Actueel, Nieuws

Storm veroorzaakt slagveld in OSTAR en TWOSTAR

17:37

Credits: Joint Task Force Atlantic

Het deelnemersveld van de OSTAR (Original Single-handed Transatlantic Race) en de dualhanded wedstrijd TWOSTAR is 9 en 10 juni midden op de Atlantische Oceaan door een storm veranderd in een slagveld. Er zijn pieken van 70 knopen (windkracht 12) en zeeën van 15 meter hoog gemeten. In 36 uur wist deze storm van onder het deelnemersveld een complete slachtpartij aan te richten. Alle schippers zijn in veiligheid gebracht. De Nederlanders Wytse Bouma en Jaap Barendregt deden mee aan de TWOSTAR, verloren hun mast en hebben moeten opgeven.

“Zwaarste race ooit”
We spreken Dick Koopmans Jr. Hij zeilde met zijn zelfontworpen 36-voets Jager de race in 2009. “Al bij de start kon je zien dat er een lijn van flinke depressies aan zat te komen. Je kunt op dat moment alleen nog niet zien hoe deze lijn zich gaat ontwikkelen. De storm die de schepen over zich heen hebben gekregen was van uitzonderlijke sterkte en vergelijkbaar met de storm fatale Fastnet race uit 1979. Deze editie kan worden gezien als de zwaarste OSTAR en TWOSTAR ooit.”

“De meeste moderne (wedstrijd)jachten zijn in staat om door te zeilen tot ongeveer 40 tot 45 knopen wind. Daarboven moet iedereen in overlevingsmodus. Het is interessant om te zien dat alle boten een andere tactiek hadden. Het lijkt erop dat de schippers die ervoor kozen om ruime wind weg te varen de minste schade hebben.”

Nederlanders gered
Gedurende de 36 uur dat de storm raasde hebben er twee deelnemers opgegeven en zijn er drie boten gezonken of verlaten. Onder hen zijn de enige Nederlandse deelnemers Wytse Bouma en Jaap Barendregt. Hun Sun Fast 37 Happy werd door de storm ontmast, waarna ze werden gered door zeesleper ALP Forward. Vermoedelijk zal de boot om veiligheidsredenen afgezonken zijn.

De Brit Mervyn Wheatley aan boord van zijn Tamarind (een Formosa 42) liep schade op nadat zijn boot plat sloeg. Hij werd opgepikt door het fameuze cruiseschip Queen Mary II. In de persconferentie die na de redding aan boord van de Queen Mary II werd gegeven gaf Wheatley aan dat hij zichzelf niet meer in staat achtte om 1500 mijl terug naar Engeland te zeilen. Waarom hij geen poging gedaan heeft om de 600 mijl verderop gelegen Azoren te bereiken is nog onduidelijk. Vermoedelijk was de vermoeidheid na al het natuurgeweld hem te veel geworden.

Op 11 juni kwam het bericht dat ook de Italiaan Michelle Zambelli op zijn Class 950 Illumia een noodsignaal had uitgezonden. Zijn boot had dusdanige problemen met de kiel, dat hij door een Canadese kustwachthelikopter van boord is gehaald. Of deze problemen door het slechte weer zijn veroorzaakt is nog onduidelijk.

Nog 10
Van de 22 boten die op 29 mei vanuit Plymouth zijn gestart, zijn er nog 10 in de race. De Ier Conor Fogerty, die vaart op Sun Fast 3600 Bam, en het duo Uwe Röttgering en Asia Pajkowska (Class 40 Rote 66) liggen op het moment van schrijven op kop.

De redding van Michelle Zambelli werd vanuit een Canadese kustwachthelikopter gefilmd:

Het Canadese CBC News maakte het volgende item over de storm:

Beeld: Dave Ashley en Joint Task Force Atlantic

Tags: Last modified: 16 juni 2017
Sluiten