Nieuws

Geen tweedehandsjes meer

Greenpeace krijgt een nieuw schip. Dit keer geen ex-beroepsvaartuig, maar een spiksplinternieuw, extra zuinig schip met alles erop en eraan. Getekend op vaderlandse bodem.

21:05

Het nieuwe motorzeilschip Rainbow Warrior 3 is getekend door het Nederlandse jachtontwerpbureau Dykstra & Partners en loopt naar verwachting in 2011 van stapel. Het schip wordt gebouwd als opvolger van Rainbow Warrior 2, een omgebouwde trawler uit 1957. Het nieuwe schip gaat vooralsnog rond de 23 miljoen euro kosten.

 

In plaats van het ombouwen van een bestaand schip, laat Greenpeace voor het eerst een compleet nieuw schip produceren. “Goedkoop bleek soms duurkoop.” aldus Liesbeth van Tongeren, algemeen directeur van Greenpeace Nederland. Ook maatschappelijke verantwoordelijkheid speelt een rol in de aanschaf. Van Tongeren: “Als wij eisen stellen aan andere schepen, moeten we zelf ook het goede voorbeeld geven.”

 

 

Zuinig ontwerp

 

De gewichtsbesparing begint bij het casco. Het gebruikte plaatwerk is dunner dan gebruikelijk en ook het tuig weegt minder. De twee masten zijn gebouwd in de vorm van een A. Bij een traditioneel mastontwerp moet één enkele mast alle krachten in zijn eentje opvangen. Volgens de theorie bij dit – overigens niet nieuwe – ontwerp worden de krachten over beide masten verdeeld. De maximale kracht die één mast moet kunnen opvangen is daardoor een stuk lager. Hierdoor kan het tuig een stuk lichter uitgevoerd worden.

 

Al die gewichtsbesparing leidt pas tot milieuvriendelijkheid op het moment dat de motor start. Voor gevallen met weinig wind wordt het schip uitgerust met twee elektromotoren en een dieselmotor. Tot een snelheid van ongeveer 11 knopen is de voortstuwing voornamelijk elektrisch. Als meer snelheid noodzakelijk is, komt de milieuvervuiling om de hoek kijken in de vorm van een dieselmotor, uiteraard zo zuinig mogelijk.

 

Rainbow Warrior 3 is getekend door de Nederlandse jachtontwerpers Dykstra & Partners en wordt gebouwd door Fassmer in Duitsland.

 

Lengte over alles: 57,92m

Breedte: 11,30m

Diepgang: 5,15m

Totaal zeiloppervlak: 1290m2

 

Beeld: Dykstra & Partners

 

(MvS)

 

 

Last modified: 8 april 2010
Sluiten