Nieuws

Ode aan mijn ais

Nooit meer onzichtbaar

17:17

Het is nu twee jaar geleden dat Harry van Ham een ais-ontvanger installeerde op zijn Hurley 700, als uitbreiding van het instrumentarium aan boord, om nog meer mooie zeereizen te kunnen maken. Een forse uitgave, maar, zegt hij: “Het is misschien wel mijn slimste investering ooit geweest.” Lees zijn hele verhaal in Zeilen editie 03/2024!


De afgelopen jaren is het automatische identificatiesysteem voor de scheepvaart (ais) steeds toegankelijker geworden voor de pleziervaart. De systemen van de verschillende aanbieders zijn kleiner geworden, en betaalbaarder, evenals de kaartplotters en tablets met navigatie-apps die deze ais-data weergeven. Veel zeilers zien ais als (goedkoper) alternatief voor radar, maar als je beide systemen vergelijkt, vallen vooral grote verschillen op: met radar ‘kijk’ je zelf naar de objecten om je heen, terwijl een ais de omgeving in kaart brengt op basis van wat andere schepen uitzenden. Met andere woorden, is een object niet voorzien van een transmitter, dan blijft deze onzichtbaar – en is er wel een zender aan boord, dan moet je erop vertrouwen dat de apparatuur goed ingesteld en bijgewerkt is.

Een ander groot verschil met radar is dat je met ais altijd terugkijkt in de tijd; posities worden vaak maar om de paar minuten geüpdatet. Daarom is het, zoals bij elk instrument, belangrijk niet blind op je ais te vertrouwen, maar het alleen te gebruiken als hulpmiddel.

Naam in beeld

Het grote voordeel van ais is dat je direct de namen van andere schepen in beeld krijgt, waardoor ze makkelijker via de marifoon op te roepen zijn. Bij slecht zicht of mist is het systeem niet zo betrouwbaar als radar, maar toch scheelt het al aanzienlijk bij het voorkomen van aanvaringen.
Een voordeel van ais waar vooral het thuisfront heel blij van wordt: achterblijvers of walteams kunnen makkelijk de voortgang van een zeiltocht volgen, en ook bevriende boten heb je zo gevonden. Tijdens wedstrijden kan het inzicht geven waar goede wind staat en hoe de concurrentie ervoor ligt, en als toevallig The Ocean Race langs racet, zit je live op de eerste rij.

Receiver of transceiver

Bij het uitkiezen van ons ais-systeem kozen wij bewust voor een transceiver, eentje die ook zendt dus. Door het ontvangen van de posities en koersen van beroepsvaart hoopten we beter overzicht te hebben bij het oversteken van vaargeulen en het passeren van drukke knooppunten, zoals de Maasmond of het knooppunt voor Zeebrugge. Toch leek het ons ook nuttig als die schepen ons ook zouden zien.

Zeilen 03/2024

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilentot je beschikking. Bestel hier.

Foto: © Harry van Ham
Tekst: Harry van Ham

Tags: Last modified: 26 februari 2024
Sluiten