Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Sponsornamen voor Brunel-boot breed uitgemeten

14:02

Brunel VOR-2kleinDe vooralsnog enige Nederlandse campagne voor de Volvo Ocean Race 2014-15 wordt gesponsord door het bedrijf Brunel.  Om dit gegeven ook op de boot zo zichtbaar en attractief mogelijk uit de verf te laten komen is het Nederlandse bedrijf Mediabrein Concept benaderd. Het bedrijf van Bas van der Heide mag zich haast hofleverancier noemen van de Volvo Ocean Race. Eerder verzorgde het bedrijf al het uiterlijk van de Assa Abbloy (01-02), ABN-AMRO (05-06), Delta Lloyd (08-09) en de Green dragon (08-09).  “We doen er alles aan om de Brunel-boot zo vaak mogelijk in beeld te krijgen en dan ook nog eens duidelijk herkenbaar met de sponsornamen prijkend op romp en zeilen”, vertelt Bas van der Heide in een interview met Zeilen.

Iedere plek benut voor sponsornaam
Grootschalige en zichtbare sponsoring begon pas bij de derde editie van de Whitbread Round the World Race toen het Nederlandse jacht Philips Innovator met schipper Dirk Nauta deelnam. De naam Philips Innovator stond toen in enigszins bescheiden formaat op de romp, maar bijvoorbeeld nog niet op de aandewindse zeilgarderobe. Alleen de spinnakers waren voorzien van een groot Philips-logo. Tijdens de tweede editie van de race in 1977-78 voer Dirk Nauta ook al mee, vrijwel onzichtbaar gesponsord door keukenspecialist Tielsa.  “Dat is nu wel anders. De sponsorbedragen zijn vele malen groter. Voor sponsoren is de race overwegend een drijvend media evenement geworden. Wat betreft de intensiteit lijkt het een beetje op Formule I. Alle sponsoring is maximaal uitgemeten. Voor iedere plek aan boord wordt bekeken of het deugt voor sponsornamen en vanuit welk perspectief; van buitenaf of onboard camera’s. Voor de aanstaande editie van de race zijn we zelfs onderdeks met belettering bezig vanwege de voorgenomen livestreambeelden binnen in de boten”, vertelt van de Heide. “Maar toch blijft het belangrijkste aspect de grote sponsornaam op het grootzeil en de romp.”

Donkergrijs-Metallic en Fluor-Oranje
“Er zijn enorm veel situaties waar je als ontwerper van het uiterlijk van de boot op moet inspelen. Zo moet je voorzien wat er met de namen gebeurt wanneer er moet worden gereefd, de bemanning in de rail zit, er zeilzakken op het voordek worden bewaard, maar ook wat er met de zichtbaarheid van de sponsornamen onder helling gebeurt of met bepaalde boeggolven. Op ieder videobeeld en op elke foto moet het publiek kunnen zien om welke boot het gaat. Daar mag niets tussenkomen, ook geen water. Kleur is daarbij ook belangrijk.” Van der Heide vertelt dat de Brunel-boot niet, zoals eerder vermeld op deze website een zwart-oranje karakter heeft, maar met de kleuren donkergrijs-metallic en fluor-oranje door het leven zal gaan. “Dat donkergrijs-metallic is trouwens een Porsche kleur, dat oogt in ieder geval lekker snel.”

Bekendheid boven winst
De sponsoring op de Volvo Ocean Race boten is zo dominant dat er soms zelfs frictie ontstaat tussen het doel van de sponsoren en dat van de zeilers. “Drie weken voor de start van de race in 2005 belde ABN-AMRO I-schipper Mike Sanderson mij op met de mededeling dat het grote logo van de bank boven in het grootzeil eraf moest. Hij drong aan; ‘That logo has to go, Bas’. Uit berekeningen bleek dat de luttele kilo’s aan coating die de logo’s daar boven in het zeil wogen, de snelheid van de boot nadelig zouden beinvloeden. ‘Die kilo’s schelen ons exact zes minuten op de eerste etappe van Alicante naar Kaapstad’, beweerde hij. De discussie kreeg een staartje. Na overleg in de bovenste lagen van de bank werd het al snel duidelijk dat het logo zou blijven. Voor een sponsor is het immers beter om tweede te worden met de juiste aandacht voor sponsoring dan eerste zonder logo.”

Het kleurencircus kan beginnen
Het ontwerp van de Brunel-boot is nog niet helemaal af. “We zijn nog bezig met het dek en de verbinding van het donkergrijs-metallic en fluor oranje op de romp. Dat moet net zo’n stiknaad worden zoals de grote letter-B op het grootzeil. Daarnaast werken we ook nog aan de 3D rendering. Zodra dat klaar is kan de boot in Engeland worden gespoten, getuigd en naar Nederland komen voor de doopceremonie.” Sponsoring is van levensbelang voor de Volvo Ocean Race. Zonder sponsoring zou geen enkele campagne gerealiseerd kunnen worden. Sponsoring is een kwestie van zien en gezien worden. Na Brunel wacht in ieder geval nog zeven andere teams de zware taak zich zelf te profileren door opvallend ontwerpen en duidelijke sponsoring. “Het zal ongetwijfeld weer een kleurijk circus worden.”

foto’s
1. Tielsa van Dirk Nauta. Dit stalen schip eindigde als 7e in de Whitbread Round the World Race. Aan boord stond een design keuken van Tielsa keukenspecialist. (1978-79)
2. De Equity & Law I van Dirk Nauta had al een meer opvallend ontwerp en ruimte voor de sponsornaam op de romp(1989-90)
3. De Philips Innovator van Dirk Nauta  kende vooral een groot logo van Philips op de Spinaker (1985-86)
4. Conny van Rietschoten had geen zichtbare sponsoren voor de Flyer I en II (1978-79 & 1981-82)
5. De Brunel-Sunergy was niet altijd even duidelijk gesponsord (1997-98)
6. De boeggolven van de Brunel stroken goed met de rondingen op de romp (2005-06)
7. Ook met gebroken mast is nog duidelijk wie ABN-AMRO II sponsort (2005-06)
8. De Nieuw-Zeelandse boot Steinlager won met een bescheiden sponsornaam. (1989-90)
9. Bij Telefonica is de sponsornaam beter zichtbaar onder helling. (2011-12)
10. De sponsornaam van Philips Innovator werd nogal eens bedekt (1985-86)

Tags: , Last modified: 5 mei 2014
Sluiten