Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Plannen voor Nederlands VOR team op de radio

15:10

Zojuist waren Bouwe Bekking en Gideon Messink te horen bij het programma ‘Zaken doen met…’ op BNR Nieuwsradio. Daar deden zij deels hun plannen uit de doeken over een Belgisch-Nederlands team voor de Volvo Ocean Race van 2014-2015. De spreektijd (10 minuten) voor de heren was zeer beperkt waardoor er maar een paar speerpunten naar buiten kwamen.
Zojuist waren Bouwe Bekking en Gideon Messink te horen bij het programma ‘Zaken doen met..’ op BNR Nieuwsradio. Daar deden zij deels hun plannen uit de doeken voor een Belgisch-Nederlands team voor de Volvo Ocean Race van 2014-2015. De spreektijd (10 minuten) voor de heren was echter zeer beperkt waardoor er maar een paar speerpunten naar voren kwamen.

“Zeilwedstrijdje rond de wereld”

Presentator Fritz Huffnagel verbaasde zich aanvankelijk over het vereiste bedrag van 14 miljoen euro voor ‘een zeilwedstrijdje rond de wereld’ en sloeg er vervolgens steil van achterover dat dit minder dan de helft was van de bedragen die vorige Nederlandse campagnes in de Volvo Ocean Race hebben gekost. Dit werd enigszins gepareerd door de vergelijking te maken met voetbalsponsoring. Bekking zei; ‘…ditzelfde bedrag moet worden geïnvesteerd  in shirtsponsoring in de Eredivisie voor een even lange periode. En dan heb je een nationaal evenement te pakken, terwijl de Volvo Ocean Race een groots internationaal evenement is dat de wereld rondtrekt. Bovendien duurt de campagne in totaal drie jaar, dus kan er verspreid worden gesponsord.”

Business to Business
Bekking en Messink gingen dieper in op hun strategie om de benodigde sponsoring bij elkaar te krijgen. In vorige edities was de sponsoring vooral gericht op ‘business to consumer’ sponsoring door grote bedrijven zoals Philips, ABN-AMRO, Delta Lloyd en Brunel. “We zijn nu juist op zoek naar bedrijven die aan ‘business to business’ sponsoring willen om beter in contact te komen met nieuwe en bestaande relaties”, aldus Messink. In hoeverre het geld en sponsoren op dit moment bij elkaar zijn gehaald is nog onduidelijk. Wel laat Bekking het getal drie a vier vallen wat betreft de hoofdsponsoren. De aan tafel geschoven media traineer Max Kerremans onderbreekt het gesprek door te hameren op de instelling dat er goed nagedacht moet worden over “…wat je voor elkaar kan betekenen, zodat je niet bij de verkeerde partijen om centjes staat te vragen”.

Snelheid is geboden
Zodra de sponsoring rond is moet nog maar blijken dat het team ook daadwerkelijk een boot krijgt. Er zijn er nu acht gepland en vier (SCA vrouwenboot, Braziliaanse boot, Abu Dhabi, ????) inschrijvingen zijn al definitief volgens Bekking. Echter, wanneer de sponsoring te laat rond is kan het zijn dat de boten al vergeven zijn. “Gelukkig is de huidige productietijd slechts 5-6 weken, dus er is wel goede hoop dat het gaat lukken. Tot die tijd zouden we een boot moeten huren voor teambuilding.”

Niet volledig Nederlands
Op de vraag of het team volledig uit Belgen en Nederlanders zou bestaan antwoordde Bekking negatief. “Dit is een volledig geprofessionaliseerde sport en helaas blijft het lastig om echt goede navigatoren en tactici op eigen bodem op te leiden. Ik heb goede hoop dat het team toch wel 70-80 procent Nederlands en Belgisch zou zijn.”

Tags: , Last modified: 5 maart 2013
Sluiten