Veiligheid aan boord is een belangrijk onderwerp, helemaal voor wereldzeilers of aanstaande vertrekkers. Iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes die doorgaans goed uitpakken. Dat blijkt wel uit dit onderzoek. “Achteraf ben ik blij dat ik hun bootje niet volgeknald heb met brandend magnesium.”
“Waarschijnlijk schaffen we de AK-47 op Sri Lanka aan,” mailt een zeilster. Ik geloof mijn ogen niet. Het staat er toch echt. De afzendster is een van de vriendelijkste mensen die ik ken, maar toch loopt zij straks met een automatisch geweer rond omdat ze binnenkort de Rode Zee op gaat. Ik ril, want zij is niet de enige: vijf van de deelnemers aan ons onderzoek maken zich klaar om door dit beruchte gebied te varen. Ons onderzoek gaat over veiligheid, een onderwerp waar de meeste wereldzeilers op de een of andere manier wel mee bezig zijn. Het is, naar de aard der zaak, ieders eigen verantwoordelijkheid hierin keuzes te maken.
Onder veiligheid verstaan wij hier: alles wat nodig is om bemanning, boot en bezit heel te houden, bij je te houden en op de gewenste eindbestemming te krijgen. Globaal valt ons onderzoek uiteen in drie hoofdvragen: hoe ga je als wereldzeiler om met veiligheid en welke rol speelt het thema in de voorbereiding van de reis, onderweg en op de bestemming? De focus ligt op zaken van buitenaf. In totaal doen 38 boten mee aan het onderzoek. De uitkomsten worden weergeven in grafieken; elke grafiek geeft aan hoeveel van de in totaal 38 respondenten het betreffende onderwerp heeft genoemd.
Route en bemanning
Bijna alle deelnemers geven aan dat ze hun route hebben aangepast met het oog op de veiligheid; vaak om gebieden met een risico op geweld te vermijden, maar ook om slecht weer te omzeilen. Op onze vraag of ook de samenstelling van de bemanning is gewijzigd met het oog op de veiligheid, is het antwoord nee. Wel hebben enkele boten bemanning toegevoegd, meestal in verband met lange oversteken.
Veel boten geven aan dat ze contact met andere boten zoeken, voor de gezelligheid, maar ook voor de veiligheid en het delen van informatie. De boten die geen samenwerking zoeken, noemen als reden: “Als je met een groep boten bent, maak je minder contact met de lokale bevolking” en stellen de bekende tegenvraag: “Wat kun je doen als je buurboot wordt aangevallen, zonder jezelf in gevaar te brengen?”
“Onze buurboot kreeg ongewenst bezoek. We hebben lawaai gemaakt en via de marifoon de havenautoriteiten gewaarschuwd. Een belangrijke les: zet in elk nieuw land meteen het alarmnummer in je telefoon.”
“Wees aardig voor andere wereldzeilers. Je weet niet wanneer je elkaar nodig hebt. Het is een kleine gemeenschap die gebaat is bij vriendelijkheid en welwillendheid.”
“We vertrokken met een bevriende boot voor een zesdaagse tocht van Australië naar Indonesië. Op de tweede dag brak de giek van de andere boot. Wij verwachtten dat ze om zouden draaien, terug naar Australië, omdat de schade daar sneller te repareren is. Maar ze besloten om door te varen en vroegen ons om bij ze te blijven. Het werd voor ons daarmee een pittige tocht waarin we steeds onze snelheid moesten beperken.”
Zeilen 05/2019
Ben je benieuwd naar de rest van de resultaten van het onderzoek? Hoe gaan de wereldzeilers om met onverwachte ontmoetingen? En hoe verdedigt de bemanning zich? Je leest de antwoorden in Zeilen 05/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 22 mei verkrijgbaar in de winkel.
Omslagfoto: Jori
Tekst: Janneke Kuijsters en Wietze van der Laan
Tags: Onderzoek, Teaser, tips, veiligheid, Vertrekken, wereldzeilen, wereldzeilers Last modified: 19 mei 2019