Nieuws

Open60 van vulkanische vezel opnieuw te water

12:51

Vorig jaar lukte het niet om de Duurzame Open60 rond te wereld te varen. Na het vertrek op 29 juli vanuit Les Sables-d’Olonne, traden er complicaties op. Schipper Nobert Sedlacek voer terug naar het Franse kustplaatsje en stelde zijn vertrek een jaar uit. Na een jaar vol aanpassingen en verbeteringen ligt de boot nu weer in het water. Op 21 juli staat de start nu gepland. Vanuit Frankrijk zeilt Sedlacek de Noordwestpassage en vervolgens langs Kaap Hoorn voor een rondje om Antarctica. Na de tweede keer Kaap Hoorn stuurt hij weer naar huis. De 34.000 mijl hoop Sedlacek binnen een half jaar te voltooien.

Ons doel is te laten zien dat het materiaal zeer geschikt is voor normale toerboten, ook al is het iets zwaarder

– Marion Koch, Ontwerper Open60 AAL

Vulkanische vezel, balsa-sandwich en duurzame epoxyhars

De duurzame Open60 in aanbouw

De Oostenrijkse zeezeiler Norbert Sedlacek is klaar met de strakke regels in de IMOCAklasse. Het is tijd voor iets anders. Iets snels, maar vooral iets wat stevig en dus veilig is. Het resultaat is de Open 60, genaamd Ant Arctic Lab (AAL). Deze duurzame boot is geheel gebouwd van vulkanische vezel en balsa-sandwich met een duurzame epoxyhars. Marion Koch, een van de ontwerpers van de boot en partner van Sedlacek, vertelt dat het materiaal ook goed te gebruiken is voor reguliere seriebouw: “Het wordt gemaakt door een mix van vulkanische stenen te smelten en daar vezels uit te trekken. Ons doel is te laten zien dat het materiaal zeer geschikt is voor normale toerboten, ook al is het iets zwaarder. Voordelen zijn er genoeg: met deze materialen heb je geen osmose, het is goedkoper dan carbon en lichter dan glasvezel, het is hydrofoob en uv-bestendig, en het absorbeert schokken.”

Bijna een IMOCA

De Open 60 past op bijna alle vlakken in de IMOCA-klasseregel. Wel is er in plaats van lood gekozen voor een stalen bulb, omdat deze minder milieubelastend is. Ook zit er voor de kiel nog een steekzwaard, om de kiel tegen ijs te beschermen. AAL is met 9,5 ton zo’n twee ton zwaarder dan de gemiddelde IMOCA. Volgens Sedlacek is die twee ton alleen maar extra veiligheid: “De boot heeft een binnenschaal waarmee 74 waterdichte compartimenten zijn gecreëerd. Perfect voor een veeleisende trip; ik zou geen boot van carbon de Noordwestpassage in willen sturen.”

Vertrek vorig jaar:

Zo zag het vertrek er vorig jaar uit. Hopelijk hoeft de bijzondere zeiltocht dit jaar niet uitgesteld te worden.

Tags: , , , Last modified: 30 maart 2019
Sluiten