Je moet er maar zin in hebben: in flottielje op drie-jaarse wereldreis met dertig andere boten. Ontstaan er geen ruzies binnen de grote groep? En is een wereldreis niet juist het moment om weg te zijn van alles en iedereen? Volgens Marc Rooker (50), die meevaart in de Grand Large Yachting World Odyssey, is het fantastisch.
Met tweeëndertig boten vertrokken ze vijfentwintig dagen geleden uit Spanje. Marc en zijn vrouw Mirella zeilen een Outremer 51, een catamaran genaamd Spekeend. “Dit is een droom die uitkomt en het zeilen met zo’n groep is alleen maar gezellig,” zegt Marc over de telefoon.
“Op dit moment zijn we op Martinique. Grand Large heeft allerlei activiteiten voor ons georganiseerd, dus nu zijn we onderweg naar een rum destilleerderij,” vertelt Marc. De verbinding is uitstekend via WhatsApp. En dat is niet alleen aan land het geval: aan boord heeft hij altijd WhatsApp en e-mail, via de satelliettelefoon.
Veiligheid en gezelligheid
Maar hoe zit het precies, zo’n flottielje op wereldreis? “Als je een boot van een van de merken van Grand Large koopt, kan je meedoen aan deze reis. Dit is de eerste keer dat ze het organiseren,” vertelt Marc. Doordat het veelal dezelfde boten zijn, liggen de snelheden redelijk dicht op elkaar. De reis wordt nu georganiseerd om het 500ste jubileum van de eerste wereldzeilreis te vieren: van 1519 tot 1522 zeilden Ferdinand Magellan en Juan Sebastian Elcano samen de wereld rond. De volgende reis vertrekt in 2025, kan Marc al verklappen.
“Ik vind het bijzonder prettig om in een groep te varen. Ten eerste vanwege de veiligheid, maar ook omdat ik al zo veel goede vrienden heb kunnen maken,” zegt Marc. In de havens en voor anker wordt veel tijd met elkaar doorgebracht. Er zijn totaal honderd deelnemers uit dertien verschillende landen. Vier Nederlandse boten varen mee.
Wel kan je je terugtrekken wanneer je wilt, en dat wordt gerespecteerd. “Maar de behoefte is er bij de meeste mensen wel om veel samen te doen,” aldus Marc. Natuurlijk zijn er een beetje groepjes ontstaan. De Fransen trekken meer op met de Fransen, en de Nederlanders en Engelsen zoeken elkaar op. “Vooral vanwege de taal,” zegt Marc. In havens probeer je dan dicht bij elkaar te liggen.
50.000 euro
Meereizen met Grand Large betekent ook dat administratief je wordt ontnomen: havenplaatsen en procedures zijn door de organisatie geregeld. Ook is er een manager 24/7 bereikbaar voor technische ondersteuning en komt “de fabriek” langs bij je boot tijdens stopovers.
Daar zit uiteraard wel een prijskaartje aan. “Voor de wereldreis betalen we tussen de 35.000 en 50.000 euro, afhankelijk van de grootte en leeftijd van je boot,” zegt Marc. Voor hem was dat te doen: kortgeleden heeft hij zijn zorgonderneming verkocht, en kon hij uitkijken naar deze reis. Het huis in Kampen wordt nu bewoond door zijn twee zoons (16 en 19 jaar). “Dat is nog het lastigste, dat we hen moeten missen. Maar ze komen ons op veel plekken opzoeken en dat vinden ze een groot avontuur,” zegt Marc.
De reis heeft Marc best aan het denken gezet. “Je ziet en spreekt zo veel mensen die op andere wijzen leven, en zo blij kunnen zijn met het weinige dat ze hebben.” Zijn eerdere bestaan in de Vinex-wijk in Kampen, waar hij altijd vastzat in het maandag tot zondagritme, is niet te vergelijken. Marc: “Iedereen die twijfelt over het maken van zo’n reis wil ik aanraden om het te doen. Niemand hier heeft er spijt van en je leert enorm veel.”
Beeld: (c) Grand Large Yachting World Odyssey en Marc Rooker
Tags: grand large Last modified: 19 januari 2022
Goede reis Marc!
Vrijheid is maar arbitrair. Bij een wereldreis heb je te maken met de seizoenen. Daarnaast ga je ook allerlei ‘bondjes’ aan met onbekende mensen of bijv. door het Panamakanaal te varen, etc. Met de rally heb je, heel leuk, dezelfde ervaringen en er is dus geen ‘mijn zeeën’ waren veel hoger. En laten we wel wezen in- en uitklaren is geen leuke belevenis en je bent overal welkom.
In 2017 hebben wij deelgenomen aan de Oyster World Rally, een geweldige ervaring waarin je vrienden voor het leven maakt. Tijdens een World Rally ben je veel dagen alleen op zee (na de start valt het veld uit elkaar en deelnemers vertrekken vaak op verschillende dagen), dus je zit echt niet op elkaars lip en komt alleen op bepaalde plekken weer bij elkaar, contact met de andere deelnemers is er dus net zoveel of zo weinig als je wilt. Vooral bij het inklaren op exotische bestemmingen, doorvaart van het Panama kanaal en dat soort zaken is de deelname aan een Rally handig, maar ook de veiligheid is een belangrijk aspect. Reis je met kinderen zoals wij, dan biedt een grotere groep gezelschap voor de jeugd. Een rally gaat wel snel de wereld rond, wil je overal langer blijven dan werkt dit niet, wij overwegen een 2de reis met meer tijd, we hebben dan in het eerste rondje genoeg geleerd om het de 2de keer zelf te doen.