Actueel, Nieuws

Route du Rhum: stilte na de storm

18:56

Peyron

Koploper Loïck Peyron in licht weer.

Terwijl de Volvo Ocean Race-vloot is aangekomen in Kaapstad, racen op het noordelijk halfrond 70 solozeilers om het hardst in de Route du Rhum. Van de 91 deelnemers die zich inschreven, zijn er nog 70 in de race. De solozeilwedstrijd van Saint-Malo in Frankrijk naar Point-à-pitre op Guadeloupe geldt als een van de zwaarste solozeilraces ter wereld. De route beslaat een afstand van iets meer dan 3500 mijl.

De deelnemers zijn verdeeld over vijf verschillende klassen: de Ultime-klasse voor trimarans van meer dan 60 voet, de IMOCA-klasse, de Multi 50-klasse (kleinere tri’s), de Class 40’s en de Rhum-klasse voor mono- en multihulls tussen de 39 en 60 voet.

Oude rot aan kop

Tot ieders verbazing ligt de 55-jarige Loïck Peyron (Maxi Solo Banque Populaire VII) al sinds de start aan kop. Peyron werd kort voor aanvang van de race gevraagd de plaats in te nemen van de geblesseerde Armel Le’Cleach. Peyron, die met Banque Populaire het record non-stop rond de wereld – met bemanning – in handen heeft, haalt met zijn 31 meter lange trimaran regelmatig snelheden van 30 knopen. De hele vloot heeft veel voor zijn kiezen gehad in de eerste dagen, maar nu is eindelijk wat lichter weer aangebroken. Peyron, die zich aan de zuidoostkant van een groot hogedrukgebied bevindt, kan eindelijk een beetje uitrusten. De omstandigheden zijn aangenaam. Volgens Peyron is het aan dek nu 25 graden en staat er een licht briesje. “En ‘s nachts geniet ik van een prachtige volle maan.”

Yann Guichard aan boord van Spindrift 2 doet er alles aan om koploper Peyron in te halen, maar hij heeft nog zo’n 144 mijl in te halen. Een van de favorieten, Thomas Coville (Sodebo) moest de wedstrijd al binnen 24 uur staken na een aanvaring met een vrachtschip. Hij was zichtbaar aangedaan bij terugkomst. Tijdens de eerste nacht raakte het achterste puntje van een vrachtschip en verloor de punt van zijn hoofdromp en van zijn stuurboord ama.

Coville terug

Thomas Coville (Sodebo) moest opgeven na aanvaring.

600 mijl terug…

Varen de koplopers van de IMOCA- en de Multi 50-klasse. Zij zeilen aan de noordoostkant van het hogedrukgebied, in een smalle strook met wind tussen twee hogedrukgebieden in. Door de zware omstandigheden van de eerste paar dagen gaan de Multi 50’s en de 60-voeters ongeveer gelijk op. Favoriet François Gabart (MACIF), winnaar van de afgelopen Vendée Globe gaat niet geheel verwonderlijk aan de leiding, met Jeremie Beyou (Maitre Coq) op zijn hielen. Vincent Riou (PRB) en Betrand de Broc hebben tot nu toe moeten opgeven. De Italiaan Allessandro di Benedetto (Team Plastique – AFM Telethon) liep schade op aan zijn roerbeslag en ligt nu stil in het water. “Ik heb een klein oventje gemaakt om het uitharden te bespoedigen, maar ik zal alsnog een paar uur moeten wachten.”

In de Multi 50 heeft Erwan Le Roux (Fenetréa – Cardinal) de leiding overgenomen van Lalou Roucayrol (Arkema Region Aquitaine). De Multi 50’s zijn moeilijk te handhaven in zwaar weer en door de zware omstandigheden in de Golf van Biskaje en bij Portugal hebben zes schippers de wedstrijd moeten opgeven.

Stuivertje wisselen

In de Class 40 gaan Kito de Pavant (Otio – Bastide Medical) en Thibaut Vauchel-Camus (Solidaires en Peleton) ombeurten aan de leiding. In de strijd verloren twee van de deelnemers hun kiel en moesten een aantal andere eveneens opgeven, waaronder favoriet Sébastien Rogues (GDF Suez) wiens grootzeil scheurde.

De oudste deelnemer aan de Route du Rhum, de 73-jarige Sir Robin Knox Johnston (Grey Power), spreekt zijn bewondering uit over de progressie van de trimarans in de Ultime-klasse: “20 jaar geleden vonden Peter Blake en ik een 92-voets catamaran snel. En dat was hij in die tijd ook, we haalden 15 knopen gemiddeld rond de wereld, met een bemanning van acht. Loïck Peyron doet nu in zijn eentje gemiddeld 30 knopen!”

De deelnemers in de Rhum-klasse zijn door hun grote verschillen in model en scheepslengte verspreid over een groot gebied. Een groot aantal deelnemers bevindt zich nog in havens in Portugal, om de schade van de afgelopen week te herstellen.

De eerste Ultimes worden over een paar dagen op Guadeloupe verwacht.

Kijk voor meer informatie op www.routedurhum.com en op de tracker

Tags: Last modified: 30 januari 2019
Sluiten