Op de eerste racedag van de International C-Class Catamaran Championship (ICCCC) in Falmouth sloegen Nederlanders Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij om nadat ze hun roer niet onder controle kregen en geforceerd de gijp instuurden. De tweede dag maakten ze het meer dan goed door respectievelijk tweede, eerste en tweede te eindigen in de wedstrijden van de groupsfase. Ze staan nu vierde achter de Franse, Zwitserse en Canadese boot. “Het wordt nog heel moeilijk om bij die laatste twee te komen voor de matchrace eindrondes, maar we gaan alle zeilen bijzetten”, aldus Bastiaan Tentij in gesprek met Zeilen.
“Er gaat ook zoveel stuk.”
Van de elf deelnemers hebben er vier definitief af moeten haken door materiaalpech. Ook de Nederlanders misten door de kentering twee wedstrijden. Mischa Heemskerk, de roerganger, werd door het roer eerst overboord gezet, de boot stuurde de gijp in en kenderden over de twee drenkelingen heen. “Gelukkig konden we de boot recht krijgen. Ook hebben we een acht man tellende technische dienst die de hele nacht heeft doorgewerkt om de vleugel weer te repareren. Er gaat ook zoveel stuk, omdat er veel harder dan normaal wordt gevaren.” Zachter varen gaat volgens de catamaranzeiler ook niet. “Dat is nog veel gevaarlijker, want dan raakt de boot in onbalans en is de kans op omslaan nog veel groter”
Verstelbare zwaarden
Tijdens de wedstrijden wordt duidelijk dat de Nederlanders sneller zijn dan de bijvoorbeeld de boot van Volvo Ocean Race winnaar Franck Cammas. “Wij kunnen actief de rake en de cant van ons zwaard instellen, terwijl Franck dat net voor de wedstrijd instelt.” Met de rake bedoelt Bastiaan de de aansnijdingshoek die het foilende deel van het zwaard maakt en met de cant de langsscheepse hoek die de stabiliteit kan vergroten, danwel de drift beperken. “Het eind effect is dat we meer moeite hebben de controle te houden op de kruisrakken en dan weer bijkomen met hogere snelheden op de benedenwindse rakken”
Wedstrijdbepalingen
Het kampioenschap duurt van 22 tot en met 28 september en wordt net zoals bij de America’s Cup georganiseerd door de verdediger van de trofee, in dit geval de Restronguet Sailing Club in Falmouth. De week bestaat uit een serie van vlootraces (drie per dag) en een zeven matchraces tussen de twee winnaars van de vlootseries. De winnaar neemt de trofee mee naar huis, maar bepaalt niet het ontwerp van de volgende editie. Het ontwerp van de C-class catamaran staat sinds 1961 in grote lijnen vast. Echter tussen de grote lijnen zijn de deelnemers vrij om het ontwerp te bepalen. De resultaten zijn spectaculair. De boot van de Nederlanders begint zo bij 8 knopen wind en 13 knopen bootsnelheid te foilen. Zodra de rompen uit het water komen schiet de snelheid omhoog naar ruim 20 knopen. Mischa en Bastiaan klokten 27,9 als absolute topsnelheid.
LIVE verslag van de wedstrijden is te zien op: http://www.ustream.tv/channel/the-world-s-most-advanced-sailing-catamarans