Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Fair Transport veilt parten zeilend vrachtschip

16:06

NORDLYSFair Transport Shipping, bekend van sv Tres Hombres brengt een tweede zeilend vrachtschip in de vaart. De kitsgetuigde kotter Nordlys IV zal ingezet worden voor kustvaart binnen Europa voor vracht van onder andere  stokvis, olijfolie, ale-bier en wijn. Zondag 23 februari organiseert de rederij een veiling-, verkoop- en informatiemiddag op de voormalige Rijkswerf in Den Helder om de restauratie van het schip te financieren.

Oudgediende

De 20 meter lange Nordlys IV, wat Noorderlicht betekent in het Noors, is aan de rederij geschonken door een sympathiserende Noor. Het schip heeft een houten romp, twee masten van 23 meter en een totaal zeiloppervlak van 280 vierkante meter verdeeld over zeven zeilen. In 1873 liep het van stapel bij een werf op het eiland Wight aan de Engelse Zuidkust. “Sinds die tijd is het schip niet opgehouden met vrachtvaren, maar er werd in 1917 wel een motor ingebouwd.”, vertelt Jorne Langelaan, medeoprichter van Fair Transport Shipping. Eén van de voorwaarden die de schenker van het schip stelt voor de overdracht is dat het schip in dienst blijft als vrachtschip. Langelaan: “Dan is hij bij ons aan het juiste adres, want wij maken er weer een zeilend vrachtschip van.”  De belangstelling voor zeilende vrachtvaart groeit de afgelopen jaren gestaag. “Steeds meer partijen zien de meerwaarde van zeilende vrachtvaart voor hun product en het feit dat ze zonder CO2 uitstoot kunnen opereren als een duidelijk voordeel.”

Restauratie
In het komende jaar wordt Nordlys IV volledig gerestaureerd om aan de classificatie eisen als vrachtschip te kunnen voldoen. “We pakken de zeewaardigheid en de structurele integriteit van het schip aan door de hele romp, de huid, de spanten en het dek aan een grondige inspectie te onderwerpen en waar nodig te vernieuwen of te versterken.” Om meer vracht te kunnen vervoeren wordt de inhoud van het ruim vergroot van 25 naar 30 kubieke meter. Waar sv Tres Hombres alles onder zeil doet, dan wel op sleeptouw wordt genomen, staat er in Nordlys IV wel een kleine motor. “Die laten we er in ieder geval voor het eerste vaarseizoen er in staan. We doen als kustvaarder natuurlijk veel meer havens aan. Een sleepdienst voor ieder havenbezoek zou gewoon te duur en onhandig zijn.” Het schip zal naast de drie koppige bemanning ruimte bieden voor zes trainees.

Aandelen kopen
De bijeenkomst in Den Helder luidt het begin van de campagne in voor de restauratie van  Nordlys IV. Er zal een maritieme markt zijn, er gaat vis gerookt worden, maar vooral ook krijgt het publiek informatie over de mogelijkheden om financieel te participeren door donaties of de aanschaf van zogenaamde parten, scheepsaandelen zoals de VOC die ooit zo succesvol uitgaf. Anders dan bij de pioniers van toen, hechten deze eigentijdse pioniers grote waarde aan de herkomst en productiewijze van de door hen vervoerde producten en treden zij de bevolking van de landen waar ze de goederen halen met de meeste respect tegemoet.
Iedereen is van harte welkom op zondag 23 februari tussen 14.00 en 16.00 uur, in en om het Schipperscafé, Willemsoord 73, Den Helder.

Voor meer informatie: www.fairtransport.eu   & www.svtreshombres.com

nordlys uitnodiging

 

Last modified: 13 februari 2014
Sluiten