Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws, Zeilen TV

Little America’s Cup van start in Falmouth

08:00

1009254_568402606555875_372204584_oIn Falmouth begint zondag 22 september de miniatuurversie van de America’s Cup. Het International C-Class Catamaran Championship (ICCCC) staat bekend als de ‘Little America’s Cup’ door de grote innovatiedrang die de klassevoorschriften losmaken bij deelnemende teams. Dit jaar nemen er 11 teams mee waaronder een Nederlandse boot met catamaranzeilers Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij.

Wedstrijdbepalingen
Het kampioenschap duurt van 22 tot en met 28 september en wordt net zoals bij de America’s Cup georganiseerd door de verdediger van de trofee, in dit geval de Restronguet Sailing Club in Falmouth. De week bestaat uit een serie van vlootraces (drie per dag) en een zeven matchraces tussen de twee winnaars van de vlootseries. De winnaar neemt de trofee mee naar huis, maar bepaalt niet het ontwerp van de volgende editie. Het ontwerp van de C-class catamaran staat sinds 1961 in grote lijnen vast. Echter tussen de grote li jnen zijn de deelnemers vrij om het ontwerp te bepalen.

Snelste kleine zeilboot
Het begon in 1961 toen twee catamarans het in een serie matchraces tegen elkaar opnamen voor de titel van ‘fastest small sailing boat.’ Het evenement was aanleiding voor het toenmalige ISAF om het zeilen met catamaran zeilen te bevorderen. De C-klasse was geboren, samen met de A,, B en D-klassen. De ontwerpeisen zijn simpel: Lengte 25 voet, breedte 14 voet, zeiloppervlak 300 feet³(27,8m²), twee bemanningsleden, twee gelijke rompen en geen minimum gewicht. Deze beknopte lijst aan ontwerpeisen vormde het karakter van het evenement. Het trok de meest bevlogen ontwerpers aan wat leidde tot opzienbarende ontwerpen.

cclassnylexInnovatiedrang
Al in 1972 probeerde een Australisch team de eindronde van de ICCCC te halen met een rigide vleugelzeil. Hun poging faalde. Te zwaar en een gebrek aan twist maakte het zeil nog niet concurrend met het alombekende zeildoek. Een paar jaar later deden de Amerikanen het dunnetjes over en boekten drie keer op rij succes met het rigide vleugelzeilconcept van de Patient Lady I-IV. Sindsdien heeft het rigide vleugelzeil het evenement niet verlaten en was zo de voorganger van rigide vleugelzeilen in de America’s Cup (eerste keer in 2010). In 2007 zag de ICCCC een eerste foilende deelnemer. De Canadese ‘Off Yer Rocker’ kwam weliswaar uit het water, maar had niet het gewenste effect. Na een aantal verliezen amputeerden de Canadezen de foils om weer ‘normaal’ door het water te varen.

Transparantie
Deze editie verschijnen er acht teams met elf boten waarvan er een groot aantal foilende eigenschappen hebben. Dat de C-class catamaran al jaren lang vooruitloopt met innoverende ontwerpen heeft alles te maken met de openheid binnen deze groep catamaranzeilers. Uitwisseling van winnende ontwerpen is meer een regel dan een uitzondering. Het resultaat is dat anno 2013, met de rompen uit het water, snelheden van 30 knopen geen uitzonderingen meer zijn.  Ook de Franse zeilheld, winnaar van de afgelopen Volvo Ocean Race, Franck Cammas doet mee.

Verslaggeving
De wedstrijden zullen live verslagen worden door middel van videobeelden en gps-trackers. We zullen de prestaties van Nederlanders Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij bijhouden en hier online over berichten. Meer informatie is te vinden op: http://theflyingboats.com/ http://sailinganarchy.com/tag/c-class/

Interview Verdediger
In een twintig minuten lang interview legt verdediger Magnus Clark (Canada) uit hoe de boten zijn ontworpen en gebouwd. Geen geheimzinnigheid, een gezonde competitiedrang en een hoop gezelligheid: hoe wedstrijdzeilen ook kan zijn.

Tags: , Last modified: 23 september 2013
Sluiten