldus Beyou (situatie 7 november – in de vroege ochtend). De vloot is de Inter Tropical Convergence Zone ingevaren, met wisselende resultaten. “We waren op de goede weg en we vingen vanmorgen nog een mooie laatste bui en daarna is het gordijn opgegaan.”

Acht uur later, op de 11:00 UTC-ranglijst, is Apivia 50 mijl ten oosten van Charal afgezakt. In de afgelopen 24 uur had Charal, de favoriet en de meest geoptimaliseerde en geoefende van de vijf nieuwste generatie foilers in de race, slechts 106 mijl afgelegd. Apivia had in diezelfde tijd 273 afgelegd. Soms leek Charal volledig tot stilstand te zijn gekomen. Uitzonderlijke taferelen in deze 13e editie.

Deze voorsprong heeft de Apivia niet meer uit handen gegeven, en kwam 10 november als eerste over de finish in Brazilië. Met op dezelfde dag de finish van de concurrenten, tweede is de Franse PRB geworden, als derde de Charal.

Ysbrand Endt

Vandaag, 14 november, finishten ook Pip Hare en Ysbrand Endt. Het duo heeft een mooie race gevaren. “Aaaah Merci Bien! Wat krijg je nu?” “Biefstuk, biefstuk met friet en sla en fruit!” Ik heb Ysbrand Endt aan de telefoon een uur na de finish van de Transat Jaques Vabre.
Na een gevecht van vijf dagen is het gelukt om als 24e te eindigen. twee mijl voor Alexia. De afgelopen 28 uur waren zij in elkaars zicht.
Hoe ik mij voel? “Jaaa geweldig! Wat een eindstrijd! Na een gijp zagen we dat ze de spinaker hadden gezet en ons voorbij kwamen. Je hoorde ze joelen. Wij hadden ook onze spinaker staan. Wat zij echter niet wisten, was dat dit ons medium spinaker was. Het koste anderhalve mijl voorsprong voor we onze grote spi hadden staan. En die is groot! ‘A spinacker the size of France” zei Alexia er over nadat ze na ons was gefinisht.

Met 500 m2 spinaker kwamen we weer voor ze te liggen. Zij gingen gijpen. Wij wachten nog een half uur. Zij ging lager en harder varen. Wij waren er echter van overtuigd dat er later iets meer wind zou zijn. En lager en harder met meer wind is (nog) harder varen. Ze lagen tot de laatste boei een halve mijl achter ons. Tot zij 4 mijl voor de boei hun spi al weg haalden. Toen was het de dood of de gladiolen! We besloten onze spi tot 400 meter voor de boei te laten staan. Onze gennaker lag klaar. Alles ging perfect! Onze beste drop van de hele race! In die laatste 4 mijl zijn we op de spi nog anderhalve mijl op ze uitgelopen. Die voorsprong hebben we niet meer weggegeven!

Maar euhm.. We bellen later nog wel! Ik ga nu eerst mijn steak op eten! Groot gelijk! Een welgemeend ‘Eet Smakelijk’ namens het hele Zeilen team!

Bekijk de aankomst hier.

Class40

Ian Lipinski en Adrien Hardy zijn indrukwekkend op de Transat Jacques Vabre. Het duet op de Crédit Mutuel heeft de race gewonnen in de Class40 en hebben het snelheidsrecord in 24-uurs verbroken. Ze legden een afstand van 415,86 mijl af tussen dinsdag 5 november 15.30 uur (Franse tijd) tot woensdag 6 november (3.30 uur) met een gemiddelde snelheid van 17,3 knopen. Het vorige record was in het bezit van V and B, gevaren door Maxime Sorel en Antoine Carpentier op 10 november 2017. Ze bereikten toen 377,7 mijl met de gemiddelde snelheid van 15,7 knopen tijdens de Transat jacques Vabre 2017. Deze nieuwe Max40, die enkele maanden geleden werd gelanceerd, bewijst met dit nieuwe record dat de nieuwe generatie Class40’s qua prestaties zeer dicht bij de oude generatie Imocas (2007) liggen.

Volg hier het einde van de race op de voet.

(c) Foto’s Jean-Marie Liot/Alea

Tags: , , , , , , , Last modified: 28 november 2019
Sluiten