Volledig geplunderd wordt zijn Zweedse jacht Österskär naar de wal van Colombia gesleept. Gelukkig niet door de piraten – daar zou het uiteindelijk wel op uitgedraaid zijn – maar door de Colombiaanse kustwacht. De Zweedse solozeiler Magnus Reslow heeft in de 30 jaar dat hij op zee leeft nog nooit eerder piraterij ervaren. Dit verandert wanneer hij op 28 december 2023 van Colombia naar de San Blas eilanden in Panama zeilt. In één dag wordt hij tot drie keer toe door verschillende piraten aangevallen. Uiteindelijk vecht hij terug. Niet alleen voor zijn boot, ook voor zijn leven. Is driemaal pas scheepsrecht?
Geplunderd
“Ze waren plotseling aan boord” begint Magnus. De schrik is nog steeds in zijn ogen af te lezen. Volledig overrompeld door de onverwachte wending van zijn domein en status als kapitein wordt hij plotseling neergeslagen door de een, terwijl de ander het boord net vernield. Zeilen, fenders, communicatieapparatuur, accu´s, kabels, alles wat los en vast zat wordt geplunderd. Het gebeurde op klaarlichte dag, zo’n vijf á zes mijl uit de kust ter hoogte van Barranquilla in Colombia. Kort erna kwam de tweede boot. Beide keren weet Magnus niet meer goed hoe hij reageerde:
“Het ging allemaal zo snel dat ik het liet gebeuren.”
Duim gebroken
De derde aanval maakte Magnus bewuster mee. Een van de mannen verkondigde letterlijk dat ze dingen kwamen stelen. “Ik keek de man recht aan, stak mijn hand naar hem uit en zei: “Amigo”, toen hij mijn hand vastpakte brak ik zijn duim.” De amigo aka piraat werd uiteraard boos, greep een mes dat ergens rondslingerde en stak Magnus neer. Gelukkig bleek het een broodmes en was de wond ondiep. Magnus beet op zijn beurt weer van zich af door met een hamer te dreigen. De drie mannen sprongen in het water en klauterden terug aan boord.
Vrees voor eigen leven
Vanaf hun eigen boot begonnen ze met glazen flessen naar Magnus te gooien. Hierbij liep de zeiler nog een verwonding en meerdere kneuzingen op. Tussendoor probeerden de piraten zijn boot te slepen. Op dat moment realiseerde Magnus zich dat er eigenlijk niets meer te halen viel, behalve de boot zelf.
“Als ze mijn boot naar de wal zouden slepen, zouden ze mij misschien wel vermoorden. Ik vreesde voor mijn leven.”
Magnus kroop over dek om de lijnen door te snijden. Vervolgens stak hij noodvuurwerk op ze af om ze weg te jagen. Met succes.
Molotovcocktail
Na de derde aanval zit Magnus er helemaal doorheen. Volledig bont en blauw geslagen door de houten knuppel en messteek kruipt hij in zijn kooi om te rusten. “Maar eerst bereidde ik een Molotovcocktail voor” zegt hij. Zijn ogen verraden een wilde blik die hij zelf niet herkent. “Wanneer ik na een uur werd gewekt door wederom motorgeluiden, was ik in staat om deze af te steken en in hun boot te werpen.” Gelukkig was het niet nodig. Integendeel zelfs. Zijn vriend in Zweden had de Militaire kustwacht ingelicht. Magnus had hem namelijk na de eerste aanval een noodbericht gestuurd. Hij en zijn boot werden in veiligheid gebracht.
Blut
De wereldzeiler is blut. Zijn naaimachine waar hij normaal wat geld mee verdient, werd een paar maanden geleden gestolen terwijl hij van boord was. Elke vorm van hulp was dus welkom om zijn reis te kunnen voortzetten. De Marina van Santa Marta gaf hem een gratis ligplek voor de boot om te herstellen. Van andere zeilers in de Marina kreeg hij spullen en pijnstillers. “De aandacht, zorg en hulp binnen deze zeilers community heeft veel pijn verzacht” zegt Magnus. “Het maakte me weer een beetje blij.” Tot slot is er een gofundme pagina opgericht met als doel 500 dollar, zodat Magnus een nieuwe naaimachine kan kopen. Inmiddels is dat doel al ruimschoots gehaald.
Beter voorbereid
Ondanks zijn geplunderd drijvend huis, is hij nog steeds vastberaden om naar de San Blas eilanden te gaan, waar je kunt overleven van zelf gevangen vis en kokosnoten. “Gewoon even leven als Robinson Crusoë” verklaart hij. Dit keer vaart hij eerst Noordwaarts, minimaal vijftien mijl uit de kust, om vervolgens met een grote bocht richting Panama te varen. Hij is wel bang dat ze weer achter hem aan komen, wellicht dit keer gewapend met geweren, dus is hij van plan om met een paar andere boten op te varen. Magnus wil geen adviezen geven, maar persoonlijk zal hij een volgende keer sneller van zich afbijten. “Dan nemen ze me wellicht meteen serieus.”
Over Magnus Reslow
De Zweedse Magnus Reslow (64 jaar) vertrok in 1987 met zijn eerste boot, een Hurley 18, voor tien jaar. Vervolgens voer hij nog eens tien jaar met een Sunwind 20, maar in Zuid-Italië raakte deze schipbreuk en was hij in één klap alles kwijt. Eenmaal terug in Zweden heeft hij zeven jaar voor zijn moeder gezorgd vanwege Alzheimer. Met de erfenis kocht hij z’n huidige boot, een Laurin 32, en zeilde non-stop naar Las Palmas met een schoolatlas op zijn schoot, aangevuld met een hand-gps en kompas. Vervolgens was het doel Trinidad, maar het schip raakte op drift vanwege gebrek aan wind en motorvermogen. Zijn Atlantische oversteek duurde maar liefst 88 dagen. Op de bezorgde reacties reageerde hij destijds: “Het spijt me dat jullie bezorgd om me zijn geworden, omdat ik dit leven heb gekozen.”
Bekijk het interview via YouTube:
Video- en fotocredits: ©sailingdilly-dally. Tekst: Greetje Tops
Tags: Correspondent overzee Last modified: 15 januari 2024
Ik respecteer zeilen.nl en lees ieder bericht met veel plezier. Maar bij dit bericht mis ik de fact-checks. Waar zijn de feiten, wie is jullie buitenland correspondent, of is dit bericht klakkeloos overgenomen van de sensatie roddelpers/social media? Ik schrijf dit, omdat er zover ik weet geen ‘piraten’ meer zijn in Colombia, de coastguard geweldig werk levert, en dit het prachtige land wéér in een kwaad daglicht zet. Ik ben bang dat cruisers het land en de gastvrije bevolking weer gaan mijden. Ik hoor en lees alleen maar positieve ervaringen van wereldzeilers over Colombia en Santa Martha. Graag een verificatie. Voor persoonlijke vragen over deze zweedse piraat en zijn werkwijzen kunt u mij emailen, hoogachtend, kapitein JJ, Aruba.
Beste kapitein JJ, wij hebben deze informatie via een interview met de interviewer van de Zweedse kapitein. Dat is de bron geweest voor dit artikel.
We liggen in de haven, 2 steigers bij hem vandaan.
Zijn verhaal wordt door de zeilers alhier in twijfel getrokken.
De man is niet bepaald consistent in zijn verslag. Na aankomst van hem, terug in de haven, kreeg het verhaal langzaam vorm tot wat het nu is. Ik heb 3dgn na zijn aankomst met hem gesproken en helaas moeten constateren dat beweringen feitelijk niet kloppen. Er speelt zich een toneelstuk af en o.a. sensatiepubliek smult hiervan, net als de interviewer die hem een podium geeft.
Desalniettemin helpen we (de zeilers community in de haven) hem aan spullen, eten en medicatie die hij nodig heeft. Misschien wel vooral om hem weer zo snel mogelijk op weg te helpen zodat het ons probleem niet meer is.
Akko
SV Choctaw
Wellicht is een en ander overdreven, maar er zijn helaas toch wel vaker nare dingen gebeurd, in gebieden die als redelijk veilig werden beschouwd.