Twee weken geleden berichtten we op onze website over het stranden van de boot waarmee Laura Dekker op jonge leeftijd rond de wereld zeilde. Aan de hand van verschillende bronnen heeft Laura een schaderapport op laten stellen. Op haar website vertelt Laura wat dat rapport allemaal vertelt. De conclusie is duidelijk: de boot is total loss. Lees hier de vertaling van haar blog:
Het rapport
Ze (Guppy) was eerst op een rif gezet tijdens een nachtelijke squall, iets wat vaak voorkomt in de gehele Pacific. De plaats van het stranden was tussen rotsen met flinke golfslag. Dagenlang sloeg ze herhaaldelijk op en neer voordat ze verder op het rif werd gezet tijdens een andere squall. Tijdens pogingen om de boot te redden kwam ze anders te liggen waardoor de boeg volledig onder water kwam te staan. De volgende schade is tot nu toe bekend: Een gebroken skeg, Roer en roerkoning gebogen (de roerkoning is 80 mm massief staal, anders en veel sterker dan op de originele Jeanneau Gin Fizz), Verscheidene gaten in de romp waardoor er veel water schade is, waaronder aan de accu’s, de elektra en de bedrading, de motoren, het interieur, en de sandwichconstructie van het dek.
Doordat ze aan de oceaankant van het rif ligt is er een constante op en neer beweging en dit leidt tot veel structurele schade die op het eerste gezicht niet te zien is, zoals delaminatie van de romp, schade aan de tuigage door enorme krachten waar de tuigage niet voor gemaakt is, waardoor er ook delaminatie optreedt bij de wandputtingen en metaalmoeheid bij de terminals en de masten. Het is wonderbaarlijk dat de masten nog steeds ‘staan’, maar deze zouden zonder een niet-destructieve test niet zomaar opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook de kiel en de kielconstructie heeft schade. De matrix is op enkele plaatsen gebroken en er is sprake van delaminatie bij de kielconstructie. Daarnaast is er een grote lijst van kleine zaken die zijn beschadigd.
Geschatte kosten
Hier een overzicht van de minimale kosten voor een eventuele reparatie van Guppy:
- Gaten in de romp – €30.000
- Delaminatie van de romp – €90.000
- Plamuren en schilderen van de romp – 10.000€
- Gebroken skeg en roer – €10.000
- Accu’s, elektra en bedrading – 60.000€
- Motoren en aanverwante systemen – €55.000
- Interieur – €35.000
- Vervangen van het dek – €30.000
- Tuigage, wandputtingen en masten – €50.000
- Andere kleine zaken – €15.000
Schroot…
Totaal: €385.000. Dit is exclusief de kosten voor het bergen, het vervoer en kosten voor het milieu (kosten die nu al gemaakt worden). Het laat duidelijk zien dat Guppy total loss is en dat het niet de moeite waard is om haar te repareren, vooral omdat ze nooit meer zo veilig zal zijn als dat ze ooit was, zeker gezien het doel van LifeSail (de stichting waar Laura Guppy aan schonk) is om met kinderen te zeilen. LifeSail had Guppy verzekerd, maar de verzekering zal waarschijnlijk niet meer betalen dan de marktwaarde en die ligt rond de €70.000. In dit geval weet ik niet hoe de verzekering om zal gaan met de situatie, omdat Guppy willens en wetens voor anker lag op een gevaarlijke plek.
LifeSail heeft nog steeds het idee dat Guppy te redden valt, maar na dit schaderapport en te kosten die gepaard gaan met een reparatie is het voor mij duidelijk dat dit geen optie is. Het beste dat er nu te doen is, wat mij betreft, is haar zo snel mogelijk van het rif afkrijgen, om verdere schade te voorkomen aan het koraalrif en de omgeving, en Guppy vervolgens naar de schroot te brengen.
– Laura
Tekst: LauraDekker.nl
Beeld: LifeSail, via LauraDekker.nl
wat voor idioot heeft die berekening gemaakt van die eventuele reparatie
daar koop je 4 nieuwe boten voor pfff
Dit klopt van geen kanten. Dat bedrag wat hier genoemd wordt, daar heb je
10 Guppy’s voor.
And that is why insurance companies write off badly damaged anything.
Repairing is always more expensive than building new from scratch.
Repairs always take an enormous amount of time and you always need much more equipment.
Bert.
LifeSail heeft aangeboden het bedrag dat zij hebben ontvangen van de verzekering over te maken aan Laura. Dat heeft ze geweigerd, want ze vind het uitkeringsbedrag te laag. Ze wil 125.000 euro, anders zal ze bij elke gelegenheid negatief praten over LifeSail, zodat ze geen donaties meer krijgen. Als LifeSail geen 125.000 euro beschikbaar heeft, moeten ze maar een inzamelingsactie starten.
De hele conversatie vind je op haar site. Wel bijzonder, dat iemand die zegt als grootste doel in haar leven kinderen te willen helpen (altijd een veilig doel, wil elke winnares van missverkiezingen ook) nu zo hard bezig is een stichting leeg te plukken die precies dat doet.
Wordt zonder twijfel vervolgd.