De nieuwe KNRM reddingboot Nh1816 is afgebouwd en in haar thuishaven IJmuiden aangekomen. Daarmee is een jarenlang traject van ontwikkeling, ontwerp en bouw afgerond. De Nh1816 is ontwikkeld als de nieuwe all-weatherklasse van de KNRM. De bouw is mogelijk gemaakt door een grote schenking van de Goede Doelenstichting van de verzekeringsmaatschappij Nh1816.
Reddingsboten moeten onder alle omstandigheden inzetbaar zijn. De huidige reddingbootklasse Arie Visser is ‘all-weather’. Volgens projectleider Gerard Burema zat de uitdaging niet in de zeewaardigheid. ‘De uitdaging zat hem in de verbetering van het zeegangsgedrag en de arbeidsomstandigheden voor de eigen bemanning, bestaande uit vrijwilligers’, aldus Burema. Onder meer moesten de verticale versnellingen en het geluidsniveau worden teruggeschroefd. ‘Trillingen en geluid veroorzaken vermoeidheid. En een vermoeide bemanning maakt ongelukken’, aldus Burema.
Vernieuwing
In samenwerking met de TU Delft, De Vries Lentsch en Damen Shipyards kwam de KNRM tot het nieuwe ontwerp. ‘Gecombineerd met een enorme ontwikkeling op het gebied van informatie-uitwisseling en communicatietechnologie. Op de huidige reddingsboten krijgt de bemanning belangrijke informatie mondeling door. Die informatie moet worden opgeschreven, terwijl het schip heftig tekeer gaat. Op de Nh1816 worden posities en zoekgebieden op afstand door de Kustwacht ingegeven en deze informatie verschijnt aan boord direct op een digitale zeekaart’.
Testen
De reddingboot Nh1816 is niet direct als operationele reddingboot ingezet. In het eerste jaar moet de boot uitvoerige testen ondergaan. De uitgebreide ervaringen moeten leiden tot verbeteringen, waarna een vervolg gegeven kan worden voor de bouw van meer van deze reddingboten van de toekomst.
Fotografie: Jan Tiggelaar
Last modified: 1 maart 2014