De jaarlijkse 200 Myls Solo is in de vroege uurtjes van 5 oktober van start gegaan. De vroege vogels zeilen met zonsopkomst en zo’n 16 knopen wind weg vanuit Lelystad. Tot 10.00 uur mag er gestart worden, waarna de zeilers keuze hebben uit een van de vier banen van 200 mijl. De windkracht, -richting en het tij zijn daarbij doorslaggevend. Op de zondag daarop volgend moeten ze voor 12.00 uur de finishlijn voor Lelystad weer passeren. We spraken met Maurits Homan, die deelneemt met zijn Beneteau First 300 Spirit genaamd Blauwe Westen.
Rustmomenten bepalen
Onderweg dient iedere schipper in totaal minimaal 27 uur rusttijd te nemen, verdeeld over tenminste drie afzonderlijke periodes. Van die rustperiodes van tenminste 7 uur achtereen, dient er tenminste één voor anker liggend te worden doorgebracht. De schuttijden worden eveneens als rust geklokt.
Rond 14.00 uur in de middag pakt Maurits zijn eerste korte rustmoment voor de sluis bij Lelystad. “Even een kopje koffie en wat eten,” zegt Maurits die om 7.15 over de startlijn ging. “De eerste rakken waren geweldig mooi, het ging als een dolle. Ruime wind en daarna halve wind met snelheden van 10 a 11 knopen. Ik zag andere mensen met een spinnaker gaan, maar besloot dit zelf niet te doen toen ik een aantal zeilboten uit het roer zag lopen.” Maurits heeft veel solo gezeild, maar zeilt voor de eerste keer mee in de 200 Myls. Een nieuwe ervaring, die tot nu toe erg goed bevalt. “Ik ben onwijs aan het rekenen geweest met Excel en een polair diagram om mijn rustmomenten te bepalen aan de hand van verwachte snelheden. Hoe dit in de praktijk uitpakt dat zal moeten blijken.”
Zoete wateren gunstiger
Van de vier banen hebben er twee een zilte route. Het totale wedstrijdwater beslaat het Markermeer, IJsselmeer, de Waddenzee en Noordzee. In principe kiest Maurits voor baan vier, als hij wil kan hij nu nog zijn keuze aanpassen. “De zee zeilt altijd lekkerder, maar zoals het er nu uitziet is baan vier gunstiger. De snelheden zijn hier het hoogst volgens mijn berekening en bijna alle rakken zijn bezeild, mits de verwachtingen hetzelfde blijven.”
“Mijn grootste doel is lekker varen. De wedstrijd uitvaren zonder schade, maar goed ik ben wel fanatiek dus ik wil niet bij de laatste eindigen. Als een zeil omhoog kan dat gaat deze meteen omhoog. De omstandigheden zijn perfect, het is puur genieten.” Ondanks dat Maurits de charme van het nachtzeilen moeilijk kan weerstaan kiest hij er toch voor om zo veel mogelijk overdag te varen. Zijn argument hiervoor is meer wind en dus harder zeilen. Vooralsnog is Enkhuizen de locatie van zijn eerste officiële rustmoment, dan heeft Maurits zo’n 50 mijl achter de rug.
Klassieker
Deze Nederlandse klassieker onder de solisten werd in 1996 voor het eerst door de initiatiefnemer Jan Luyendijk georganiseerd. Daarna vond het evenement jaarlijks plaats, totdat hij in 2007 ernstig ziek werd. De race werd afgelast en Jan Luyendijk overleed later dat jaar aan de gevolgen van zijn ziekte. Zijn geesteskind werd voortgezet in een stichting.
De boten zijn tijdens de race hier met track & trace te volgen.
Tags: solozeilen, Uitgelicht, wedstrijdzeilen Last modified: 5 oktober 2016